کشف نقاط آلوده به تشعشعات اتمی در محل شروع ماراتن مشعل المپیک

مشعل المپیک قرار است در ۲۰ مارس از یونان به ژاپن برسد

ماراتن مشعل رسما در ۲۶ مارس از دهکده جی آغاز خواهد شد-REUTERS/Issei Kato/File Photo

به گفته «گرین پیس ژاپن» در روز چهارشنبه، در تسهیلات ورزشی دهکده جی در فوکوشیما، جایی که ماراتن مشعل المپیک شروع خواهد شد، نقاطی آلوده به تشعشعات اتمی کشف شده است. 

بنا به یافته‌های گرین پیس، سطح تشعشعات اتمی پیرامون این مجتمع تازه بازسازی شده که پیشتر در سال جاری میلادی میزبان تیم آرژانتین در جام جهانی راگبی بود، بسیار بیشتر از پیش از واقعه ذوب رآکتور اتمی دایچی در فوکوشیما است که بعد از سونامی و زلزله ماه مارس ۲۰۱۱ رخ داد.

در تحقیقات گرین پیس مشخص شده است که میزان تشعشعات اتمی در سطح زمین در دهکده جی در تاریخ ۲۶ اکتبر تا ۷۱ مایکروسیورت بر ساعت بالا رفته است. 

انسان سالانه در معرض دو تا سه هزار مایکروسیورت تشعشعات اتمی طبیعی قرار می‌گیرد. در نتیجه، هرکس که برای دو روز یا بیشتر در دهکده جی بماند، در معرض تشعشعات اتمی بیش از این حد قرار خواهد گرفت.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به گزارش این سازمان مردم‌نهاد، این سطح از تشعشعات اتمی گرچه برای مدت زمانی کوتاه جان انسان را تهدید نمی‌کند، ولی ۱۷۷۵ بار بیشتر از پیش از فاجعه مارس ۲۰۱۱ است.

مشعل المپیک قرار است در ۲۰ مارس از یونان به ژاپن برسد و ماراتن مشعل رسما در ۲۶ مارس از دهکده جی آغاز خواهد شد.

گرین پیس در بیانیه‌ای اعلام کرد که یافته‌های خود را به وزارت محیط زیست ژاپن فرستاده است، اما هیچ پاسخی دریافت نکرده است.

شان برنی، متخصص اتمی گرین پیس و رهبر تحقیقات سازمان در دهکده جی در بیانیه‌ای گفت: «خطر این وجود دارد که بارش شدید باران موجب شود سطوح بالای تشعشعات اتمی به جاده‌های منطقه گسترش یافته و دوباره سطوح پاکسازی‌شده را آلوده سازد.»

یکی از مقامات وزارت محیط زیست ژاپن روز چهارشنبه به رویترز گفت که آن وزارتخانه «از سطوح بالاتر تشعشعات اتمی در مناطق پیرامون دهکده جی با خبر است و اقداماتی برای پاکسازی محل انجام شده است. وزارتخانه طی همکاری با گروه‌های ذی‌ربط در صدد کاهش سطح تشعشعات در منطقه است.»

این مقام افزود: «در روز ۳ دسامبر سازمان برق و انرژی توکیو اقدامات لازم را به کار بست تا سطح تشعشات را در منطقه مذکور کاهش دهد.»

مرکز هسته‌ای دایچی در فوکوشیما در ۲۲۰ کیلومتری شمال شرقی توکیو قرار دارد و در مارس ۲۰۱۱، اول با یک زلزله ۹ ریشتری و سپس سونامی مورد اصابت قرار گرفت که باعث ذوب سه رآکتور شد.

بعد از آلودگی آب، غذا، و هوا به تشعشعات اتمی، بیش از ۱۶۰ هزار نفر از ساکنان منطقه به شهرهای مجاور متواری شدند. گرین پیس از دولت ژاپن خواسته است که تحقیقات بیشتر و دقیق‌تری برای بررسی سطوح تشعشعات اتمی در منطقه انجام دهد. این سازمان مردم‌نهاد برنامه دارد تا به زودی به دهکده جی برگردد و«ببنید که آیا اقدامات لازم برای پاکسازی منطقه انجام یافته است، یا خیر.»

دسترسی بلافاصله به دست‌اندکاران المپیک ۲۰۲۰ توکیو برای اظهار نظر در این باره ممکن نشد.

نگرانی‌ درباره آلودگی مواد غذایی محلی به تشعشعات اتمی بعد از فاجعه سال ۲۰۱۱، موجب شده است که کمیته المپیک کره جنوبی برای تیم خود دستگاه‌های تشخیص تشعشعات اتمی خریداری کند و مواد غذایی محصول داخلی را در طول بازی‌های توکیو به ورزشکارانش در ژاپن بفرستد.

© Reuters

بیشتر از ورزش