طالبان خواستار بازگشایی سفارت آمریکا در کابل شدند

معاون سیاسی وزارت خارجه طالبان اطمینان داد که آن‌ها قادرند امنیت سفارت آمریکا در افغانستان را تامین کنند

تعدادی از اعضای طالبان مقابل سفارت آمریکا در کابل--Wakil KOHSAR / AFP

شیر محمد عباس استانکزی، معاون سیاسی وزارت امور خارجه طالبان، روز سه‌شنبه هشتم فرودین (۲۸ مارس)، در کنسولگری افغانستان در دبی ادعا کرد که ایالات متحده آمریکا به طالبان وعده فعال نگه‌ داشتن سفارت و حضور دیپلماتیک در افغانستان تحت کنترل این گروه را داده بود.

استانکزی عضو ارشد هیئت مذاکره‌کننده طالبان با ایالات متحده آمریکا بود که باعث شد توافق‌نامه دوحه در ۲۹ فوریه ۲۰۲۲ به امضا برسد و واشنگتن به حضور نظامی خود در افغانستان پایان دهد.

او گفت: «در توافقی که ما آنجا (دوحه) کرده بودیم، آمریکایی‌ها تضمین داده بودند که پس از خروج نیروهایشان از افغانستان و روی کار آمدن نظام اسلامی، روابط دوستانه‌ای با ما خواهند داشت و سفارت و حضور دیپلماتیک آن‌ها برقرار خواهد بود و در امور بازسازی و اقتصادی افغانستان نقش فعالی بازی خواهند کرد.»

معاون سیاسی وزارت خارجه طالبان اطمینان داد که آن‌ها قادرند امنیت سفارت آمریکا در افغانستان را تامین کنند و با حضور دیپلماتیک واشنگتن، کشورهای دیگر نیز فعالیت‌های دیپلماتیک را ادامه خواهند داد و اقدام به بازگشایی سفارت‌های خود در افغانستان خواهند کرد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

او گفت: «بسیاری از کشورها در ملاقات‌های خصوصی که با ما دارند، می‌گویند که اگر آمریکا روابط خود را با شما بهبود بخشد، ما هم فورا به افغانستان بازمی‌گردیم. این کشورها تحت تاثیر آمریکا هستند و نمی‌خواهند که با حضور دیپلماتیک در افغانستان با آمریکایی‌ها دشمنی کنند.»

او تاکید دارد که واشنگتن در جریان مذاکره با طالبان تعهد کرده بود که در امور داخلی افغانستان مداخله نکند.

این مقام طالبان از جامعه جهانی خواست که به‌عنوان یک دوست، حکومت طالبان در افغانستان را در کنار خود داشته باشند.

حکومت طالبان تلاش می‌کند کنترل سفارت‌ها و کنسولگری‌های افغانستان را داشته باشد و در ادامه همین تلاش‌ها بود که آن‌ها توانستند کنترل کنسولگری افغانستان در دبی را به‌دست گیرند.

ایالات متحده آمریکا از بزرگ‌ترین حامیان حکومت پیشین افغانستان بود و فعال بودن سفارت آمریکا در کابل و حضور نظامی این کشور باعث شده بود که واشنگتن در بخش‌های سیاسی، نظامی، اقتصادی و فرهنگی با افغانستان همکاری کند.

با سلطه‌ طالبان بر افغانستان، سفارت آمریکا از کابل به دوحه منتقل شد و با وجود درخواست مکرر طالبان، واشنگتن اقدام به بازگشایی سفارت خود در کابل نکرده است. بازگشایی سفارت آمریکا در افغانستان، به‌رسمیت شناختن طالبان در سطح بین‌المللی را تسهیل می‌کند و به همین دلیل، طالبان خواستار بازگشایی این سفارت شدند.

حکومت طالبان به نقض جدی حقوق‌ بشر و حقوق شهروندی متهم است. طالبان بیشتر زنان و دختران را از حق کار و آموزش محروم کرده‌اند و فرمان‌های سخت‌گیرانه‌ای را علیه آزادی زنان صادر کرده‌اند.

در کنار این، طالبان به بازداشت منتقدان و مخالفانشان ادامه می‌دهند و هیچ اراده‌ای برای مشارکت همه اقوام در حکومت از خود نشان نمی‌دهند. این موارد باعث شده است که کشورهای غربی با حکومت طالبان در کمترین سطح تعامل داشته باشند.