سربازگیری طالبان از دانش‌آموزان؛ نامه رسمی به دستور وزارت دفاع این گروه به مکاتب فرستاده شد

ریاست معارف طالبان در برخی از ولایات به دستور وزارت دفاع این گروه، از دانش‌آموزان مکاتب و مدارس دینی سربازگیری می‌کند

پسران افغان در یکی از اتاق‌های خوابگاه یتیم‌خانه بلخ در حومه مزار شریف، ۷ اکتبر ۲۰۱۲ - QAIS USYAN / AFP

یک نامه رسمی اداره محلی طالبان که به دست ایندیپندنت فارسی رسیده است، نشان می‌دهد که ریاست معارف طالبان در برخی از ولایات به دستور وزارت دفاع این گروه، از دانش‌آموزان مکاتب و مدارس دینی سربازگیری می‌کند. 

در نامه رسمی ریاست «معارف شهر» طالبان در استان بلخ به نقل از «دستور شماره ۵۰» وزارت دفاع طالبان آمده است: «مقام محترم وزارت دفاع ملی امارت اسلامی افغانستان در رابطه با جذب طلاب ۲۰۰ تن متعلمین صنوف نهم مکاتب و مدارس دینی وزارت معارف به صنف دهم «حربی شونزی» در سال تعلیمی ۱۴۰۲ مواصلت ورزیده که مطابق سهمیه‌بندی و شرایط زیر داوطلب می‌پذیرد.» 

در شرایطی که برای جذب این دانش‌آموزان درنظر گرفته شده، آمده است که این داوطلبان باید تذکره/شناسنامه و تابعیت داشته باشد و سن آن‌ها باید بین ۱۵ تا ۱۷ سال باشد. در این نامه که شماره مسلسل رسمی دولتی دارد، تاکید شده است که دانش‌آموزان مدارس دینی نیز باید با تایید ریاست‌های معارف جذب این روند شوند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

طالبان شرط دیگری نیز برای جذب این دانش‌آموزان گذاشته‌اند که بتوانند به راحتی به آن‌ها اعتماد کنند؛ تضمین یکی از کارمندان دولتی. در حال حاضر، تمام کارمندان دولتی از میان کسانی انتخاب شده‌اند که عضو این گروه‌اند و طالبان به آن‌ها اعتماد کامل دارند. از سوی دیگر هم، در این نامه گفته شده است که به خانواده «شهدا» اولویت داده می‌شود. طالبان بیشتر از کسانی به‌عنوان «شهدا» یاد می‌کنند که جانشان را در حمله‌های مستقیم و انتحاری علیه نظامیان پیشین حکومت افغانستان و نیروهای خارجی از دست دادند.

با این حال، طالبان می‌خواهند که با جذب این دانش‌آموزان نزدیک به «خانواده شهدا» از یک طرف به این خانواده‌ها کمک مالی بکنند و از سوی دیگر، افراد قابل اعتماد را به صفوفشان جذب کنند. 

پیش از این نیز طالبان از کودکان در صفوف نظامی‌شان استفاده می‌کردند. دیده‌بان حقوق بشر که مقر آن در نیویورک است در سال ۲۰۱۶ اعلام کرد که گروه طالبان شماری از کودکان افغانستان را از اواسط سال ۲۰۱۵ وارد صفوف نیروهای جنگی خود کرده‌اند.

اما گروه طالبان ضمن تکذیب یافته‌های این گزارش، استفاده از کودکان در جنگ را خلاف اصول خود خواندند.

دولت پیشین افغانستان نیز بارها از بازداشت کودکانی خبر داده که به منظور انجام حمله‌های انتحاری، از طرف گروه طالبان آموزش دیده‌اند.

سازمان دیده‌بان حقوق بشر تاکید کرده بود که تحقیق این نهاد نشان می‌دهد که گروه طالبان کودکان را آموزش می‌دهند و آن‌ها را برای انجام عملیات‌های نظامی از جمله جاسازی مواد انفجاری به مناطق مختلف می‌فرستند.

براساس گزارش این نهاد، در ولایت قندوز گروه طالبان از مدرسه‌های مذهبی برای آموزش نظامی کودکان بین سنین ۱۳ الی ۱۷ سال استفاده می‌کنند. شماری از این افراد به جبهه جنگ اعزام می‌شوند.