موساد: تهران قصد ترور شهروندان اسرائیل در یونان را داشت

«این نمونه دیگری از تلاش حکومت ایران است به‌منظور استفاده از ترور و وحشت‌آفرینی علیه یهودیان و اهداف اسرائیلی»

تصویری از رستوران یهودیان در مرکز آتن که هدف اصلی مورد نظر تروریست‌ها بود- ANGELOS TZORTZINIS / AFP

 پلیس یونان اعلام کرد دو شهروند پاکستان که به‌ترتیب ۲۷ و ۲۹ سال دارند به اتهام طراحی عملیات تروریستی علیه شهروندان اسرائیل بازداشت شده‌اند؛ عملیاتی که قرار بود این گروه از شهروندان اسرائیل را در یکی از رستوران‌های مرکز آتن هدف قرار دهد. 

همزمان با انتشار این خبر، آسوشیتدپرس نیز به‌نقل از یک مقام دولتی نوشت تروریست‌ها قصد داشتند یکی از رستوران‌های یهودیان در آتن را هدف حمله خود قرار دهند؛ رستورانی که از قرار معلوم برای یهودیان واجد ارزشی نمادین است و پیروان این دین به‌چشم کنیسه – محل نیایش یهودیان –  نیز به آن نگاه می‌کنند.

به‌گزارش وبسایت «تایمز آو اسرائیل»، پلیس یونان با انتشار بیانیه‌ای در روز سه‌شنبه، ۲۸ مارس ۲۰۲۳، تاکید کرد تروریست‌ها نه تنها در پی به‌قتل رساندن یهودیان بودند بلکه می‌خواستند به نهادهای عمومی یونان آسیب برسانند و روابط بین‌المللی این کشور را دست‌خوشِ بحران کنند. 

با نزدیک شدن به یکی از مهمترین اعیاد یهودیان، یعنی عید پِسَح یا فطیر که بر اساس تقویم میلادی هر ساله در حد فاصل ۵ تا ۱۳ آوریل برگزار می‌شود، شمار زیادی از یهودیان، از جمله شهروندهای یهودی اسرائیل، به یونان سفر کرده‌اند تا عید پسح را در این کشور جشن بگیرند. 

از سوی دیگر، سازمان اطلاعات و عملیات ویژه دولت اسرائیل (موساد) نیز با انتشار بیانیه‌ای در شامگاه سه‌شنبه نه تنها از همکاری این نهاد اطلاعاتی دولت اسرائیل با مقامات یونان پرده برداشت بلکه مدعی شد تروریست‌های بازداشت شده از تهران دستور می‌گرفتند. 

به‌گزارش روزنامه اورشلیم‌پست، موساد در بیانیه شامگاه سه‌شنبه‌اش نوشت این سازمان اطلاعاتی در تجزیه و تحلیل روش‌های عملیاتی جمهوری اسلامی به مقام‌های یونان کمک کرده است تا از این طریق موفق به کشف جنایت و روش عملیات سازمان تروریستی حاضر در یونان شوند. 

موساد در بخشی از این بیانیه چنین نوشت: «این نمونه دیگری از تلاش [حکومت] ایران است به‌منظور استفاده از وحشت‌آفرینی علیه یهودیان و اهداف اسرائیلی.»

اورشلیم‌پست همچنین تاکید کرد موساد موفق شد که، علاوه بر خنثی کردن عملیات تروریستی علیه شهروندهای اسرائیل در آتن، به نیروهای امنیتی و اطلاعاتی یونان کمک کند تا ارتباط میان این عملیات تروریستی مشخص با عملیات گسترده‌تر تروریستی مد نظر نظام جمهوری اسلامی ایران را متوجه شوند؛ عملیاتی که بر پایه ادعای موساد ابعادی بین‌المللی دارد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

عملیات تروریستی مدنظر در حالی خنثی شد که کارشناسان مسائل مربوط به خاورمیانه در هفته‌های اخیر هشدار دادند عادی‌سازی روابط تهران و ریاض، که جلوگیری از اقدامات تروریستی شبه‌نظامی‌های حوثی‌ در یمن یکی از پیش‌شرط‌هایش بود، باعث شد تا جمهوری اسلامی بار دیگر تمرکز خود را بر اهداف اسرائیلی معطوف کند و با تقویت نیروهایی مثل حزب‌الله لبنان، حماس و جهاد اسلامی، بکوشد منافع اسرائیل و شهروندهایش را از نزدیک‌ترین فاصله جغرافیایی با خاک این کشور مورد هدف قرار دهد. 

به‌عنوان مثال جاناتان شانزر، معاون ارشد بنیاد دفاع از دموکراسی‌ها، در گفتگوی هفته گذشته خود گفت جمهوری اسلامی ایران از دو سال قبل تمرکزش را بر تسلیح نیروهایی که در کرانه باختری حضور دارند قرار داده و تلاش می‌کند تا درگیری با اسرائیل را به این منطقه بکشاند. این تحلیلگر مسائل خاورمیانه در بخشی از اظهارات روز یکشنبه خود چنین گفت: «[جمهوری اسلامی ایران] برای افزایش حمله‌ها به اسرائیل در ماه رمضان، به حزب‌الله لبنان، حماس و جهاد اسلامی چشم دوخته است.»

