ناتو و اتحادیه اروپا اظهارات پوتین در مورد تسلیحات هسته‌ای را محکوم کردند

رئیس‌ جمهوری روسیه گفت کشورش قصد دارد سلاح‌های هسته‌ای خود را در خاک بلاروس مستقر کند

جوزپ بورل گفت در صورت انتقال تسلیحات هسته‌ای روسیه به  بلاروس، اتحادیه اروپا این اقدام را با تحریم‌های بیشتر پاسخ می‌دهد -- Anton Novoderezhkin / SPUTNIK / AFP

ناتو و برخی رهبران جهان یکشنبه، ۲۶ مارس (۶ فروردین)، سخنان ولادیمیر پوتین، رئیس‌ جمهوری روسیه، را درباره تسلیحات هسته‌ای محکوم کردند. ناتو این سخنان را «خطرناک و غیرمسئولانه» خواند. پوتین شنبه، ۲۵ مارس، در گفت‌وگویی تلویزیونی اعلام کرده بود که قصد دارد تسلیحات هسته‌ای تاکتیکی خود را در بلاروس مستقر کند. 

پوتین مدعی شد انتقال تسیلحات هسته‌ای به بلاروس توافق‌های موجود را درباره منع گسترش تسلیحات هسته‌ای نقض نمی‌کند و «نامعمول» نیست. او گفت آمریکا نیز با مستقر کردن تسلیحات خود در قاره اروپا، کار مشابهی انجام داده است. اما یکی از سخنگویان ناتو گفت این ادعا «کاملا گمراه‌کننده» است. 

سخنگوی ناتو به شبکه «ان‌بی‌سی» آمریکا گفت: «متحدان ناتو با احترام کامل به تعهدات بین‌المللی خود عمل می‌کنند. روسیه مدام تعهدهای خود را در زمینه کنترل تسلیحات نقض کرده است که آخرینش تعلیق مشارکت در معاهده استارت جدید بود.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این معاهده، شمار کلاهک‌های راهبردی را که آمریکا و روسیه قابلیت استفاده از آن‌ها را دارند، محدود می‌کند. با این‌وجود، فوریه سال جاری میلادی، پوتین اعلام کرد روسیه مشارکت خود را در این معاهده معلق می‌کند. 

جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، نیز یکشنبه در توییتر نوشت: «اگر بلاروس میزبان تسیلحات هسته‌ای روسیه شود، به معنای افزایش غیرمسئولانه تنش‌ها، و تهدیدی علیه امنیت اروپا خواهد بود. بلاروس هنوز می‌تواند این کار را متوقف کند. این تصمیم بر عهده آن‌ها است. اتحادیه اروپا آماده است که با تحریم‌های بیشتر پاسخ دهد.»

اوکراین خواهان تشکیل جلسه شورای امنیت سازمان ملل در واکنش به این حرکت شده است. اولکسی دانیلوف، مشاور امنیتی عالی‌رتبه ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌ جمهوری اوکراین، گفت طرح روسیه به ‌ثبات بلاروس نیز لطمه خواهد زد. او گفت روسیه، بلاروس را «گروگان» گرفته است. میخائیلو پودولیاک، از دیگر مشاوران ارشد زلنسکی، در توییتر نوشت: «پوتین معترف است که از باختن می‌ترسد و چاره‌ای ندارد مگر ترساندن ما با تاکتیک‌.»

در عین حال، به نظر می‌رسد ایالات متحده آمریکا می‌خواهد میزان نگرانی از سخنان پوتین را مدیریت کند. جان کربی، سخنگوی شورای امنیت ملی کاخ سفید، یکشنبه در گفت‌وگو با تلویزیون «سی‌بی‌اس» گفت، فعلا هیچ نشانه‌ای نیست که پوتین تسلیحات هسته‌ای را جابه‌جا، یا وارد خاک بلاروس کرده باشد. کربی گفت پوتین از قصد خود برای استفاده از تسلیحات هسته‌ای نیز سخن نگفته است، اما افزود آمریکا همچنان اوضاع را از نزدیک زیر نظر دارد. 

بیشتر از جهان