رهبران جنبش اعتراضی در اسرائیل جامعه بین‌المللی را به تحریم نتانیاهو فرامی‌خوانند

هزاران تن از معترضان اسرائیلی دفتر نتانیاهو در بیت‌المقدس، منزل شخصی او در شهرک قیساریه و منزل سایر وزرای کابینه را محاصره کردند

سخنرانی بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، در برلین، ۱۶ مارس ۲۰۲۳ ــ AFP

پس از آن‌که بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، طرح پیشنهادی اسحاق هرتزوگ، رئیس‌جمهوری اسرائیل، برای اصلاح نظام قضایی را رد کرد، هزاران تن از معترضان اسرائیلی مقر اقامت نتانیاهو در بیت‌المقدس، منزل شخصی او در شهرک قیساریه و خانه‌های سایر وزیران کابینه اسرائیل را محاصره کردند. معترضان با سردادن این شعارها که «ما نمی‌خواهیم دیکتاتور بر ما حکومت کند» و «دیکتاتورها باید دولت را ترک کنند»، به تظاهرات علیه دولت نتانیاهو در سراسر کشور ادامه دادند.

رهبران جنبش اعتراضی درحالی‌که از سران کشورهای جهان خواستند نتانیاهو و وزیران او را تحریم کنند، اعلام کردند که در یازدهمین هفته اعتراضات، روز شبنه ۲۷ اسفند ۱۴۰۱، تظاهرات گسترده و بزرگی را برپا می‌کنند.

در همین حال، گروه «افسران ذخیره در نیروی هوایی» و «افسران ذخیره در یگان‌های ویژه و نیروهای مختلف کماندویی» تصمیم گرفتند از روز یکشنبه ۲۸ اسفند ۱۴۰۱، از پاسخگویی به درخواست‌های استخدام برای خدمت خودداری کنند.

از سوی دیگر، آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه ایالات متحده، با اعلام اینکه دولت جو بایدن طرح اصلاحات دولت نتانیاهو را رد کرده است‌، تصریح کرد که طرح نتانیاهو عقب‌نشینی آشکار از ارزش‌ها و اصول دموکراتیک است. بلینکن در مصاحبه‌ای که بامداد جمعه (عصر پنجشنبه به‌وقت واشینگتن) در میامی با خبرگزاری فرانسه داشت، گفت: «ایجاد هرگونه اصلاحات اساسی نیاز به اجماع و توافق همگانی دارد. بنابراین، (اجماع) بهترین روش برای پیشبرد دموکراسی در اسرائیل است.»

بلینکن خاطرنشان کرد: «یکی از عمده‌ترین نکاتی که ما از تجربه خود به‌عنوان یک دموکراسی آموخته‌ایم این است که وقتی به‌دنبال ایجاد تغییرات بزرگ - اصلاحات بزرگ - در قوانین و نهادهای خود هستید، باید در تلاش برای دستیابی به اجماع باشید، زیرا این موفقیت‌آمیزترین روش برای ایجاد اصلاحات است.»

اسحاق هرتزوگ، رئیس‌جمهوری اسرائیل، چهارشنبه گذشته ۲۴ اسفند ۱۴۰۱، طرح آشتی‌جویانه جدیدش را برای ایجاد اصلاحات در دستگاه قضایی که آن را «طرح مردم» نامید، در یک سخنرانی تلویزیونی برای مردم اسرائیل ارائه کرد. او از آن زمان پیوسته هدف حمله بنیامین نتانیاهو، وزیران کابینه، نمایندگان و متحدان حزب او قرار می‌گیرد. هرچند طرح رئیس‌جمهوری اسرائیل که به گفته خودش برای مهار نفرت، خشونت و جلوگیری از جنگ داخلی تهیه شده است، شماری از مفاد طرح دولت را در بردارد، اما بنیامین نتانیاهو آن را به سخره گرفت.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

نتانیاهو گفت: «این طرح مردم نیست و فکر نکنم که حتی طرح نیمی از مردم باشد.» او افزود: «این طرح تنها موردپذیرش بخش کوچکی از مردم یعنی اپوزیسیون قرار گرفته است، درحالی‌که بزرگ‌ترین بخش جامعه که ما از آن نمایندگی می‌کنیم آن را رد کرده است.»

