درمان‌های خانگی یا حرفه‌ای؛ برای سفید کردن دندان‌ها کدام روش موثرتر است؟

هر چند ترکیبات خانگی ممکن است اثر سفید‌کنندگی ضعیفی داشته باشند، اما در صورت استفاده بیش از حد می‌توانند مضر باشند

یکی از روش‌هایی که بسیاری از افراد برای سفید کردن دندان‌هایشان استفاده می‌کنند، نوارهای سفید‌کننده‌ای است که در فروشگاه‌های آرایشی یا مطب‌های دندانپزشکی در دسترس‌اند-Canva

سفید کردن دندان یک روش زیبایی است که به‌خاطر لبخند درخشان‌تری که به شما می‌دهد، محبوب است. برای این کار گزینه‌های مختلفی از درمان‌های خانگی تا حرفه‌ای وجود دارد که البته همه آن‌ها موثر یا بی‌خطر نیستند.

در روش‌های خانگی از ترکیباتی مثل جوش‌شیرین، روغن و سرکه برای سفید کردن دندان‌ها استفاده می‌شود. کریستوف بنز، رئیس یک انجمن دندانپزشکی در آلمان، به چاینا مورنینگ پست در‌این‌باره گفت که هر چند که این ترکیبات ممکن است اثر سفید‌کنندگی ضعیفی داشته باشند، اما در صورت استفاده بیش از حد می‌توانند مضر باشند. به‌عنوان مثال، جوش‌شیرین می‌تواند مینای دندان را که قابلیت رشد مجدد ندارد، دچار خوردگی کند و ترکیبات اسیدی مانند لیموترش و توت‌فرنگی هم چندان برای مینای دندان مناسب نیستند.

یکی دیگر از روش‌هایی که بسیاری از افراد برای سفید کردن دندان‌هایشان استفاده می‌کنند، نوارهای سفید‌کننده‌ای است که در فروشگاه‌های آرایشی یا مطب‌های دندانپزشکی در دسترس‌اند. این نوارها حاوی پراکسید هیدروژن یا آب اکسیژنه‌اند که باعث سفید شدن دندان‌ها می‌شوند. هرچند غلظت پراکسید هیدروژن در این محصولات کم است تا به آسیب لثه‌ها منجر نشود، اما مهم است که طبق دستورالعملی که در بسته‌بندی آن‌ها مشخص شده است عمل کنید.

دکتر دیرک کروپ، رئیس ابتکار دندانپزشکی پرو دنته در آلمان، در‌این‌باره به چاینا مورنینگ پست گفت که به‌هیچ‌عنوان این محصولات را بیشتر از زمانی که کارخانه مشخص کرده است روی دندان‌هایتان نگه ندارید.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

با این حال، آن‌ها ممکن است تغییر زیادی در رنگ دندان ایجاد نکنند و بهتر باشد که به‌عنوان یک درمان مکمل پس از روش‌های حرفه‌ای سفید کردن دندان استفاده شوند.

روش حرفه‌ای سفید کردن دندان را که بلیچینگ می‌گویند، باید دندانپزشک یا متخصص زیبایی دوره‌دیده انجام دهد. در این روش با توجه به میزان سفیدی مورد نظر بیمار، غلظت ماده پراکسید هیدروژن مشخص می‌شود و تنها پزشکان مجازند که از درصدهای بالاتر این ماده استفاده کنند. بنابراین اثربخشی این روش نیز با توجه به غلظت پراکسید هیدروژن آن متغیر است. یکی از عوارض جانبی این روش حساسیت و درد دندان‌ها عنوان شده که اغلب موقتی است.

با همه این اوصاف بهترین راه درخشان‌کردن دندان‌ها چیست؟

به عقیده دکتر کروپ، بهترین راه این است که سالی یک یا دو مرتبه، نزد پزشک آن‌ها را جرم‌گیری کنید تا انواع جرم و کثیفی از بین برود و پس از آن اگر بخواهید، با بلیچینگ آن‌ها را سفید‌تر کنید. خمیردندان‌های سفید‌کننده نیز محصولات موثری‌اند، اما دکتر کروپ در مورد استفاده از آن‌ها هم هشدار می‌دهد که نباید به‌عنوان محصول روزانه استفاده شوند، زیرا می‌توانند سطح دندان را بسایند.

هر چند سفید کردن دندان‌ها لبخند زیبایی به شما می‌دهد، اما مهم است که از این درمان‌ها به درستی استفاده کنید و قبل از انجام هر کدام از آن‌ها با دندان‌پزشکتان مشورت کنید. مهم است که با عوارض و خطرات احتمالی هر کدام از این روش‌ها آشنا باشید تا بهترین گزینه را برای خودتان انتخاب کنید.