جنگ زیردریایی ایالات متحده و چین درباره کابل‌های اینترنتی

کابل‌های زیردریایی که داده‌های جهان را منتقل می‌کنند، هم‌اکنون به محور جنگ فناوری بین آمریکا و چین تبدیل شده‌اند

کابل‌های زیردریایی که داده‌های جهان را منتقل می‌کنند، هم‌اکنون به محور جنگ فناوری بین آمریکا و چین تبدیل شده‌اند. رویترز گزارش می‌دهد واشنگتن که از جاسوسان پکن می‌ترسد، پروژه‌های چینی در خارج از کشور را خنثی کرده و مسیرهای کابلی پیشرفته هنگ کنگ را مسدود کرده است.

به گزارش تله جغرافیا، یک شرکت تحقیقاتی مخابراتی مستقر در واشنگتن، در سراسر جهان، بیش از ۴۰۰ کابل انتقال داده‌ها در کف دریا در حال فعالیت‌اند و بیش از ۹۵ درصد تمام ترافیک اینترنت بین‌المللی را منتقل می‌کنند.

یک مقام دولتی آمریکایی و دو تحلیلگر امنیتی به خبرگزاری رویترز گفتند این ارسال‌کننده‌های داده که همه چیز را از ایمیل‌ گرفته تا معاملات بانکی و اسرار نظامی منتقل می‌کنند، در برابر حمله‌های خرابکارانه و جاسوسی آسیب‌پذیرند.

در ماه فوریه، یک شرکت آمریکایی شروع به اتصال یک کابل ۶۰۰ میلیون دلاری برای ارسال داده‌ها از آسیا به اروپا، از طریق آفریقا و خاورمیانه، با سرعت فوق العاده سریع کرد. این کابل بیش از ۱۹ هزار و ۳۰۰ کیلومتر طول دارد. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

موضوع کابل‌های زیردریایی به درگیری‌های موجود بین چین و تایوان افزوده است. دو کابل ارتباطی که تایوان را به جزایر ماتسو در نزدیکی سواحل چین متصل می‌کرد، قطع شده و اینترنت ۱۴ هزار نفر از ساکنان این جزایر قطع شده است.

مقام‌های تايوان معتقدند که يک کشتی ماهيگيری یا يک کشتی باری چينی باعث اختلال در فعالیت این کابل شده است. با این حال، آن‌ها از عمدی نامیدن این اقدام خودداری کردند و گفتند هیچ مدرک مستقیمی وجود ندارد که نشان دهد کشتی‌های چینی با قصد قبلی این کار را انجام داده‌اند. چين که تايوان را يک استان جدایی‌طلب می‌داند، تلاش‌های نظامی و سياسی بسیاری کرده تا این جزیره را وادار به قبول سلطه خود کند.

جاسوسی چین از سایر کشورها نیز نگران‌کننده است. سازمان‌های جاسوسی به آسانی می‌توانند به داده‌های کابل‌های منطقه‌ای دسترسی پیدا کنند. جاستین شرمن، همکار ابتکار سایبری شورای آتلانتیک که یک اتاق فکر مستقر در واشنگتن است، به خبرگزاری رویترز گفت که کابل‌های زیردریایی «یک معدن طلای نظارتی» برای سازمان‌های اطلاعاتی جهان‌اند.

سطح روابط آمریکا و چین نسبت به دهه‌های اخیر در پایین‌ترین سطح خود است. این دو کشور بر سر یک سری مسائل از جمله حمايت ضمنی چين از حمله روسيه به اوکراين، سرکوب دمکراسی‌خواهان‌ هنگ کنگ و آينده تايوان که شي جین پینگ، رئيس‌جمهوری چين، قول داده است آن را تحت کنترل پکن در آورد، درگیرند.

در ماه فوريه، آمريکا يک بالن جاسوسی چينی را که در فضای هوایی آمريکا پرواز می‌کرد با توسل به زور سرنگون کرد. چین ادعا کرده است که این یک بالن تحقیقات آب و هوایی بوده که از مسیر خارج شده بود و آمریکایی‌ها را به واکنش بیش از حد متهم کرد.

سیاست‌های جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا، به‌طور فزاینده‌ای بخش فناوری پیشرفته چین را منزوی کرده است. دولت بایدن با هدف بازگرداندن برخی از زیرساخت‌های فناوری به آمریکا دست چینی‌ها را از نوآوری‌های جدید دور نگه می‌دارد.

بیشتر از جهان