مدرن دیپلماسی: طالبان حمایت مردمی را از دست داده‌اند

قدرت طالبان شکننده شده است

نمایندگان طالبان پس از شرکت در اسلو، در حال ترک فرودگاه گاردرمون، در ۲۵ ژانویه ۲۰۲۲ - JAVAD PARSA / NTB / AFP

نشریه مادرن دیپلماسی «Modern Diplomacy» که بیشتر بر مسائل خاورمیانه، آسیا و آفریقا تمرکز دارد،  در مورد طالبان نوشت که این گروه در حال حاضر حمایت مردمی خود را از دست داده و قدرت آن به طرز فزاینده‌ای شکننده شده است.  

به نوشته این نشریه، حکومت طالبان با نقض فاحش حقوق بشر، چالش‌های اقتصادی، حکومت تک‌قومی، انزوای بین‌المللی و قوانین ضدزن همراه بوده و همه این موارد سبب شده است که این گروه حمایت مردمی خود را از دست بدهد. 

در گزارشی که شنبه، ۵ فروردین ۱۴۰۱ (۲۵ مارس)، منتشر شد، آمده است: «مردم افغانستان همچنان از سلطه ظالمانه طالبان رنج می‌برند و برای رسیدگی به بحران انسانی و بازگرداندن ثبات به منطقه، باید اقدام فوری انجام شود.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در گزارش در بخش چالش‌های اقتصادی، تاکید می‌شود که مردم افغانستان پس از تسلط طالبان بر این کشور، بحران شدید اقتصادی را از سر می‌گذرانند و افزایش تورم، کمبود مواد غذایی و نبود اشتغال، تاثیر چشمگیری بر زندگی مردم عادی گذاشته است. در این گزارش آمده است: «قیمت کالاهای اساسی مانند آرد، روغن، برنج و شکر سرسام‌آور شده است و بسیاری از خانواده‌ها برای تامین حتی یک وعده غذای خود با مشکل مواجه‌‌اند.» 

این گزارش تاکید می‌کند که سیاست‌های طالبان برای بهبود وضعیت کنونی افغانستان موثر نبوده و بیشتر بر تجارت غیرقانونی، از جمله مواد مخدر، متکی است؛ راهبردی که به گفته‌ این نشریه، شاید در کوتاه‌مدت دستاوردی داشته باشد، اما در نهایت به بی‌ثباتی و مشکلات اقتصادی بیشتر برای مردم عادی افغانستان منجر خواهد شد.

به باور نویسنده این گزارش، نقض گسترده‌ حقوق بشر و به‌ویژه رفتار طالبان با زنان و دختران، دلیل دیگر کاهش طرفداران مردمی حکومت این گروه است. بنا به این گزارش، طالبان علیه غیرنظامیان، از جمله زنان و کودکانی که حقوق خود را درخواست می‌کنند، خشونت به‌کار می‌برند: «تظاهرات مداوم مردم را علیه ممنوعیت تحصیل دختران در کابل مشاهده می‌کنیم و طالبان با استفاده از زور، آن‌ها را سرکوب می‌کنند. هیچ‌کس حق ندارد علیه سیاست‌های سرکوبگرانه طالبان تظاهرات کند.»

این مجله تاکید می‌کند که با آغاز سال جدید در افغانستان، طالبان روزهای سختی در پیش دارند، و انزوای بین‌المللی و مشکلات اقتصادی را از مهم‌ترین چالش‌های آنان برشمرده است. با گذشت نزدیک به دو سال، هنوز هیچ کشوری حکومت این گروه را به رسمیت نشناخته است و در سال جاری نیز به نظر نمی‌رسد که هیچ کشوری تصمیم داشته باشد آن را  به رسمیت بشناسد. 

در این گزارش آمده است: «آینده طالبان، به توانایی آن‌ها برای حکومت موثر و رسیدگی به نگرانی‌های مردم افغانستان بستگی دارد. اگر آن‌ها نتوانند این کار را انجام دهند، خطر از دست دادن حمایت مردم و مواجهه با چالش‌های مهم در سال پیش رو در برابر آنان است.» 

بیشتر از جهان