صندوق جهانی طبیعت: بدون سرمایه‌گذاری‌های بزرگ حفظ زیست‌بوم‌ها و آب سالم ممکن نیست

یافته‌های پژوهشگران نشان می‌دهد ۲۶درصد از جمعیت جهان به آب آشامیدنی سالم دسترسی ندارد

 یک مادر و فرزندانش در شهر لیلونگوه در مالاوی با آب کثیف لباس می‌شویند ـFredrik Lerneryd / AFP

همزمان با برگزاری نخستین کنفرانس بین‌المللی آب سازمان ملل، صندوق جهانی طبیعت با صدور بیانیه خواهان سرمایه‌گذاری‌های بزرگ و مستمر کشورها در زیست‌بوم و پروژه‌های مرتبط با آب‌ سالم شد.

صندوق جهانی طبیعت روز چهارشنبه ۲۲ مارس (دوم فروردین) در بیانیه‌ای نوشت هنوز میلیاردها نفر در سراسر جهان به آب سالم و بهداشتی دسترسی ندارند.

برابر داده‌های گزارشی که همزمان با برگزاری کنفرانس آب سازمان ملل منتشر شد ۴۶درصد از مردم جهان، به‌واسطه عدم دسترسی مناسب به منابع آب، از بهداشت اولیه محرومند.

به‌نوشته نویسندگان این بیانیه، حفظ و احیای زیست‌بوم‌هایی که می‌توانند آب سالم فراهم کنند در نهایت به افزایش «امنیت آبی» برای جانداران و ساکنان کره زمین منجر می‌شود. به‌گفته تدوین‌کنندگان این بیانیه، طرح‌هایی از این دست باید در اولویت کشورهای شرکت‌کننده در همایش سازمان ملل قرار گیرد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

خبرگزاری آسوشیتدپرس روز چهارشنبه در گزارشی نوشت بیش از سه میلیارد و ۶۰۰ میلیون نفر از جمعیت جهان به سرویس‌های بهداشتی مناسب دسترسی ندارند.

به‌گفته استوارت اور، مدیر ارشد برنامه آب شیرین صندوق جهانی طبیعت، انسان‌ها قادرند جلوی بدتر شدن بحران آب در جهان را بگیرند، اما باید همواره این نکته فراموش‌شده را به یاد آورند که آب از «شیر آب خانه» نمی‌آید، بلکه از طبیعت می‌آید!

صندوق جهانی طبیعت در بخش دیگری از بیانیه‌ای که به‌مناسبت دوم فروردین روز جهانی آب منتشر کرد افزایش سرمایه‌گذاری کشورها در طرح‌های مرتبط با حفظ و احیای رودخانه‌ها، دریاچه‌ها و تالاب‌ها را یک امر ضروری خواند.

به‌گفته کارشناسان صندوق جهانی طبیعت، سرمایه‌گذاری در حفظ و نگهداری از زیست‌بوم‌های تامین‌کننده آب سالم، می‌تواند اقدامی به‌منظور مقابله با خشکسالی‌ها و پیامدهای تغییرات آب‌وهوایی از جمله سیل‌ها در نظر گرفته شود.

نتایج پژوهش‌های مختلف نشان می‌دهد که بخش بزرگی از منابع آب جهان، در حدود ۷۰درصد، صرف تامین غذا برای انسان‌ها و دام‌هایی می‌شود که در نهایت قرار است خوراک انسان شوند. تغییر رژیم‌های غذایی و بهینه‌کردن کشاورزی و آبیاری می‌تواند منابع آبی بیشتری برای سایر نیازهای انسان‌ها از جمله آب شرب فراهم کند.

کنفرانس آب سازمان ملل حدود شش هزار و ۵۰۰ شرکت‌کننده از جمله ۱۰۰ وزیر و ۱۲ رئیس دولت را از روز چهارشنبه تا جمعه در نیویورک، گرد هم آورده است تا درباره مهم‌ترین چالش‌ها و راه‌کارهای تامین آب سالم گفت‌وگو و تصمیم‌گیری شود.

یافته‌های پژوهشگران نشان می‌دهد ۲۶درصد از جمعیت جهان به آب آشامیدنی سالم دسترسی ندارد.