پرس‌و‌جوی نمایندگان کنگره آمریکا از مدیرعامل «تیک تاک»

نمایندگان هر دو حزب اصلی آمریکا منتقد روابط «تیک تاک» با دولت چین‌اند

شو زی چو، مدیرعامل تیک‌تاک،‌در جلسه استماع کمیته انرژی و بازرگانی کنگره آمریکا- OLIVIER DOULIERY / AFP

مدیرعامل رسانه اجتماعی «تیک تاک» صبح پنجشنبه با حضور در کمیته انرژی و بازرگانی مجلس نمایندگان آمریکا، به سوال‌های قانون‌گذارانی که نگران فعالیت‌های این شرکت چینی‌اند پاسخ داد. این در حالی است که احتمال ممنوع شدن «تیک تاک» در آمریکا قویا مطرح شده است. میلیون‌ها نفر در سراسر جهان در ظرف سه سال از این نرم‌افزار استفاده کرده‌اند و با اختلاف چشمگیری پرطرفدارترین رسانه اجتماعی است.

شو زی چو به‌ویژه با پرسش‌هایی درزمینه برخورد این نرم‌افزار با حریم خصوصی کاربرانش، چگونگی حفاظت از کودکان در مقابل «آسیب‌های اینترنتی» و در ضمن ارتباطات «تیک تاک» با حزب کمونیست چین مواجه شده است. ریاست جلسه با کتی راجرز، نماینده جمهوری‌خواه از ایالت واشینگتن و رئیس کنگره است. راجرز مشخصا موضعی انتقادی دارد. او خطاب به چو گفت: «ای مردم آمریکا که امروز این جلسه را تماشا می‌کنید. بدانید که تیک تاک سلاحی در دست حزب کمونیست چین است.»

اما او در عین حال گفت ممنوعیت احتمالی تیک‌تاک «تنها راهی کوتاه‌مدت برای رسیدگی به تیک‌تاک است.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

 فرانک پالون، نماینده دموکرات از ایالت نیوجرسی، نماینده ارشد این حزب در کمیته است. در سال‌های اخیر هر دو حزب اصلی آمریکا نگرانی‌های خود را درباره حضور چین در آمریکا ابراز کرده‌اند. هم کنگره و هم دولت دموکرات جو بایدن به فکر راه‌های برخورد با «تیک تاک»‌اند و احتمال ممنوع کردن آن را مطرح کرده‌اند. دایانا دگت، نماینده دموکرات از ایالت کلرادو‌، جزو چهره‌هایی بود که تاکید کرد تیک‌تاک در حال حاضر قابلیت‌های لازم برای حفظ حریم خصوصی کاربران را ندارد.

چو در سخنان اولیه خود گفت تیک‌تاک نرم‌افزاری امن و ایمن است و نباید ممنوع شود. او در ضمن یادآوری کرد که ۱۵۰ میلیون نفر در آمریکا کاربران فعال تیک‌تاک‌اند.

در حال نوشتن این خطوط (۱۱:۳۰ صبح به‌وقت واشینگتن) بیش از یک ساعت از جلسه گذشته است و برخلاف توضیحات چو‌، نمایندگان همچنان لحنی انتقادی دارند. نمایندگان هر دو حزب از نگرانی‌های خود راجع به رابطه تیک‌تاک با دولت چین گفته‌اند. چو در‌ مقابل می‌گوید مشکلات «تیک‌تاک» در عرصه‌هایی همچون سوء‌اطلاعات و حریم خصوصی، مختص این نرم‌افزار نیست و شامل سایر رسانه‌های اجتماعی هم می‌شود. او گفت: «این مشکلی پیش روی صنعت ما است.»

بیشتر از جهان