در بحبوحه این کشمکش، کنشگران جناح راست کارزار تحریک‌آمیزی را علیه اسحاق هرتزوگ در رسانه‌های اجتماعی راه‌اندازی کرده‌اند که باعث شد معترضان، دولت را به برنامه‌ریزی برای حمله به رئیس‌جمهوری و لطمه زدن به اعتبار و حیثیت او متهم کنند.

در مقابل، روز جمعه گذشته ۲۶ اسفند ۱۴۰۱، افراد ناشناس بر روی دیوار خانه اریف لیوین، وزیر دادگستری اسرائیل، این عبارت نفرت‌انگیز را نوشتند که «لیوین، تو دشمن مردم هستی». این در حالی است که اریف لیوین برای سوگواری پدرش در خانه به سر می‌برد و پلیس اسرائیل تحقیقاتش را برای یافتن عاملان این اقدام آغاز کرده است.

بنی گانتز، رئیس جریان اپوزیسیون، در توییتی این اقدام را محکوم کرد و در آن نوشت: «من با اریف لیوی، وزیر دادگستری، در مورد اقدام سلطه‌جویانه که علیه دستگاه قضایی به راه انداخته است، اختلاف‌نظر عمیقی دارم و تمام تلاشم را می‌کنم تا او را از دستیابی به آنچه به دموکراسی ضربه می‌زند بازدارم، اما در هیچ شرایطی نباید پا را از چارچوب قوانین و مقررات فراتر نهاد. به همین ترتیب، من نوشته‌های روی دیوار خانه وزیر دادگستری را به‌شدت محکوم می‌کنم. اعتراض به خاطر دموکراسی یک اقدام درست و ضروری است، اما این‌گونه دیوارنگاری، مغایر با قانون است».

همچنین هلی تروپر، عضو کنست و از چهره‌های برجسته حزب «آبی-سفید»، گفت: «در روح و روان کسانی که مرتکب چنین عملی شده‌اند، چقدر زشتی و نفرت نهفته است.»

البته نظرسنجی‌هایی که چند روز پیش منتشر شد، نشان می‌دهد که ۴۲ درصد از شهروندان اسرائیل از طرح پیشنهادی هرتزوگ حمایت می‌کنند، ۳۴ درصد با آن مخالف‌اند و ۲۴ درصد دیگر می‌گویند که در این زمینه نظر خاصی ندارند.

از سوی دیگر، روستای کفرمندا در نزدیکی شهر ناصره شاهد نخستین تظاهرات عرب‌های اسرائیل علیه کودتای نتانیاهو در برابر دستگاه قضایی بود. شهروندان عرب و یهودی که در این تظاهرات شرکت کرده بودند، شعارهای «آری به صلح، نه به اشغال» و «فاشیسم در قدرت نخواهد ماند» سر ‌دادند. آن‌ها همچنین علیه ایتامار بن‌گویر، وزیر امنیت داخلی و بتسلئیل اسموتریچ، وزیر دارایی کابینه نتانیاهو، شعار ‌دادند. در این تظاهرات که با فراخوان جنبش عربی علیه تغییرات در قوه قضاییه راه‌اندازی شد، ایمن عوده و احمد تیبی، اعضای کنست و هانا سوئد، عضو سابق کنست، حضور داشتند.

برگرفته از روزنامه الشرق‌الاوسط

دیدگاه و نظرات ابراز شده در این مقاله لزوماً سیاست یا موضع ایندیپندنت فارسی را منعکس نمی کند.

بیشتر از دیدگاه