مسعود اوزیل؛ نابغه خسته کفش‌ها را آویخت

ستاره سابق فوتبال آلمان در ۳۴ سالگی از فوتبال خداحافظی کرد

مسعود اوزیل، ستاره سابق فوتبال آلمان-Kenan Asyali / POOL / AFP

مسعود اوزیل ۳۴ ساله در اینستاگرام اعلام کرد که از دنیای فوتبال خداحافظی می‌کند. او ستاره سابق رئال مادرید و آرسنال است که سال ۲۰۱۴ با تیم ملی آلمان، موفق شد قهرمان جام جهانی شود. آخرین تیم اوزیل، باشاک‌شهیر استانبول بود، ولی به دلیل مصدومیت، در این فصل فقط هشت بار برای این تیم ترکیه‌ای بازی کرد.

اوزیل در این یادداشت در اینستاگرام نوشت: «بعد از فکر کردن طولانی، خداحافظی‌ فوری‌ام را از فوتبال حرفه‌ای اعلام می‌کنم. من این بخت را داشتم که حدود ۱۷ سال بازیکن حرفه‌ای باشم و بابت این فرصت متشکرم. ولی در هفته‌ها و ماه‌های گذشته چند مصدومیت داشته‌ام که نشان می‌دهد زمان کنار رفتن از صحنه بزرگ فوتبال فرا رسیده است. این ماجراجویی جذابی با لحظات احساسی و فراموش‌نشدنی بود. می‌خواهم از باشگاه‌هایم، شالکه، وردربرمن، رئال مادرید، آرسنال، فنرباغچه، باشاک‌شهیر و مربیانی که از من حمایت کردند و همبازیانی که به دوست تبدیل شدیم، تشکر کنم.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

اوزیل از محصولات آکادمی شالکه بود که به مثابه هافبکی خوش‌تکنیک مطرح شد و مدتی بعد به وردربرمن پیوست. درخشش در جام جهانی ۲۰۱۰، سکوی پرتابی شد تا با انتقالی ۱۵ میلیون یورویی، به رئال مادرید برود. او طراح اصلی تیم مورینیو بود که سال ۲۰۱۲ قهرمان لالیگا شد. اوزیل موفق شد سه فصل متوالی بهترین پاسور لالیگا شود، ولی در رقابت شدید خط میانی، جایگاهش به تدریج متزلزل شد.

آرسن ونگر، سرمربی سابق آرسنال، با استفاده از این موقعیت توانست اوزیل را متقاعد کند که به تیمش بپیوندد. باشگاه لندنی برای خرید این ستاره ۵۰ میلیون یورو به رئال مادرید پرداخت کرد. اضافه شدن اوزیل نتوانست طلسم قهرمان نشدن آرسنال را در لیگ برتر بشکند، ولی توانست چهار بار قهرمان جام حذفی انگلستان شود.

پس از خداحافظی ونگر، رابطه اوزیل با سرمربیان بعدی آرسنال خوب پیش نرفت. اونای امری به دلیل دوندگی پایین دقایق بازی، اوزیل را محدودتر کرد و آرتتا در فصل ۲۱-۲۰۲۰ تصمیم گرفت او را از فهرست بازیکنان کنار بگذارد.

اوزیل در پنجره زمستانی همان فصل تصمیم گرفت به فنرباغچه ترکیه برود، ولی در فصل دوم حضورش در این تیم، سناریوی آرسنال تکرار شد و سرمربی او را از فهرست تیمش کنار گذاشت.

اوزیل ۹۲ بار برای تیم ملی آلمان بازی کرد و توانست ۲۳ بار گل بزند. دوران اوج اوزیل، با پیراهن آلمان در جام جهانی برزیل، از اعضای اصلی تیم یواخیم لوو در مسیر قهرمانی جهان، بود. اماجام جهانی ۲۰۱۸ کابوس بود و پس از حذف آلمان در مرحله گروهی، اوزیل با انتقادهای زیادی بابت کم‌کاری روبه‌رو شد. او پس از این تورنمنت، تصمیم به خداحافظی از تیم ملی گرفت و فدراسیون فوتبال آلمان را به رفتار نژادپرستانه متهم کرد.

بیشتر از فوتبال