شانزر همچنین تاکید کرد یکی دیگر از چالش‌های بزرگی که می‌تواند در آینده نزدیک بحران خاورمیانه را تشدید کند اقدام جمهوری اسلامی ایران در انتقال کانون حمایت از حوثی‌های یمن به‌جانب نیروهایی است که برای دهه‌ها علیه دولت و شهروندان اسرائیل، عملیات‌های تروریستی انجام داده‌اند. 

به‌گفته معاون ارشد بنیاد دفاع از دموکراسی‌ها، در شرایط فعلی جمهوری اسلامی در پی آن است تا با مشارکت حزب‌الله لبنان، حماس، جهاد اسلامی و سپاه پاسداران انقلاب اسلامی یک اتاق فکر تشکیل دهد و به این واسطه عملیات‌های تروریستی علیه اسرائیل و شهروندهایش را منسجم‌تر و دقیق‌تر طراحی و اجرا کند. 

شانزر در بخشی از مصاحبه روز یکشنبه خود با روزنامه اورشلیم‌پست چنین گفت:«اسرائیل در ماه رمضان در یک وضعیت غیرقابل پیش‌بینی قرار گرفته و انواع درگیری‌ها در این مناطق، مثل درگیری‌های شیخ جراح در سال ۲۰۲۱، می‌تواند به درگیری بزرگ‌تری منجر شود.»

از این‌رو موساد نیز در بیانیه سه‌شنبه‌اش تاکید کرد این سازمان امنیتی، «همراه با شرکای امنیتی خود»، می‌کوشد تا توطئه‌ها و نیات نظام جمهوری اسلامی ایران «به‌منظور آسیب زدن به سراسر جهان» را خنثی کند. 

الی کوهن، وزیر امور خارجه اسرائیل، نیز در زمره سیاستمداران این کشور بود که با انتشار بیانیه‌ای به موضوع بازداشت تروریست‌های پاکستانی در یونان واکنش نشان داد. کوهن در این بیانیه، که شامگاه سه‌شنبه منتشر شد، چنین نوشت:«تروریسم دشمن مشترک است و مبارزه با آن اولویت ما به‌حساب می‌آید.»

وزیر امور خارجه اسرائیل در فراز دیگری از بیانیه موردنظر چنین تاکید کرد:«حکومت آیت‌الله در تهران به خاورمیانه و سراسر جهان ترور صادر می‌کند. [از این‌رو] تنها یک دستِ محکم و استوار علیه حکومت ایران است که می‌تواند فعالیت‌های تروریستی آن را متوقف کند.»

بر پایه اطلاعاتی که تا این لحظه در مورد عملیات تروریستی ناموفق در آتن منتشر شده است، به‌غیر از دو فرد بازداشت شده، یک نفر سوم نیز در جریان طراحی و اجرای این عملیات قرار داشت که در حال حاضر در خاک ایران به‌سر می‌برد. به‌گزارش روزنامه اورشلیم‌پست، دستور انجام عملیات را همین فرد سوم صادر کرده و تامین مالی تروریست‌های پاکستانی نیز، که در قبال دریافت پول حاضر به اجرای این نقشه تروریستی در یونان شدند، بر عهده همین فردِ ثالث بود. 

رسانه‌های یونانی در مورد نحوه اجرا و اهداف تروریست‌ها نیز اطلاعاتی منتشر کردند. به‌گزارش رسانه‌های یونان تروریست‌ها موفق به تهیه سلاح گرم نشدند و به همین دلیل قصد داشتند تا با استفاده از کپسول‌های گاز مکان موردنظرشان را منفجر کنند. رسانه‌های یونانی همچنین تاکید کردند تروریست‌ها نه تنها در پی به‌قتل رساندن اهداف خود بودند، بلکه قصد داشتند چند تن از شهروندهای یهودی اسرائیل را بربایند.

دست داشتن شهروندهای پاکستان در عملیات‌ تروریستی علیه یهودیان امری مسبوق به‌سابقه است. به‌عنوان مثال گروهی از شهروندهای پاکستان تلاش کردند تا در سال ۲۰۲۱ یک تاجر یهودی را در خاک قبرس بربایند؛ عملیاتی که موفق نبود و نقشه تروریست‌ها با شکست مواجه شد. 

یهودیان و شهروندهای اسرائیل، در ۴۴ سالی که از پیروزی انقلاب اسلامی می‌گذرد، یکی از اهداف همیشگی نیروهای برون مرزی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی بوده‌اند. به‌عنوان مثال در ۲۷ تیر ماه سال ۱۳۷۳، عملیاتی تروریستی علیه یکی از مراکز تجمع یهودیان در پایتخت آرژانتین انجام شد که در جریان آن ۸۵ شهروند یهودی جانشان را از دست دادند. پس از این حمله تروریستی، دستگاه قضایی آرژانتین با برگزاری یکی از طولانی‌ترین محاکمه‌های تاریخ این کشور مقام‌های جمهوری اسلامی ایران، از جمله وزیر فعلی کشور در کابینه ابراهیم رئیسی (احمد وحیدی)، را به مشارکت در این عملیات تروریستی محکوم کرد. 

تابستان سال گذشته نیز سپاه پاسداران انقلاب اسلامی تلاش کرد تا در خاک ترکیه عملیاتی تروریستی علیه شهروندان یهودی اسرائیل، به‌ویژه سرکنسول اسرائیل در استانبول، انجام دهد که موساد و دستگاه‌ اطلاعاتی ترکیه (MIT) موفق به کشف آن شدند و پلیس ترکیه نیز عوامل این عملیات تروریستی را بازداشت کرد.

بیشتر از جهان