یا نان گران می‌شود یا نانوایی‌ها تعطیل

رئیس اتحادیه نانوایان سنگکی: نانوایان برای پوشش هزینه‌ها چاره‌ای جز کم فروشی یا گران‌فروشی نداشتند

رئیس کانون انجمن‌های صنایع غذایی پیش از این اعلام کرده بود دولت چه بخواهد چه نخواهد نان گران می‌شود - ATTA KENARE /AFP

محمد سلیمانی، رئیس اتحادیه نانوایان سنگکی، گفت که با توجه به شرایط اقتصادی و اضافه نشدن قیمت نان، در سال پیش رو نانوایی‌ها تعطیل خواهند شد. سلیمانی با اشاره به دریافت نکردن نرخ‌نامه در سال گذشته گفت: «تلاش‌های نانوایان برای دریافت نرخ‌نامه در سال ۱۴۰۱ منتج به نتیجه نشد، این در حالی است که هزینه‌های نانوایان فقط در دستمزد کارگران در دو سال گذشته حدود ۱۰۰ درصد افزایش پیدا کرده است.»

رئیس اتحادیه نانوایان سنگکی اعلام کرد که ۱۵ درصد از قیمت نان سنگک را نرخ آرد تعیین می‌کند و ۸۵ درصد هزینه‌ها را نانوایان از جیب پرداخت می‌کنند. او در گفت‌وگو با ایلنا گفت: «برای پوشش هزینه‌ها و روشن نگه داشتن چراغ نانوایی‌ها چاره‌ای جز کم‌فروشی یا گران‌فروشی نداشتند و همین مسئله در صنف نانوایان هرج‌ومرج ایجاد کرده بود، از سوی دیگر اتحادیه نیز قادر نبود نانوایان را مجاب کند که همچنان نان را با نرخ ۱۴۰۰ عرضه کنند.»

پیش از این قرار بود دولت در آذرماه سال گذشته تسهیلاتی برای نانوایان در نظر بگیرد، اما کمک‌هزینه‌ای برای نانوایان پرداخت نشد. سلیمانی با اشاره به این موضوع گفت که اگر دولت نخواهد با نانوایان همراهی کند، ادامه فعالیت آن‌ها با این روند دشوار می‌شود و نانوایی‌ها خودبه‌خود تعطیل خواهند شد.

قیمتی که نانوایان به دولت ارائه دادند مورد تایید قرار نگرفته است و مسئولان دولت به نانوایان اعلام کردند که نان باید با همان نرخ گذشته عرضه شود. از سوی دیگر، دولت زیر بار جبران هزینه‌های نانوایان نرفت. این در حالی است که مرتضوی، رئیس کانون انجمن‌های صنایع غذایی، پیش از این اعلام کرده بود دولت چه بخواهد چه نخواهد نان گران می‌شود.

 مرتضوی در روزهای ابتدایی اسفندماه گذشته با بیان اینکه روش پرداخت یارانه نان باید تغییر کند و داشتن پنج نرخ برای نان به‌هیچ‌وجه منطقی نیست، گفت: «بارها تذکر دادیم که تفاوت قیمت و رنج‌بندی قیمت‌ها به‌صورت مصنوعی باعث تغییر در مصرف آرد توزیعی از سوی دولت شده و هم شائبه تخلفات گسترده‌ای در آن وجود دارد. البته دولت‌ها هم همواره حرف‌های ما را تایید کرده‌اند، اما هیچ‌گاه به سراغ راهکارهای اجرایی مطرح شده از سوی ما نرفتند.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

از سوی دیگر امیر عربی، رئیس جهاد کشاورزی شهرستان محلات، اعلام کرده بود که در سال جدید قیمت نان افزایش پیدا نخواهد کرد. امیر عربی در گفت‌وگو با ایسنا اعلام کرد: «دیگر نان در سال آینده به‌هیچ‌وجه افزایش قیمت نخواهد داشت و یارانه نان به نانواها اختصاص خواهد یافت، اما توزیع آرد شناور خواهد بود و سهمیه ثابت برای نانوایی‌ها وجود نخواهد داشت.»

اما رئیس اتحادیه نانوایان سنگکی کماکان تاکید می‌کند که در سال پیش رو باید نرخ‌نامه جدیدی ابلاغ شود تا این زنجیره نارضایتی نانوا و مصرف‌کننده از بین برود. اتحادیه نانوایان از اینکه دولت در تصمیم‌گیری‌ها از افرادی که سال‌ها در این صنف فعال بودند نظرخواهی نمی‌کند، گلایه دارد و معتقد است اینکه با وجود تورم‌ها و افزایش حقوق کارگران، نان در سال جدید همچنان با نرخ سال ۱۴۰۰ به‌فروش می‌رسد باعث پایان یافتن فعالیت بسیاری از نانوایی‌ها خواهد شد. قیمت اجاره واحدهای صنفی در تهران نیز یکی دیگر از مسائلی است که به گفته او در قیمت‌گذاری دولت نادیده گرفته شده است.

او با انتقاد از نبود متولی مشخص که به‌صورت قطعی درباره قیمت و مسائل پیرامونی نان تصمیم‌گیری کند، گفت: «تصمیم‌گیری‌های کارگروه آرد‌ و‌ نان باید به وزارت کشور، هیئت دولت و حتی ریاست‌جمهوری برود. برخی از مسئولان این خبر را رسانه‌ای می‌کنند که در سال جدید قیمت نان تغییر نخواهد نکرد، اینجا این پرسش مطرح است که چرا چنین نظراتی را رسانه‌ای می‌کنند؟ قیمت کنجد از کیلویی ۶۰ هزار تومان به کیلویی ۱۱۰ هزار تومان رسید و نانوایان برای تامین خمیر‌مایه با چالش مواجه‌اند و قیمت یک کیلو خمیر‌مایه از ۵۸۰ هزار تومان به کیلویی یک‌میلیون و ۱۰۰ هزار تومان در بازار آزاد رسیده است.»