ناتو انتقاد مسکو درباره عرضه مهمات حاوی اورانیوم ضعیف‌شده به کی‌یف را رد کرد

ینس استولتنبرگ: «مهم‌ترین اقدام برای کاهش خطرات این است که پوتین جنگ را متوقف کند»

دبیرکل ناتو، وزیر دفاع هلند و کمیسر اروپا در امور بازار داخلی اتحادیه در فرودگاه آیندهوون، هلند ـ Robin van Lonkhuijsen / ANP / AFP

ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو، شکایت روسیه از اعلام بریتانیا مبنی بر ارسال مهمات حاوی اورانیوم ضعیف‌شده به اوکراین را رد کرد. استولتنبرگ، روز پنجشنبه ۲۳ مارس (سوم فروردین)، به خبرگزاری فرانسه گفت: «متحدان ناتو در حمایت از اوکراین، از قوانین بین‌المللی پیروی می‌کنند.»

به گزارش خبرگزاری فرانسه، مسکو روز چهارشنبه هشدار داد که لندن در صورت عرضه مهمات حاوی اورانیوم ضعیف‌شده به کی‌یف، بحران اوکراین را به‌طور «جدی» تشدید خواهد کرد. 

ینس استولتنبرگ در مراسم افتتاح عملیاتی ناوگان جدیدی از هواپیماهای سوخت‌رسان ناتو و اتحادیه اروپا در یک پایگاه هوایی هلند گفت: «موضوع خطرناک جنگ است که جان هزاران نفر را گرفته است.» دبیرکل ناتو افزود: «مهم‌ترین اقدام برای کاهش خطرات این است که پوتین جنگ را متوقف کند.»

سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه، گفته است که استفاده از این نوع مهمات «گامی به سوی تشدید تنش‌ها» خواهد بود. لاوروف افزود: این اقدام، توانایی اوکراین در «تولید مواد غذایی با کیفیت و آلوده نشده» را «به‌شدت کاهش خواهد داد.»

دبيرکل ناتو در پاسخ گفت: همچنان «وضعيت سختی» در خط مقدم در اطراف شهر باخموت وجود دارد. کي‌یف تهديد کرد روز پنجشنبه يک ضد حمله قريب‌الوقوع انجام می‌دهد.

استولتنبرگ افزود: «جنگ طبیعتا می‌تواند پیش‌بینی نشدنی باشد. آنچه در باخموت می‌بینیم درگیری سنگین و وضعیت دشواری است.» او استدلال کرد که تجهیزات و آموزش ناتو، اوکراین «را قادر به پیشرفت و دستاوردهای جدید» کرده است. 

ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه، اول فروردین ۱۴۰۲ قصد بریتانیا برای ارسال مهمات تانک حاوی اورانیوم ضعیف‌شده به اوکراین را محکوم و تهدید کرد که مسکو مجبور می‌شود پاسخی متناسب به آن بدهد. واکنش پوتین پس از آن بود که آنابل گلدی، معاون وزارت دفاع بریتانیا، اعلام کرد که برخی از مهمات تانک‌های موسوم به «چلنجر ۲» که بریتانیا به اوکراین می‌فرستد، شامل گلوله‌هایی است که اورانیوم ضعیف‌‌شده‌ دارند. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

پوتین در اظهاراتی که پس از دیدار با رئیس‌جمهوری چین، شی جین‌پینگ، ایراد کرد، گفت: «اگر این اتفاق بیفتد و با توجه به اینکه غرب در حال شروع استفاده از سلاح‌های حاوی مواد هسته‌ای است، روسیه باید بر آن اساس واکنش نشان دهد.»

سیاست‌مداران و مفسران روس از زمان حمله مسکو به اوکراین در سال گذشته، مجموعه‌ای از اظهارات را مطرح کرده‌اند که برآیندشان نشان می‌دهد مسکو در صورت لزوم، آماده استقرار و استفاده از زرادخانه هسته‌ای عظیم خود خواهد بود.

سرگئی شویگو، وزیر دفاع روسیه، گفت که تصمیم بریتانیا فاصله رسیدن به یک «برخورد هسته‌ای» احتمالی میان روسیه و غرب را کمتر و کمتر می‌کند. 

از سوی دیگر، کمیسیون دفاعی مجلس عوام بریتانیا، ۱۶ اسفند ۱۴۰۱، با انتشار گزارشی، درباره کمبود مهمات در انبارهای اسلحه بریتانیا هشدار داده و گفته بود که ذخایر مهمات ارتش این کشور «به‌‌طرز خطرناکی» کاهش یافته است. کمیسیون دفاعی مجلس عوام به کشورهای عضو ناتو هشدار داده بود که در صورت ادامه وضعیت موجود و ارسال مهمات به اوکراین، نه‌تنها توانایی کشورها برای تامین مجدد نیازهای ارتش اوکراین تضعیف می‌شود، بلکه امنیت کشورهای عضو هم در مقابله با هرگونه تهدیدی به خطر می‌افتد.

هشدار این کمیسیون منعکس‌کننده نگرانی‌هایی است که پیش‌تر بن والاس، وزیر دفاع بریتانیا، مطرح کرده بود. بن والاس در اسفند ۱۴۰۱ گفته بود که کشورهای عضو ناتو و اروپا بهای سال‌ها پشتیبانی نکردن از تولید مهمات و تسلیحات را می‌پردازند.

اورانیوم ضعیف‌شده در تسلیحات استفاده می‌شود، زیرا به‌دلیل خواص فیزیکی، قابلیت بهتری برای نفوذ به بدنه تانک‌ها و زره‌ آن‌ها دارد و آنابل گلدی نیز به این نکته اشاره کرده است. 

این سلاح از طریق گرد‌و‌غباری که ایجاد می‌کند، استنشاق و به ریه و اندام‌های حیاتی افراد وارد می‌شود و به همین دلیل، یک خطر عمده برای سلامت انسان‌ها در محل انفجار به شمار می‌رود.

بیشتر از جهان