تمسخر ترامپ در حاشیه ضیافت رهبران ناتو

ترامپ در واکنش به این رفتار پیش از موعد مقرر به آمریکا بازگشت

سه کارشناس و پژوهشگرحقوقی تایید کرده‌اند که اتهام پرزیدنت ترامپ دایر بر سوءاستفاده از قدرت در پیوند با ماجرای اوکراین، با «جرم جنایی و سوءرفتار» که زمینه قانونی استیضاح رئیس جمهوری در متن قانون اساسی است، مطابقت دارد.

در نخستین روز جلسات علنی کمیته قضایی مجلس نمایندگان در پیوند با استیضاح رئیس جمهوری، چهار کارشناس قانون اساسی ایالات متحده شهادت دادند. هدف کمیته قضایی، تحلیل کارشناسانه و کسب اطلاعات در مورد این است که آیا زمینه (قانونی) لازم برای برکنار کردن رئیس جمهوری وجود دارد، یا خیر. این تصمیم، رسما از طریق رای اکثریت مجلس نمایندگان اتخاذ خواهد شد.

سه کارشناس یاد شده، مایکل گرهارد، پاملا کارلان و نوُا فلدمن، تایید کردند که پرزیدنت ترامپ مرتکب جرایم قابل استیضاح، از جمله سوءاستفاده از قدرت، دادن رشوه، ایجاد اخلال در کار کنگره، و ایجاد مانع برای اجرای عدالت شده است.

آقای کارلان، آمریکا را به یک «شهر درخشان بر فراز تپه» تشبیه کرد و گفت اگر (ایالات متحده) نتواند در مورد دخالت خارجی در دموکراسی‌اش تحقیق کند، این تصویر را از دست خواهد داد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

جان تِرلی، استاد حقوق دانشگاه جورج تاون که به عنوان کارشناس از طرف حزب جمهوری‌خواه برای ارائه شهادت به کمیته قضایی دعوت شده بود، گفت، این تحقیقات «یکی از ضعیف‌ترین زمینه‌های (قانونی) برای استیضاح رئیس جمهوری است.»

خانم کارلان نیز پس از آن که آتش خشم جناح‌های راست بالا گرفت، و نیز در پی انتشار یک توییت از طرف بانوی اول، ملانیا ترامپ، به خاطر بازی‌اش با کلمات، از گفته‌های خود پوزش خواست. خانم کارلان گفته بود که رئیس جمهوری می‌تواند نام پسرش را «بارون» بگذارد، اما نمی‌تواند از خودش یک بارون (شخص برجسته و قدرتمند) بسازد. 

استفانی گریشام، مدیر مطبوعاتی کاخ سفید، در یک بیانیه گفته است که تنها نکته‌ای که این سه استاد لیبرال در جلسه (تحقیقاتی) کنگره به ریاست آقای «نِیدلر» تثبیت کردند، «جهت گیری‌شان علیه رئیس جمهوری بود.» 

این اجلاس به دنبال انتشار یک گزارش ۳۰۰ صفحه‌ای از جانب کمیته قضایی مجلس نمایندگان برگزار شد که در آن، نتیجه تحقیقات کمیته را در «شواهد قاطع در مورد سوءرفتار» آقای ترامپ و اطرافیانش در ارتباط با اوکراین خلاصه کرده است. در این گزارش، پای رودی جولیانی، وکیل آقای ترامپ و دِوین نونس، نماینده کنگره نیز به این رسوایی کشیده شده است.

در این میان، آقای ترامپ در ضیافتی که به مناسبت هفتادمین سالگرد ایجاد پیمان آتلانتیک شمالی، ناتو، در لندن برگزار شده بود، مورد تحقیر و استهزاء قرار گرفت. فیلمی که از گردهمایی رهبران ناتو در ضیافت کاخ باکینگهام در لندن گرفته شده بود، بوریس جانسون، جاستین ترودو و امانوئل مکرون را نشان می‌دهد که در غیاب آقای ترامپ، وی را ریشخند می‌کنند. 

در مقابل، پرزیدنت ترامپ نیز جاستین ترودو، نخست وزیر کانادا را در حضور خبرنگاران شخصی «دو رو» خواند و با لغو کنفرانس خبری بعد از ظهر آن روز، پیش از موعد مقرر، به آمریکا بازگشت.

© The Independent