بریتانیا در مورد قتل‌های غیرقانونی سربازانش در افغانستان تحقیق می‌کند

گفته می‌شود نیروهای ویژه بریتانیا در دو رویداد جداگانه طی حملات شبانه در افغانستان در سال‌های ۲۰۱۱ و ۲۰۱۲ قتل‌هایی غیرقانونی مرتکب شده‌اند

سربازان بریتانیایی اعزامی به محل انفجار یک خودرو بمب‌گذاری‌شده در کابل، ۲۲ اوت ۲۰۱۵ -WAKIL KOHSAR / AFP

دولت بریتانیا تصمیم گرفته است تحقیقات درباره اتهام‌های مربوط به قتل‌های «غیرقانونی» نیروهای مسلح بریتانیا در افغانستان را به طور رسمی آغاز کند.

قرار است لرد جاستیس هادون کیو، رئیس این تحقیقات، درخواست برای دریافت شواهدی مبنی بر فعالیت‌های غیرقانونی در این کشور جنگ‌زده بین سال‌های ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۳، را در روز چهارشنبه که این تحقیقات آغاز می‌شود، اعلام کند. 

این تحقیقات «قانونی مستقل» که بن والاس، وزیر دفاع بریتانیا، بر اساس قانون تحقیقات سال ۲۰۰۵ آن را درخواست کرده است، به فعالیت‌های غیرقانونی ادعاشده‌ در طول عملیاتی برای بازداشت‌های عمدی می‌پردازد. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

انتظار می‌رود که لرد جاستیس در بیانیه‌ افتتاحیه خود، درخواستش را از کسانی که اطلاعات مربوطه را در اختیار دارند مطرح کند.

ماموریت این تحقیق این است که بررسی کند آیا تحقیقاتی که پلیس نظامی سلطنتی پیش از این انجام داد، درست و موثر اجرا شده است یا خیر و آیا اطلاعات معتبری وجود دارد که وقوع قتل‌های فراقانونی نیروهای مسلح بریتانیا در این دوره سه ساله را ثابت کند یا خیر. این تحقیق همچنین به دنبال آن است که دریابد عملکردهای غیرقانونی تا چه حد پنهان‌ نگه داشته شده‌اند و چه درس‌هایی می‌توان از آن آموخت.

با این حال، اندرو موریسون، مقام دیگر وزارت دفاع بریتانیا، در سخنرانی خود با اعلام اینکه دستور این تحقیق صادر شده است گفت که وزارت دفاع در این روند «کافی بودن تحقیقات قبلی» در مورد اتهام‌های تخلف از جمله قتل را نیز بررسی خواهد کرد.

بازماندگان دو خانواده‌ هشت نفره از جمله سه پسر جوان که گفته می‌شود نیروهای ویژه بریتانیا در دو رویداد جداگانه در جریان حملات شبانه در افغانستان در سال‌های ۲۰۱۱ و ۲۰۱۲  آنان را به قتل رسانده‌اند، قبلا از این خبر استقبال کرده بودند.

این تحقیق زمانی در دستور کار قرار گرفت که لی دی، وکلای مدافع دو خانواده افغان از جمله خانواده‌های سیف‌الله و نورزی، خواستار بررسی‌های قضایی درباره دو عملیات بازداشت عمدی شدند. اعضای این دو خانواده افغان از آغاز این تحقیقات و اینکه هنوز هم کسانی هستند که برای برقراری عدالت تلاش می‌کنند، ابراز خرسندی کردند.

یکی از اعضای خانواده نورزی در آغاز تحقیقات گفت: «ما به امید اینکه روزی عاملانش بازخواست شوند، زندگی می‌کنیم.»

یکی از اعضای خانواده سیف‌الله نیز تاکید کرد: «من بسیار خوشحالم که افرادی وجود دارند که برای تحقیق درباره از دست رفتن زندگی خانواده من و افغان‌ها، ارزش کافی قائل‌اند.»

استرالیا هم به‌تازگی اعلام کرد که تحقیق در مورد جرائم جنگی سربازانش در افغانستان را آغاز کرده است. 

بیشتر از