اعتصاب سراسری کارگران، فرانسه را فلج کرده است

اماکن گردشگری فرانسه به خاطر کمبود کارمند تعطیل شدند

به نظر می رسد که یکی از گسترده‌ترین اعتصاب‌های فرانسه در دهه‌های اخیر، با عزم دولت برای اعمال طرح اصلاحات بازنشستگی، ادامه خواهد یافت.

اعتصاب سراسری در روز پنجشنبه سیستم راه و ترابری در کشور را فلج، و کار آموزشگاه‌ها، بیمارستان‌ها و اداره پست را به‌شدت مختل کرد.

بیش از ۲۰۰ مورد تظاهرات در سراسر فرانسه برگزار شده است و تدابیر امنیتی در پاریس به گونه‌ای چشمگیر افزایش یافته است.  پلیس در ساعات بامداد روز پنجشنبه و حتی پیش از شروع تظاهرات در پایتخت، ۶۵ نفر را بازداشت کرد.

در طول روز، پلیس به سوی معترضان گاز اشک‌آور پرتاب کرد و از دفاتر، رستوران‌ها و کافه‌های سر راه تظاهرات، خواست که واحد‌های بازرگانی‌شان را تعطیل کنند.

اماکن مورد بازدید گردشگران، از جمله برج ایفل، موزه دورسی، و کاخ ورسای نیز به خاطر کمبود کارمند تعطیل شدند.

اما به رغم ناآرامی‌ها، امانوئل مکرون همچنان بر اعمال طرح اصلاح قانون بازنشستگی که در انتخابات سال ۲۰۱۷ وعده آن را داده بود، تاکید می‌ورزد.

بر اساس این طرح، تعداد ۴۲ برنامه مختلف بازنشستگی کنونی، جای خود را به یک برنامه واحد خواهد داد که هدف آن احیای اقتصاد کشور است.

مخالفان این طرح می‌گویند که طرح بازنشستگی جامع آقای مکرون، تجاوز به حقوق کارگران است و به معنای آن است که شهروندان باید در مقابل دریافت حق بازنشستگی کمتر، سال‌های بیشتری کار کنند.

معترضان، تاریخی برای پایان اعتصاب‌ها تعیین نکرده‌اند و احتمال می‌رود که این اوضاع  دستکم تا عید کریسمس (۲۵ دسامبر) ادامه یابد. اعتصاب‌های سراسری مشابهی در سال ۱۹۹۵، نهایتا دولت را مجبور کرد که به درخواست‌های اصلی اتحادیه‌های کارگری تسلیم شود. 

کریستیان گرولیه، یکی از مقامات اتحادیه کارگری «فوُرس اووریه» (نیروی کارگران) می‌گوید:«کاری که باید بکنیم، متوقف کردن چرخ اقتصاد است. مردم تشنه مبارزه‌اند.»

در مقابل، یک مقام دستگاه رهبری فرانسه گفت، پرزیدنت مکرون «اطمینان دارد که این اصلاحات لازم است. او به برنامه‌ای که در سال ۲۰۱۷ به مردم فرانسه ارائه کرد، متعهد است.»  

انتظار می‌رود که آقای ادوارد فیلیپ، نخست وزیر فرانسه، شالوده برنامه اصلاحات بازنشستگی را هفته آینده ارائه دهد.

© The Independent