حمله هوایی دوباره به فرودگاه حلب خسارت‌ مالی برجای گذاشت

اسرائیل نفوذ جمهوری اسلامی ایران در سوریه را تهدیدی برای امنیت خود می‌داند

این دومین حمله هوایی به فرودگاه حلب در ماه جاری بود-Byline / Source / Credit AFP

سانا، خبرگزاری دولتی سوریه از حمله هوایی اسرائیل به فرودگاه حلب در بامداد چهارشنبه ۲۲ مارس (۲ فروردین) خبر داد و اعلام کرد که این حمله‌ها خسارت‌ مالی برجای گذاشت.

یک منبع نظامی دولت سوریه گفت که این حمله‌ها ساعت ۳:۵۵ دقیقه بامداد، انجام شد و طی آن «دشمن اسرائیلی» با تعدادی موشک از سمت مدیترانه در غرب لاذقیه، اطراف فرودگاه بین‌المللی حلب را هدف حمله هوایی قرار داد.

این منبع نظامی وارد شدن خسارت‌های مالی به فرودگاه حلب را تایید کرد اما درباره تلفات و جراحت‌های انسانی احتمالی آن چیزی نگفت.

خبرگزاری الجزیره به نقل از وزارت دفاع سوریه اعلام کرد که حمله هوایی و موشکی بامداد چهارشنبه، سومین حمله اسرائیل به فرودگاه حلب طی شش ماه گذشته و دومین حمله در یک ماه اخیر است.

در اطلاعیه وزارت دفاع سوریه نیز آمده است که هواپیماهای جنگی در حین پرواز بر فراز دریای مدیترانه، موشک‌ها را به سمت حلب، بزرگ‌ترین شهر سوریه و مرکز تجاری آن شلیک کردند.

در این گزارش آمده است: «فرودگاه بین‌المللی حلب از زمان وقوع زمین‌لرزه مهیب ششم فوریه در ترکیه و سوریه، گذرگاه اصلی انتقال کمک‌های بشردوستانه به سوریه بود.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در حمله هوایی پیشین نیز که اوایل ماه مارس انجام شد، رسانه‌های دولتی سوریه خبر دادند که حمله هوایی اسرائیل به باند فرودگاهی آسیب زد و به همین دلیل کمک‌های بشردوستانه تغییر مسیر دادند و از طریق دمشق و لاذقیه وارد این کشور شدند.

برمبنای گزارش تایمز اسرائیل، مقام‌های اسرائیلی در راستای سیاست امتناع از اظهارنظر عمومی در مورد حمله‌های هوایی به سوریه، درباره حمله‌های هوایی بامداد چهارشنبه نیز صحبت نکرده‌اند اما گمان می‌رود که اسرائیل از طریق این حمله‌ها اهداف و فعالیت‌های جمهوری اسلامی ایران در سوریه را هدف قرار می‌دهد. هرچند که مقام‌ها به ندرت این عملیات را تایید کرده‌اند.

با این حال، اسرائیل پذیرفته که پایگاه‌های گروه‌های متحد ایران مانند حزب‌الله لبنان را هدف قرار می‌دهد که هزاران نیرو برای حمایت از بشار اسد به سوریه اعزام کرده است. 

اسرائیل نفوذ جمهوری اسلامی ایران در سراسر خاک سوریه را تهدیدی برای امنیت ملی خود می‌داند و در تلاش برای مهار نیروهای رژیم ایران در منطقه، حملاتی را در طیفی وسیع از اهداف انجام می‌دهد.

جمهوری اسلامی ایران و دولت سوریه حمله‌های هوایی اوایل ماه مارس به فرودگاه بین‌المللی حلب را «جنایت علیه بشریت» خوانده بودند. برخی گزارش‌ها حاکی از آن است که جمهوری اسلامی از فرودگاه‌های سوریه برای انتقال سلاح و تجهیزات به شبه‌نظامیان مورد حمایت خود استفاده می‌کند. 

بیشتر از جهان