مولوی عبدالحمید: مردمی که ۴۴ سال شما را تحمل کردند نباید هدف گلوله جنگی قرار می‌گرفتند

مردم زاهدان در بیست‌وپنجمین جمعه اعتراضی زاهدان در خیابان‌ها علیه خامنه‌ای شعار سر دادند

روز جمعه چهارم فروردین، در بیست‌وپنجمین جمعه اعتراضی، مردم زاهدان بار دیگر پس از خطبه‌های نماز جمعه به خیابان‌ها آمدند و شعارهایی از جمله «این آخرین پیامه، هدف کل نظامه»، «توپ، تانک، فشفشه، آخوند باید گم بشه» و «برادر شهیدم خونت رو پس می‌گیرم» سر دادند. مولوی عبدالحمید، امام جماعت اهل سنت زاهدان نیز در نخستین خطبه‌های نماز جمعه سال جدید، بار دیگر سرکوب اعتراض‌های مسالمت‌آمیز ایرانیان را محکوم کرد.

مولوی عبدالحمید، سال ۱۴۰۱ را سالی «پر فراز و نشیب» توصیف کرد و گفت که مردم ایران طی سال گذشته در بسیاری از مسائل از جمله مسائل اقتصادی، خود را در تنگنا دیدند و تحت‌ شدیدترین فشارها و مشکلات بودند.

او با بیان اینکه بسیاری از مردم ایران اکنون سرمایه‌های خود را از دست‌ داده‌اند و دست‌خالی‌اند، گفت که آنها برای تامین یک زندگی ساده‌ هم محتاج‌اند.

مولوی عبدالحمید درعین‌حال تاکید کرد که مشکلات مردم ایران تنها به مسائل اقتصادی محدود نمی‌شود و سیاست‌های داخلی و خارجی، فساد در اداره‌‎ها و از دست رفتن سرمایه‌های ملی از عواملی‌ بودند که اعتراض‌های مردمی را در پی داشتند.

امام جماعت اهل سنت زاهدان، به حق برگزاری اعتراض‌های مسالمت‌آمیز مطابق با قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران استناد کرد و گفت که قانون به مردم اجازه داده است که اعتراض کنند و حق خود را فریاد بزنند.

به گفته مولوی عبدالحمید مردم ایران طی ماه‌های اخیر از همین قانون استفاده کردند اما با آن‌ها برخوردی که نباید، صورت گرفت. او به کشتار معترضان به دست ماموران حکومتی اشاره کرد و افزود: «از همان روزهای اول کسانی که خیرخواه بودند و احساس مسئولیت می‌کردند، تذکر دادند که حرف مردم را بشنوید اما بسیاری کشته و شهید شدند و در همین مصلای زاهدان، عده‌ کثیری به مفت و مجانی کشته شدند.»

امام‌جمعه اهل سنت زاهدان، کشتن مردم را «سنگین‌ترین گناه» دانست و گفت: «در همه جای دنیا اعتراض وجود دارد اما هیچ جای دنیا این‌طور نیست که مردم را بکشند. این مردم نباید با گلوله جنگی هدف قرار می‌گرفتند.»

روحانی پرنفوذ اهل سنت به ویدیوها و تصاویری که طی روزهای اخیر از خانواده‌های جان‌باختگان بر مزار آنان منتشر شد، اشاره کرد و افزود امروز در فضای مجازی می‌بینیم که بسیاری به مزار شهدا رفته‌اند و به‌جای اینکه در سال جدید که طبق فرهنگی کهن برای ایرانیان خیلی اهمیت دارد، خوشحال باشند بر مزار عزیزان خود گریه می‌کنند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

مولوی عبدالحمید در ادامه نیز به بازداشت گسترده معترضان و بدرفتاری با آنان در زندان‌ها انتقاد کرد و با تاکید بر اینکه ملت ایران یکی از بهترین ملت‌های دنیا است، خطاب به مقام‌های جمهوری اسلامی ایران گفت که این ملت ما را ۴۴ سال تحمل کردند، کمبودها و کاستی‌ها را تحمل کردند، ضعف‌ها را نادیده گرفتند و حالا که اعتراض کردند باید با آن‌ها خوش‌رفتاری می‌شد.

امام جماعت مسجد مکی زاهدان با بیان اینکه دل‌های ایرانیان در شروع سال جدید به خاطر ستمی که بر مردم شد پر از زخم و رنج‌ است، گفت شایسته بود که مسئولان تسلیم خواست مردم می‌شدند.

مولوی عبدالحمید در ادامه افزود که اقتصاد مریض ایران حل نخواهد شد مگر اینکه سیاست‌های داخلی و خارجی اصلاح شوند و ارتباط با تمام دنیا از جمله کشورهای توسعه‌یافته برقرار شود.

امام‌جمعه زاهدان در بخش دیگری از سخنان خود به فساد موجود در اداره‌ها اشاره کرد و گفت که کشور را باید مدیران توانمند و شایسته اداره کنند نه کسانی که فامیل و خانواده خود را در اداره‌ها استخدام می‌کنند. او همچنین افزود که خبر دارد چه مدیران توانمندی از کار برکنار و چه مدیران ضعیفی جایگزین آن‌ها در اداره‌ها شده‌اند.

مولوی عبدالحمید در خطبه‌های نماز جمعه نظارت استصوابی شورای نگهبان نیز تاخت و گفت اینکه شورای نگهبان چند نفر را که توان اداره کشور را ندارند معرفی کند و مردم به‌ آن‌ها رأی دهند، انتخاب نیست، بلکه انتصاب است. به گفته او این وضعیت درباره انتخابات مجلس هم صادق است و شورای نگهبان افراد توانمند را رد صلاحیت می‌کند و افراد ضعیف انتخاب می‌شوند.

او بار دیگر خواستار سپردن مسئولیت‌ها به افراد شایسته فارغ‌ از گرایش دینی و مذهبی‌شان شد و به حکومت ایران کنایه زد و گفت که با این مدیران ناتوان اگر ایران کشور آبادی نبود، بخشی از مردم از گرسنگی تلف می‌شدند.

مولوی عبدالحمید به مقام‌های جمهوری اسلامی توصیه کرد به ردی که از خود در تاریخ می‌گذارند بیندیشند و از سرنوشت افرادی مانند یزید درس بگیرند.

به گزارش خبرگزاری حال‌وش، قطعی و اختلال شدید اینترنت در زاهدان، مانع پخش زنده سخنرانی او در مصلای این شهر شد اما مردم مانند هفته‌های پیش به‌رغم تهدیدهای حکومتی و جو امنیتی در مصلا حضور یافتند.

پس از خطبه‌های نماز جمعه نیز مردم معترض زاهدان بار دیگر راهی خیابان‌ها شدند و نخستین جمعه اعتراضی سال جدید را با شعارهایی علیه جمهوری اسلامی ایران رقم زدند.