اولیانوف: برجام به بن‌بست رسیده اما طرف‌های غربی از اعلام «مرگ» آن خودداری می‌کنند

اولیانوف در عین حال تاکید کرد توافق هسته‌ای برجام همچنان شانس احیا شدن دارد

میخائیل اولیانوف، نماینده روسیه در آژانس بین المللی انرژی اتمی- REUTERS/Leonhard Foeger

میخائیل اولیانوف، نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی مستقر در وین، در گفتگویی با روزنامه روسی ایزوستیا به‌طرح برخی نقطه نظراتش در مورد مسائل مربوط به ایران و رویکرد دولت ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه، در قبال تحولات جهانی و جنگ اوکراین پرداخت.

اولیانوف در این گفتگو که در روز دوشنبه، ۲۷ مارس ۲۰۲۳، منتشر شد، در پاسخ به پرسشی مربوط به آینده مذاکرات هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران با قدرت‌های جهانی گفت اگرچه مذاکرات احیای برجام به بن‌بست رسیده است اما طرف‌های غربی این مذاکرات از اعلام «مرگ» این توافقنامه هسته‌ای خودداری می‌کنند.

به‌گفته اولیانوف توافق هسته‌ای برجام، که در تیر ماه ۱۳۹۴ به امضای طرفین رسید اما رئیس جمهوری سابق آمریکا در اردیبهشت ۱۳۹۷ از آن خارج شد، همچنان شانس احیا شدن دارد، هرچند به باور این دیپلمات ارشد دولت پوتین، شانس تحقق این امر در مقایسه با گذشته بسیار اندک است.

اولیانوف در ادامه این بخش از گفتگوی روز دوشنبه خود در پاسخ به پرسش خبرنگارِ روزنامه ایزوستیا مبنی بر اینکه در شرایط فعلی مانع اصلی احیای برجام چیست و آیا طرح پیشنهادی جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، در این مورد همچنان پا برجا هست یا خیر؟ تاکید کرد طرح بورل هنوز بر روی میز مذاکرات قرار دارد؛ طرحی که بر مبنای آن جمهوری اسلامی ایران باید در یک فرایند مشخص زمانی به اجرای تعهدات برجامی‌اش برگردد و تحریم‌های ایالات متحده آمریکا علیه تهران نیز به مرور زمان از میان برداشته شود.

اولیانوف در ادامه این بخش از اظهاراتش نسبت به اینکه طرح مورد نظر به‌عنوان «طرح پیشنهادی جوزپ بورل» شناخته شود انتقاد کرد و گفت طرحی که به این نام شهرت یافته حاصل هم‌اندیشی و رایزنی تمام طرفین مذاکره، از جمله طرف‌های غربی، چین، روسیه و حکومت ایران، است.

جوزپ بورل در ۴ مرداد ماه سال گذشته خورشیدی مقاله‌ای در روزنامه فایننشال‌تایمز به‌چاپ رساند و در همان مقاله به طرحی اشاره کرد که، به ادعای مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، حاصل جمع‌بندی ماه‌ها مذاکرات فشرده میان قدرت‌های جهانی با نظام جمهوری اسلامی بر سر احیای برجام بود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

چند ساعت پس از انتشار این مقاله، انریکه مورا، معاون و قائم مقام جوزپ بورل، با انتشار توییتی در حساب کاربری خود از طرح بورل به‌عنوان «بهترین توافق ممکن» یاد کرد.

پس از ارائه این طرحِ اروپایی‌ها به مقام‌های جمهوری اسلامی ایران و دولت فدرال آمریکا، هر یک از طرفین آن را مطالعه کرده و گفتند اگر تغییراتی در آن صورت بگیرد به پذیرش این طرح تن خواهند داد.

با این‌حال آغاز جنبش انقلابی «زن، زندگی، آزادی» در آخرین روزهای شهریور ۱۴۰۱ و همچنین تحولات بین‌المللی، از جمله آشکار شدن ابعاد گسترده همکاری‌های نظامی جمهوری اسلامی ایران با دولت ولادیمیر پوتین در جنگ اوکراین، باعث شد تا طرح مورد نظر برای مدتی مسکوت بماند.

در هفته‌های گذشته نظام جمهوری اسلامی ایران تلاش‌های گسترده‌ای را به‌منظور عادی‌سازی روابط دیپلماتیک خود با شماری از کشورهای منطقه، مثل عربستان سعودی و بحرین، آغاز کرده و همزمان نیز مذاکراتش را بر سر تبادل زندانیان با ایالات متحده آمریکا از سرگرفته است؛ مذاکراتی که بر اساس اطلاعات منتشر شده دولت‌های بریتانیا و قطر نقش میانجی آن را بر عهده دارند.