ادامه انتقادها از ایرج طهماسب؛ «دستیار سرکوبگران شدی»

پژمان موسوی، روزنامه‌نگار شاغل در ایران نوشت: «حتی یک آدم سفارشی‌ساز هم نمی‌توانست این‌طور در برنامه‌اش به زنان و دختران دهن‌کجی و بی‌حرمتی کند.»

برنامه اینترنتی مهمونی - فیلیمو

انتشار قسمتی از برنامه تلویزیونی و اینترنتی «مهمونی» در رسانه‌های اجتماعی که مطابق سال‌های گذشته با کارگردانی و اجرای ایرج طهماسب، کارگردان نام‌آشنای تلویزیون ایران در روزهای نوروز پخش می‌شود، موجی از انتقادها و اعتراض‌های کاربران رسانه‌های اجتماعی و خانواده کشته‌شدگان اعتراضات اخیر در ایران را به همراه داشته است.

منتقدان می‌گویند ایرج طهماسب و نویسندگان این برنامه، با تمسخر و توهین به بازداشت‌شدگان و کشته‌شدگان خیزش سراسری ایرانیان، تلاش کرده‌اند پروپاگاندای مطلوب جمهوری اسلامی را از طریق پلتفرم‌های اینترنتی که با نظارت دستگاه‌های امنیتی نظام فعالیت می‌کنند، منتشر کنند.

در قسمت اول برنامه «مهمونی»، ایرج طهماسب مقابل یکی از بازیگران این برنامه درباره «بیرون رفتن، برنگشتن و گرفتن خواهر» صحبت می‌کند. مکالمه‌ای که با سوال ایرج طهماسب درباره «حضور در خیابان» و همچنین عبارت «خواهرم رو گرفتن»، به نظر رسید درباره بازداشت دختران و زنان در خیزش سراسری عنوان شده است و در ادامه، بازیگر مقابل می‌گوید درباره ازدواج کردن خواهرش صحبت می‌کند.

بسیاری از کاربران رسانه‌های اجتماعی، روزنامه‌نگاران و خانواده کشته‌شدگان خیزش سراسری اخیر، با انتشار تصاویری از مهسا امینی، نیکا شاکرمی، حنانه کیا، غزاله چلاوی، شیرین علیزاده و تعدادی دیگر از زنان معترض کشته‌ شده و همچنین تصاویری از زنان بازداشت شده، به تمسخر عبارت «خواهرم رو گرفتن» اعتراض کردند.

آتش شاکرمی، خاله نیکا شاکرمی، کودک ۱۷ ساله معترض به جمهوری اسلامی که مهرماه ۱۴۰۱ بر اثر شکنجه و ضربات باتوم کشته شد، خطاب به ایرج طهماسب نوشته است: «خواهرزاده‌ام رو گرفتن و زنده برنگشت، کشتنش. این حرف شما مصداق بارز شکنجه است. چند گرفتی؟ کسی حق نداره در هیچ برنامه طنزی با هیچ لحن کنایه‌آمیزی درمورد بچه‌های ما حرف بزنه.»

او همچنین از اینکه سازندگان برنامه مهمونی و ایرج طهماسب، از «عادی‌سازی» به «دلقک‌بازی» رو آوردند، انتقاد کرد و گفت: «قرار است تا کجاها را ببینیم... قرار است بعد از دلقک‌بازی و به مسخره گرفتن داغ ما، بعدش این داغ را چطور به خیال خودتان از معنا تهی کنید؟ این مسئله نه کنایه‌بردار است، نه جایش در برنامه طنز است و نه می‌شود جز با خشم و اشک از آن حرف زد.»

در ادامه لیلی مهدوی، مادر سیاوش محمودی، کودک ۱۶ ساله‌ای که شهریور ۱۴۰۱ با شلیک سرکوبگران جمهوری اسلامی کشته شد، در صفحه اینستاگرامی خود خطاب به ایرج طهماسب نوشت: «پسر من پارسال بیننده برنامه شما بود، اما بچه من رو کف خیابون با گلوله جنگی کشتن. این درد، وسیله‌ای برای خنداندن نیست.»

نیک یوسفی، تدوین‌گر و اینفلوئنسر اینستاگرامی، با انتشار تصاویری از نیکا شاکرمی و حنانه کیا در اینستاگرام، خطاب به ایرج طهماسب نوشت: «دیدم مدت‌ها اینستاگرام فعال نبودین، گفتم خواهرمون رو بهتون معرفی کنم، متاسفانه رفتن خیابون، برنگشتن. راه‌های بهتری هم بود. می‌گفتی امسال عروسک بچه‌مون رو نداریم، چون از وقتی رفت خیابون، دیگه برنگشت.»

