تجمع ایرانیان مقیم اروپا در بروکسل هم‌زمان با برگزاری نشست شورای اروپا

شرکت‌کنندگان در تجمع خواستار تروریستی اعلام شدن سپاه پاسداران و فشار بیشتر علیه جمهوری اسلامی شدند

شورای اروپا، روز پنجشنبه سوم فروردین (‌۲۳ مارس‌)، در حالی نشست دو روزه خود را آغاز کرد که صدها تن از ایرانیان مقیم اروپا در پایتخت بروکسل گرد آمدند تا بار دیگر خواستار سختگیری بیشتر اتحادیه اروپا در قبال جمهوری اسلامی ایران شوند. 

این چندمین‌بار است که ایرانیان مقیم کشورهای مختلف اروپایی خود را به پایتخت اتحادیه اروپا رسانده‌اند تا از سران اتحادیه اروپا بخواهند به‌دلیل نقض حقوق بشر و سرکوب معترضان ایرانی، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در فهرست گروه‌های تروریستی اتحادیه اروپا قرار گیرد و فشار بیشتری به جمهوری اسلامی اعمال شود. تجمعات مشابهی نیز قبلا در شهرهای بروکسل و استراسبورگ، محل استقرار پارلمان اروپا، برگزار شده بود. 

این در حالی است که پرداختن به مسئله نقض حقوق بشر در ایران و سرکوب معترضان ایرانی به دست نهادهای وابسته به جمهوری اسلامی در دستور کار این نشست شورای اروپا نیست. در این نشست وزیران خارجه اتحادیه اروپا و مقام‌های ارشدی چون جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و همچنین اورسولا فون درلاین، رئیس کمیسیون اروپا، حضور دارند. بورل از‌جمله مقام‌های اروپایی است که در گذشته در مخالفت با تروریستی اعلام شدن سپاه پاسداران اظهار نظر کرده بود.

چارلز میشل، رئیس شورای اروپا، در ساعاتی پیش در بیانیه‌ای از حضور آنتونیو گوترش در نشست این نهاد در روز پنجشنبه استقبال و تاکید کرد که اتحادیه اروپا و سازمان ملل متحد اشتراکات فراوانی دارند، از جمله هر دو به «رویکرد چندجانبه، روح همکاری، منشور ملل متحد و قوانین بین‌الملل» اعتقاد دارند. 

او همچنین تاکید کرد که در نشست روز پنجشنبه برخی چالش‌های مشترک مورد‌بررسی قرار می‌گیرند. جنگ روسیه در اوکراین و تداوم حمایت اروپا از کی‌یف، اقتصاد، انرژی، روابط خارجی و همچنین مسئله مهاجرت از جمله مسائلی است که در دستور کار نشست قرار دارند. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

هرچند در دستور کار نشست دو روزه شورای اروپا مسئله نقض حقوق بشر در ایران لحاظ نشده است، اما جنگ روسیه در اوکراین در ماه‌های گذشته به‌طور غیرمستقیم پای ایران و حمایت تسلیحاتی‌اش از  روسیه را به بحث‌های مرتبط با این موضوع باز می‌کند.  

اتحادیه اروپا و ایالات متحده آمریکا در ماه‌های قبل تحریم‌هایی را علیه افراد و شرکت‌هایی که تسلیحات نظامی از جمله موشک و پهپاد را در اختیار مسکو قرار می‌دهند تا از آن‌ها در حمله به اوکراین استفاده شود، اعمال کرده‌اند. 

این تحریم‌ها شامل شرکت‌های سازنده تسلیحات در ایران، افرادی که در انتقال تسلیحات به روسیه نقش دارند و همچنین افراد و شرکت‌های ایرانی و غیرایرانی که در تدارک قطعات مورد‌نیاز برای تولید پهپادها به ایران دست دارند می‌شود. 

فعالان سیاسی خارج از کشور در ماه‌های گذشته تلاش کرده‌اند تا اتحادیه اروپا را متقاعد کنند که سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را در فهرست سازمان‌های تروریستی خارجی خود طبقه‌بندی کند. 

پیش‌تر در روز جمعه وب‌سایت خبری آکسیوس به‌نقل از گابریلیوس لاندسبرگیس، وزیر خارجه لیتوانی، نوشت: «در حال حاضر، اجماع فزاینده‌ای در میان کشورهای عضو اتحادیه اروپا برای شناسایی سپاه پاسداران به‌عنوان یک سازمان تروریستی در حال شکل‌گیری است.»

به‌ گفته وزیر خارجه لیتوانی، هم‌گرایی فعلی در میان کشورهای عضو اتحادیه اروپا در برابر حکومت ایران و اقدام‌های سپاه پاسداران، مشخصا برآمده از حمایت‌های نظامی حکومت ایران از ارتش روسیه در جنگ اوکراین است.