سردار آزمون کناره‌گیری کرد، رحمان رضایی کنار گذاشته شد

تیم ملی فوتبال ایران عصر پنجشنبه با دو حذف سیاسی، به مصاف روسیه می‌رود

بازی دوستانه تیم‌های ملی ایران و روسیه با ادامه فشارهای امنیتی بر بازیکنان برگزار می‌شود

سردار آزمون که دعوت امیر قلعه‌نویی برای همراهی با تیم ملی در بازی دوستانه با روسیه را به دلیل مسائل خانوادگی رد کرده بود، تصاویر جدیدی از خود در سالن والیبال و در کنار اسب‌هایش، منتشر کرد.

این در حالی است که سردار آزمون پیش‌تر به امیر قلعه‌نویی گفته بود به خاطر همسرش از تیم ملی فوتبال مرخصی گرفته است اما تصاویر جدید این بازیکن فوتبال در سالن والیبال در گنبد و حضور در کنار اسب‌هایش نشان می‌دهد که او در این برهه زمانی، تفریح شخصی را به حضور در اردوی تیم ملی و بازی با روسیه و کنیا ترجیح داده است. رسانه‌های ورزشی داخل ایران این اقدام سردار آزمون را به‌نوعی خداحافظی او از تیم ملی فوتبال تلقی کرده‌اند.

خبر ورزشی در همین زمینه نوشت که این بازیکن فوتبال، «پیش از این هم یک بار در برابر فشار انتقادها از تیم ملی خداحافظی کرد و در جام جهانی ۲۰۲۲ هم گفته بود بعد از این مسابقات با تیم ملی خداحافظی خواهد کرد».

هرچند سردار آزمون خداحافظی‌اش از تیم ملی فوتبال را تایید نکرد و پس از جام جهانی فوتبال نیز دیگر درباره این موضوع چیزی نگفت، شواهد آشکار می‌کند که این بازیکن فوتبال به دلیل حمایت از معترضان در خیزش سراسری و اعتراض به سرکوب مردم، تحت‌ فشار نهادهای امنیتی قرار دارد.

سردار آزمون در هفته‌های آغازین خیزش انقلابی در حالی‌ که بیشتر اعضای تیم ملی فوتبال در اردوی جام‌جهانی بودند و به اتفاق‌های داخلی واکنشی نشان نمی‌دادند، از زنان ایران حمایت کرد و در روایتگر (استوری) اینستاگرام نوشت: ««به خاطر قانون تیم ملی تا الان نتوانستیم چیزی بگوییم تا اردو تمام شود؛ اما دیگر طاقت نیاوردم؛ تهش خط خوردن از تیم ملی است که فدای یک تار موی زنان ایرانی. به‌ هیچ‌ عنوان هم این پاک نمی‌شود. هر کاری می‌خواهند انجام دهند؛ شرم بر شماها که آدم‌ها را به‌راحتی می‌کشید. زنده‌باد زنان ایرانی.»

این متن به فاصله اندکی از اینستاگرام سردار آزمون حذف شد اما این بازیکن فوتبال پس از آن نیز به خیزش انقلابی واکنش‌هایی نشان داد؛ از جمله اینکه در چهلم مهسا امینی، در یک استوری نوشت: «۴۰ روز است که مثل قبل نیستیم.»

در ماه‌های اخیر، شمار زیادی از چهره‌های ورزشی و هنری به دلیل حمایت از اعتراض‌های مردمی با برخوردهای امنیتی، حذف و اخراج از موقعیت‌های حرفه‌ای خود مواجه شدند. برخی از آنان مانند سردار آزمون به خواست خود کناره‌گیری کردند و برخی هم مانند رحمان رضایی، از اعضای کادر فنی تیم ملی، با پرونده‌سازی‌های امنیتی کنار گذاشته شدند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

رحمان رضایی نیز در جریان خیزش سراسری در حساب کاربری‌اش خطاب به حکومتی‌ها نوشته بود: «۴۳ سال خوردید و بردید و قتل و جنایت و دزدی و وطن‌فروشی و زورگویی و دروغ و فساد و فحشا کردید، دیگه بسه و باید در دادگاه ملت محاکمه بشويد.»

پس از اینکه رضایی به اردوی تیم ملی فوتبال دعوت شد، وحید یامین‌پور، معاون وزیر ورزش، در توییتی پروژه پرونده‌سازی برای این عضو تیم ملی را آغاز کرد و با انتشار تصویری از او نوشت: «ایشون به‌عنوان مربی تیم ملی فوتبال انتخاب شدند! به نظر شما به کسی که چنین وقیحانه به جمهوری اسلامی اهانت می‌کند، می‌توان اعتماد کرد که زیر پرچم مقدس صادقانه خدمت کند؟»

در فاصله کمتر از یک روز، خبرگزاری‌های حکومتی فارس و ایرنا نیز پروژه پرونده‌سازی علیه رحمان رضایی را تکمیل کردند و در نهایت او، از تیم ملی فوتبال حذف شد.

حالا تیم ملی فوتبال ایران قرار است عصر پنجشنبه ۳ فروردین، با این دو حذف سیاسی، به مصاف تیم ملی روسیه برود؛ تیمی که به دلیل حمله نظامی کشورش به اوکراین تحت تحریم کشورهای اروپایی است و از اتحادیه فوتبال اروپا هم اخراج شده است.

بازی با تیم ملی یک کشور درتحریم، حذف سیاسی اعضا و مسئله حضور زنان در ورزشگاه می‌تواند بازی دوستانه ایران و روسیه را به یکی از سیاسی‌ترین مسابقات فوتبال ایران تبدیل کند؛ به خصوص اینکه پس از مدت‌ها ممانعت از حضور زنان در ورزشگاه‌ها، مهدی تاج رئیس فدراسیون فوتبال ادعا کرده است که در این بازی زنان هم می‌توانند حضور داشته باشند؛ هرچند بررسی‌ سایت بلیت‌فروشی نشان داد که سهمیه زنان بسیار اندک و تنها در بخش جنوبی ورزشگاه است. 

تیم ملی فوتبال ایران روز هشتم فروردین هم در یک بازی دوستانه دیگر به مصاف تیم ملی کنیا می‌رود.

بیشتر از فوتبال