اقدام اعضای تیم ملی فوتبال زنان ایران به تحریم اردو: «شان ما حفظ نمی‌شود»

پرداخت نشدن مطالبات قبلی و جوایز صعود به جام ملت‌های آسیا، نبود البسه باکیفیت و تهیه نکردن بلیت هوایی برای سفر بازیکنان به تهران، از اصلی‌ترین دلایل تحریم‌اند

تیم ملی فوتبال زنان ایران - Varzesh3

ایندیپندنت فارسی مطلع شده است که بیش از ۱۵ بازیکن تیم ملی فوتبال زنان ایران، در اعتراض به کمبود امکانات و پرداخت نشدن مطالبات معوقه از طرف فدراسیون فوتبال، از حضور در اردوی جدید این تیم برای اعزام به میانمار سر باز زده‌اند.

دور دوم‌ اردوی تیم ملی فوتبال زنان برای شرکت در مرحله نخست انتخابی برای صعود به مسابقات المپیک ۲۰۲۴ پاریس، قرار بود از روز شنبه پنجم فروردین، در آکادمی ملی فوتبال ایران آغاز شود، اما غیبت دست‌کم ۱۵ بازیکن تیم ملی زنان و حضور نداشتن آن‌ها در اردو، برگزاری این اردو را تحت‌الشعاع خود قرار داده است.

یک منبع مطلع در اردوی تیم ملی فوتبال زنان، به ایندیپندنت فارسی گفته است: «چهارده فوتبالیست زن در اعتراض به عدم پرداخت پاداش صعود به جام ملت‌های آسیا و همچنین کمبود امکانات مانند البسه بی‌کیفیت و تهیه نکردن بلیط برای ملی‌پوشان جهت حضور در اردوها، که آن را توهین به شان و جایگاه خود تلقی می‌کنند، تصمیم گرفتند تا امروز در آکادمی ملی فوتبال حاضر نشوند. از آن ‌طرف، مدیران فدراسیون فوتبال به‌جای رفع مشکلات و تسویه بدهی‌ها، از طریق مریم ناظمی، سرپرست نایب‌رئیسی فوتبال بانوان، بازیکنان اعتصاب‌کننده را تهدید کرده‌اند که درصورت عدم حضور در اردو با جریمه‌های سنگین روبرو خواهند شد. فوتبال مردان همیشه برای مدیران فدراسیون در دوران مختلف اولویت داشته و اینجا هم شاهد ظلم به زنان هستیم.»

چند بازیکن دیگر نیز که به اردوی تیم ملی دعوت شدند، گفته‌اند «به دلایل شخصی» در این اردو حضور پیدا نخواهند کرد، تا با این حساب از مجموع ۳۰ نفر فوتبالیست دعوت‌شده به اردوی تیم ملی فوتبال زنان، بیش از نیمی از آن‌ها که ترکیب اصلی تیم ملی را تشکیل می‌دهند در اردو حضور نداشته باشند.

منبع مطلع ایندیپندنت فارسی می‌گوید مدیران فدراسیون فوتبال پس از مشاهده پافشاری زنان ملی‌پوش روی خواسته‌های خود، اعلام کردند که تا فردا برای حضور آن‌ها در اردو بلیت تهیه می‌شود و پاداش صعود به جام ملت‌ها نیز پرداخت خواهد شد، اما تحریم‌کنندگان می‌گویند ابتدا می‌بایست مبالغ به حسابشان واریز شود و امکانات دیگر مانند البسه باکیفیت هم تهیه شود تا در اردو حضور یابند. بازیکنان معترض همچنین می‌گویند در ایام نوروز با توجه به حجم بالای مسافرت‌های نوروزی، عملا امکان تهیه بلیت هواپیما برای حضور آن‌ها در اردوی تیم ملی وجود ندارد و این بازیکنان در صورت مسافرت طولانی با اتوبوس در جاده‌های شلوغ، دچار خستگی مفرط خواهند شد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این اتفاق‌ها در شرایطی رخ داده که تیم ملی فوتبال زنان ایران قرار است روز ۱۲ فروردین برای شرکت در رقابت‌های انتخابی المپیک پاریس به میانمار اعزام شود، اما حالا با حضور نداشتن بازیکنان کلیدی و تاثیرگذار تیم در اردو، این اعزام و حضور در مسابقات در هاله‌ای از ابهام قرار گرفته است.

مهدی تاج، رئیس فدراسیون فوتبال ایران که بنا به افشاگری شهاب‌الدین عزیزی خادم، رئیس برکنارشده این فدراسیون، با دخالت «نهادهای امنیتی» دوباره سکان هدایت فدراسیون را بر عهده گرفته است، پس از پیروزی در انتخابات، وعده داده بود که حمایت و امکاناتی گسترده‌تر از گذشته را برای تیم‌های فوتبال زنان ایران فراهم خواهد کرد.

اما اکنون به نظر می‌رسد که باز هم قرار نیست وعده‌های تاج عملی شوند و مانند دوران قبلی ریاست او بر فدراسیون فوتبال که تیم ملی فوتبال زنان منحل شده بود، سرنوشتی تلخ در انتظار زنان فوتبالیست ایرانی است.

فدراسیون مهدی تاج، این‌بار با اتلاف وقت عجیب، تنها در فاصله ۱۹ روز مانده به اعزام و در تاریخ ۲۴ اسفند، اولین دوره اردوهای تیم ملی فوتبال زنان را برگزار کرد و حالا برای تشکیل اردوی دوم، از فراهم کردن امکانات اولیه ناتوان شده است.

زنان معترض همچنین می‌گویند مریم آزمون، سرمربی تیم‌ ملی فوتبال زنان ایران، هیچ تلاشی برای احقاق حقوق فراموش‌شده اعضای تیم ملی انجام نداده و به طور کامل مطیع دستور مدیران فدراسیون فوتبال است.

مسابقات مرحله نخست انتخابی المپیک ۲۰۲۴ پاریس قرار است از ۱۴ فروردین‌ آغاز شود. تیم ملی فوتبال زنان ایران که در گروه دوم رقابت‌ها حضور دارد، باید با تیم‌های بنگلادش، مالدیو و میانمار رقابت کند.

اولین مسابقه تیم ملی زنان روز ۱۶ فروردین‌ماه برابر تیم ملی بنگلادش برگزار می‌شود. سپس شاگردان آزمون باید روز ۱۹ فروردین‌ماه به مصاف مالدیو بروند و در آخرین مسابقه هم روز ۲۲ فروردین‌ماه، باید برابر میانمار میزبان قرار گیرند.

تیم ملی فوتبال زنان ایران برای رسیدن به دور دوم مرحله انتخابی المپیک، باید در گروه خود صدرنشین شود.

بیشتر از فوتبال