دومین پیروزی تیم کریکت افغانستان مقابل پاکستان و شلیک‌ تیرهوایی در کابل

بازی نهایی روز دوشنبه بین این دو تیم برگزار می‌شود

تیم کریکت افغانستان یکشنبه ششم فروردین در دومین بازی از مجموعه مسابقات ۲۰ آوره، تیم پاکستان را شکست داد- Twitter/@WaisBarakzai

تیم ملی کریکت افغانستان یکشنبه ششم فرودین (۲۶ مارس) در دومین بازی از سلسله مسابقات ۲۰آوره که در شهر شارجه امارات متحده عربی برگزار می‌شود، تیم پاکستان را شکست داد. این دومین بار است که افغانستان موفق می‌شود در این سری از مسابقات بر پاکستان پیروز شود.

تیم کریکت افغانستان از تیم‌های پرقدرت در سطح جهان به شمار می‌رود.

تیم کریکت پاکستان ۱۳۱ دوش برای افغانستان تعیین کرد. شاداب خان از تیم پاکستان ۳۲ دوش انجام داد و در آخرین توپ هنگامی که برای دومین دوش تلاش می‌کرد، از رقابت حذف شد. در مقابل، رحمان‌الله گربز، بازیکن تیم کریکت افغانستان، ۴۳ دوش، ابراهیم زدران ۳۸ دوش، نجیب زدران ۲۳ دوش و محمد نبی ۱۴ دوش انجام دادند و در دومین پیروزی مقابل پاکستان نقش داشتند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در بخش بالینگ، فضل‌ حق فاروقی دو بازیکن و راشدخان، کریم جنت و نوین‌الحق، هر کدام یک بازیکن تیم کریکت پاکستان را از میدان حذف کردند.

تیم کریکت افغانستان از سه مسابقه ۲۰آوره دو پیروزی به‌دست آورده است و بازی سوم و نهایی روز دوشنبه میان این دو تیم برگزار می‌شود.

پس از پیروزی تیم کریکت افغانستان، جنگجویان طالبان در شهر کابل تیرهوایی شلیک کردند و این پیروزی را جشن گرفتند. این اقدام طالبان با واکنش تند ساکنان کابل مواجه شد و از طالبان خواستند که با این شلیک‌هایی هوایی باعث رعب و وحشت مردم نشوند. شلیک‌ تیرهوایی پس از پیروزی در بازی‌های کریکت در افغانستان سابقه دارد. چند ویدیو هم در رسانه‌های اجتماعی منتشر شد که شماری از شهروندان افغانستان را پس از پیروزی تیم کریکت در خیابان‌ها، در حال جشن و پایکوبی نشان می‌داد.

دیده‌بان حقوق‌بشر اواسط ژانویه از شورای بین‌المللی کریکت (آی‌سی‌سی) درخواست کرد تا پایان محرومیت زنان از تحصیل و ورزش در افغانستان، عضویت تیم ملی کریکت این کشور در این شورا و شرکت آن در مسابقات بین‌المللی را تعلیق کند.

تیم کریکت افغانستان قرار بود ماه مارس در امارات متحده عربی با تیم کریکت استرالیا رقابت کند، اما تیم استرالیا این بازی را به‌دلیل سیاست‌های محدودکننده و تبعیض‌آمیز طالبان در قبال زنان لغو کرد.

بازی کریکت در میان شهروندان پشتون‌ افغانستان محبوبیت زیادی دارد و همه اعضای تیم ملی کریکت افغانستان هم پشتون‌تبارند. تک‌قومی بودن تیم ملی کریکت انتقادهایی به همراه داشته است. این انتقادها پس از دیدار برخی از اعضای این تیم با سراج‌الدین حقانی، رهبر شبکه حقانی و وزیر داخله (کشور) طالبان، در ماه ژانویه اوج گرفت. در دوران حکومت پیشین افغانستان شبکه حقانی عامل خونین‌ترین حملات تروریستی در این کشور بود.

تیم کریکت افغانستان با پرچم سه‌رنگ نظام سرنگون‌شده جمهوریت در رقابت‌های مختلف شرکت می‌کند و اعضای این تیم همچنان از پرچم طالبان استفاده نمی‌کنند.

بیشتر از ورزش