جمهوری اسلامی به پرداخت ۱.۶ میلیارد دلار غرامت به قربانیان بمب‌گذاری بیروت محکوم شد

جمهوری اسلامی مدعی است بانک مرکزی ایران مصونیت قضایی دارد و نمی‌شود اموال و دارایی‌های آن را توقیف کرد

خانواده‌های تفنگداران دریایی ایالات متحده آمریکاـ BRENDAN SMIALOWSKI  / GETTY IMAGES VIA AFP

یک قاضی فدرال در نیویورک روز چهارشنبه حکم داد غرامت بازماندگان قربانیان بمب‌گذاری سال ۱۹۸۳ در مقر نظامیان آمریکایی در بیروت، از محل دارایی‌‌های توقیف‌شده بانک مرکزی ایران و یک واسطه اروپایی پرداخت شود.

در بمب‌گذاری ۲۳ اکتبر ۱۹۸۳ در پادگان تفنگداران نیروی دریایی ایالات متحده در بیروت، ۲۴۱ سرباز آمریکایی ۵۸ نظامی فرانسوی و شش غیرنظامی کشته شدند.

عوامل وابسته به سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به‌عنوان مسئول این عملیات تروریستی مرگبار معرفی شدند.

خبرگزاری رویترز شامگاه چهارشنبه ۲۲ مارس (دوم فروردین‌ماه) در گزارشی نوشت در حکم روز چهارشنبه دادگاه نیویورک، بانک مرکزی ایران و واسطه اروپایی به پرداخت یک میلیارد و ۶۰۰ میلیون دلار محکوم شده‌اند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در سال ۲۰۰۷ قربانیان و خانواده‌های بازماندگان توانستند حکومت ایران را به پرداخت دو میلیارد و ۶۵۰ میلیون دلار غرامت از بابت مشارکت در بمب‌گذاری محکوم کنند. 

جمهوری اسلامی مدعی است بانک مرکزی ایران مصونیت قضایی دارد و نمی‌شود اموال و دارایی‌های آن را توقیف کرد.

با این حال، روز چهارشنبه قاضی لورتا پرسکا در حکم خود اشاره کرد که ادعای مصونیت دارایی‌های بانک مرکزی جمهوری اسلامی، یک بار دیگر نیز در سال ۲۰۱۹ رد شده است.

بر اساس این حکم، پرداخت غرامت قربانیان و خانواده‌های بازماندگان از محل دارایی‌های توقیف شده ایران در لوکزامبورگ مشکل حقوقی ندارد و امکان‌پذیر است. 

 تیم وکلای شاکیان پرونده توانسته‌اند با حکم دادگاه آمریکا، سود اوراق قرضه بانک مرکزی ایران که در اختیار شرکت سهامی دویچه بورزه در لوکزامبورگ است را توقیف کنند.

بیشتر از جهان