رهبر حزب کنگره هند رد صلاحیت شد

این اقدام یک روز پس از آن بود که راهول گاندی به اتهام توهین به نخست‌وزیر، به دو سال زندان محکوم شد

راهول گاندی در مراسم سالگرد ترور پدرش، راجیو گاندی، نخست‌وزیر سابق‌ هندـ  ARUN SANKAR / AFP

پارلمان هند راهول گاندی، رهبر حزب کنگره، را رد صلاحیت کرد. این اتفاق یک روز پس از آن بود که دادگاه، گاندی را به اتهام سخنانی که از نظر بسیاری توهین به نارندرا مودی، نخست‌وزیر، بود به دو سال حبس محکوم کرد.

به گزارش رویترز، پارلمان هند در اطلاعیه‌ای اعلام کرد گاندی «از تاریخ محکومیتش صلاحیت عضویت در لوک سابها (مجلس سفلی) را ندارد».  

دادگاهی در هند روز پنجشنبه ۲۳ مارس (۳ فروردین)، گاندی ۵۲ ساله را به دو سال زندان در ایالت گجرات محکوم کرد. او به اتهام تهمت و افترا در یکی از سخنرانی‌های کارزار انتخاباتی‌اش در سال ۲۰۱۹ مجرم شناخته شد. در این سخنرانی، او گفته بود چرا نام خانوادگی همه دزدها «مودی» است. اشاره او به نیروا مودی، بازرگان فراری الماس، و لالیت مودی، رئیس پیشین لیگ برتر کریکت هند، بود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

دادگاه برای گاندی قرار وثیقه صادر کرده و حکم را به‌مدت یک ماه به حالت تعلیق درآورده است. اما طبق قانون اساسی هند، نماینده‌ای که در دادگاه مجرم شناخته شود از عضویت در پارلمان سلب صلاحیت می‌شود.

راهول گاندی از خاندان سه نخست‌وزیر هند (جواهر لعل نهرو، ایندیرا گاندی، و راجیو گاندی) است.

برخی از متحدان گاندی می‌گویند حکم دادگاه با انگیزه سیاسی بوده است.

به گفته مشاور نزدیک گاندی، او تابع دستور است و روز جمعه وارد پارلمان نشد.

یکی از نمایندگان عضو حزب کنگره با اشاره به اینکه حزب حاکم، بهاراتیا جاناتا (بی‌جی‌پی)، گاندی را به چشم تهدید می‌بیند، گفت: «بی‌جی‌پی می‌ترسد راهول گاندی قد علم کند و تهدیدی مستقیم برای دولت مودی باشد.»

اما جی پی نادا، رهبر حزب بی‌جی‌پی، با رد این اتهام، گفت گاندی به تمام هندی‌هایی که نام خانوادگی مشابه نخست‌وزیر دارند توهین کرده است.

بیشتر از جهان