مجتبی اسماعیلی، فعال مدنی در ایران و از اعضای جمعیت امام علی که آذرماه سال قبل در جریان اعتراضات سراسری بازداشت شده بود هم در توییتر نوشت: «ایرج طهماسب با استرس‌آورترین عبارات این روزها طنز ساخته و به خانواده همه‌ بازداشتی‌ها خندیده است.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

همچنین حامد فرمند، فعال حقوق کودکان، با اشاره به اینکه «وقتی به نقض حقوق بشر در آثار هنرمند نقد می‌کنیم، نگویید اثر هنری و طنز با معیارهای حقوق بشری قابل‌ارزیابی نیست یا سابقه هنرمند را پیش نکشید»، افزود: «اثر مهمونی، حقوق کودک را نقض می‌کرد. حالا ایرج طهماسب، مرگ انسان‌ها را ریشخند می‌کند.»

پژمان موسوی، روزنامه‌نگار در ایران می‌گوید: «حتی یک آدم سفارشی‌ساز هم نمی‌توانست این‌طور در برنامه‌اش، به دختران و زنان به‌عنوان پیشگامان اعتراض و بازداشت آنان این‌طور دهن‌کجی و بی‌حرمتی کند.»

در آن سوی ماجرا نیز افرادی وابسته یا نزدیک به حکومت جمهوری اسلامی، ضمن حمایت از ایرج طهماسب، تلاش کردند تا کلمات بیان شده در برنامه او درباره زنان بازداشتی را به شکل دلخواه خود تفسیر کنند.

ازجمله یاسین رامین، همسر مهناز افشار و فرزند محمدعلی رامین، معاون مطبوعاتی وزیر ارشاد در دولت محمود احمدی‌نژاد که نوشت: «نیم‌قرن فعالیت فرهنگی را با نیم ‌دقیقه کلیپ به قضاوت گذاشتن و‌ حکم صادر کردن، نه انصاف است و نه کمکی به آینده ایران می‌کند. فراموش نکنیم دشمن اصلی کیست و همه را بر علیه هم نشورانیم.»

حسین درخشان، وبلاگ نویسی که منتقدان او را نزدیک به دستگاه‌های امنیتی جمهوری اسلامی می‌دانند، به‌تندی به منتقدان طهماسب و «ملت ایران» تاخت و نوشت: «اگه بخوای با ظرافت و غیرمستقیم حرفتو بزنی، عین هویدا شایسته‌ اعدام انقلابی هستی.»

همچنین بهروز عزیزی، خبرنگار وابسته به طیف سیاسی اصلاح‌طلب هم گفت: «ایرج طهماسب تنها کسی بود که با وجود مزاحمت‌های ساترا، از دختران ایران یاد کرد. اگر می‌دانستید ساترا چقدر تنگ‌نظر است، این‌طور نظر نمی‌دادید.»

اما این‌گونه نوشته‌های حمایتی از ایرج طهماسب نتوانست بر هزاران مطلب انتقادی از او در اینستاگرام، تلگرام و توییتر تاثیری بگذارد و به نظر می‌رسد «آقای مجری» که در دهه ۶۰ خورشیدی جزو محبوب‌ترین برنامه‌سازان حوزه کودکان در ایران محسوب می‌شد، حالا از نگاه بسیاری از مخاطبانش، در کنار سایر هنرمندان حکومتی قرار دارد که تلاش می‌کنند روی جنایات رژیم جمهوری اسلامی سرپوش بگذارند.

حساب توییتری «یه وکیل» در واکنش به مضامین برنامه مهمونی نوشته است: «خواهرم رو گرفتن، برای ما تروماست. برای ما زنانی که سال‌هاست حق آزادی پوشش نداریم، گرفته شدن توی خیابون‌ها، خنده نداره، خشم و درد و نفرت داره.»

کاربران پرشماری هم با عکس زندانیان زن، ازجمله نیلوفر حامدی و الهه محمدی، دو روزنامه‌نگاری که به‌دلیل پوشش قتل حکومتی مهسا امینی و اعتراضات پس از آن، همچنان زندانی‌اند، یا زنانی که به‌دلیل مخالفت با حجاب اجباری، با اتهام‌های امنیتی روبرو شده‌اند و سال‌ها را در زندان گذراندند، به ایرج طهماسب انتقاد کردند.

روشنک روزبهانی، تصویرساز ساکن لندن، با انتشار طرحی از چهره مهسا امینی نوشت: «آقای طهماسب! خواهرم را گرفتند. خواهرم را زنده گرفتند و بدن بی‌جانش را پس دادند.»