بریتانیا: ارسال پهپاد از تهران به مسکو ادامه دارد

به‌گفته مقامات بریتانیا، روسیه در ماه جاری دست‌کم با ۷۱ پهپاد انتحاری ساخت حکومت ایران به اوکراین حمله کرده است

روسیه از آغاز ماه جاری میلادی دست‌کم ۷۱ مرتبه با پهپادهای انتحاری «شاهد» ساخت جمهوری اسلامی ایران به اوکراین حمله کرده‌ است. این آمار را وزارت دفاع بریتانیا یکشنبه، ۲۶ مارس (۶ فروردین)، در آخرین تخمین اطلاعاتی خود منتشر کرد. اواخر ماه گذشته میلادی، حمله‌های پهپادی روسیه به مواضع اوکراین برای دو هفته متوقف شده بود.

وزارت دفاع بریتانیا معتقد است روسیه احتمالا به صورت منظم پهپادهای ساخت ایران را دریافت می‌کند. به نظر می‌رسد که جمهوری اسلامی ایران پهپادها را مرتب تولید می‌کند تا از توان پر کردن زرادخانه روسیه برخوردار داشته باشد. این وزارتخانه بریتانیا همچنین گفت روسیه احتمالا پرتاب پهپادها را از شرق استان کراسنودار و شمال شرق استان بریانسک انجام می‌دهد و به این صورت، از انعطاف لازم برای هدف گرفتن بخش‌های چشمگیری از خاک اوکراین برخوردار است و «زمان پرواز به سوی اهداف شمال اوکراین را کاهش می‌دهد».

در این سند اطلاعاتی می‌خوانیم: «این ضمنا تلاش احتمالی دیگری برای مقابله با پدافندهای هوایی اوکراین است.»

اوکراین در ماه‌های گذشته کوشیده است وضعیت خود را در زمینه پدافند هوایی بهبود بخشد. این کشور به‌ویژه خواهان دریافت کمک از اسرائیل در این زمینه است که البته به دلیل روابط نظامی - امنیتی اسرائیل با روسیه، پیچیدگی‌های خاص خود را دارد.

روسیه از سپتامبر گذشته، از پهپادهای انتحاری ساخت حکومت ایران برای حمله به اوکراین استفاده می‌کند. روسیه با این پهپادها به شهروندان غیرنظامی اوکراین حمله می‌کند و زیرساخت‌های انرژی آن ‌را هدف می‌گیرد. 

روزنامه «گاردینِ» لندن در فوریه خبر داد که در پی سفر هیاتی از مسکو به تهران، ایران دست‌کم ۱۸ پهپاد دوربرد «مهاجر ۶» در نوامبر به روسیه تحویل داده است. روزنامه وال‌استریت ژورنال نیز اوایل فوریه خبر داد که مسکو و تهران می‌خواهند کارخانه‌ای با توان تولید بیش از شش هزار پهپاد طراحی‌شده در ایران، در روسیه احداث کنند. ایران پیش از این از کارخانه‌های پهپادسازی در سایر کشورها، از جمله تاجیکستان، برای تولید این تسلیحات استفاده کرده است. 

آمریکا ماه نوامبر گذشته شماری از شرکت‌ها و افراد را به دلیل نقش داشتن در تولید پهپادهای ساخت جمهوری اسلامی ایران و رساندن آن‌ها به روسیه، تحریم کرد. کانادا و اتحادیه اروپا هم ایران را به دلیل ارسال پهپادهای انتحاری به مسکو تحریم کرده‌اند.