گزارش‌های جدید در مورد منشا کووید-۱۹

یکی از فرضیه‌ها هنوز این است که ویروس از یک آزمایشگاه با امنیت بالا در ووهان، که به مطالعه عوامل بیماری‌های خطرناک می‌پرداخت، بیرون آمده است

آزمایش کووید۱۹ در ووهان چین- مارس ۲۰۲۲-STR / AFP

محققان می‌گویند داده‌های مربوط به روزهای اول همه‌گیری کووید-۱۹ که برای مدت کوتاهی از طرف دانشمندان چینی در یک پایگاه داده جهانی منتشر شده بود، اطلاعات بسیار مهمی در مورد ریشه‌های شیوع این بیماری به ما می‌دهد.

این ویروس برای اولین بار در دسامبر ۲۰۱۹، در ووهان چین شناسایی شد و بسیاری گمان می‌کردند که بازار حیوانات زنده هوانان منبع شیوع این بیماری باشد. همه‌گیری کووید-۱۹ نزدیک به ۷ میلیون کشته در جهان بر جای گذاشته است. 

چند دانشمند، روز دوشنبه ۲۱ مارس، گزارشی بر اساس تفسير خود از داده‌های جدید منتشر کردند. این داده‌ها هفته پیش به رسانه‌ها درز کرده بود. سازمان جهانی بهداشت از چين خواسته است اطلاعات بيشتری در این باره منتشر کند. به گزارش رویترز،‌ داده‌های مرکز کنترل و پیشگیری بیماری‌های چین یا سی. دی. سی. حالا دیگر در دسترس نیست.

به گفته دانشمندانی که به این داده‌ها دسترسی پیدا کردند، ویروس سارس-کووید-۲ و داده‌های ژنومیک اضافی و نمونه‌های گرفته‌شده از بازار حیوانات زنده در ووهان در سال ۲۰۲۰ در این داده‌ها دیده می‌شد. به گفته این دانشمندان، داده‌ها نشان می‌دهد که سگ‌ها، راکون‌ها و دیگر حیوانات مستعد ابتلا به ویروس کرونا در این بازار محلی در چین بوده‌اند و ممکن است آلوده شده باشند. این یافته‌ها، سرنخ‌های جدیدی درباره زنجیره انتقال ویروس کرونا ارائه می‌دهند که در نهایت به انسان منتقل شده است. در این گزارش آمده است: «این امر بر شواهد پیشین که بازار هوانان را به‌عنوان محل شیوع سارس-کو-۲ و مرکز همه‌گیری کووید-۱۹ شناسایی کرده است، می‌افزاید.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این تحقیق را نویسندگانی از جمله مایکل ووروبی از دانشگاه آریزونا، کریستیان آندرسن از تحقیقات اسکریپس در کالیفرنیا و فلورانس دباره از دانشگاه سوربن در پاریس انجام شده‌اند که به داده‌ها دسترسی پیدا کردند. در مقایسه با اطلاعات درزکرده هفته گذشته، این گزارش جزئیات بیشتری را در مورد دیگر حیوانات موجود در بازار محلی هوانان آشکار می‌کند.

مقام‌های سازمان جهانی بهداشت، هفته گذشته گفتند که این اطلاعات قطعی نیست اما نشان‌دهنده سرنخ‌های جدیدی برای تحقیقات در مورد ریشه‌های کووید-۱۹ است و باید بلافاصله به‌اشتراک گذاشته شود. سازمان جهانی بهداشت پیش از این، گفته بود که تمام فرضیه‌ها در مورد  کووید-۱۹ هنوز روی میز است. یکی از فرضیه‌ها هنوز این است که ویروس از یک آزمایشگاه با امنیت بالا در ووهان، که به مطالعه عوامل بیماری‌های خطرناک می‌پرداخت، بیرون آمده است. چین هرگونه ارتباط با این موضوع را تکذیب می‌کند. سازمان جهانی بهداشت همچنین گفته است که بیشتر شواهد نشان می‌دهد این ویروس به احتمال زیاد از خفاش‌ها می‌آید. 

مرکز کنترل و پیشگیری بیماری‌های چین از اظهار نظر در مورد یافته‌های جدید خودداری کرده است. وانگ ونبین، سخنگوی وزارت امور خارجه چین، نیز روز دوشنبه هنگامی که خبرنگار رویترز از او پرسید چرا داده‌ها به صورت آنلاین منتشر شدند و سپس حذف شدند و آیا این اطلاعات در نهایت به‌اشتراک گذاشته خواهد شد یا خیر، از پاسخ خودداری کرد و موضوع را به «مقام‌های مربوطه» ارجاع داد. او گفت: «چین همیشه از همکاری‌های علمی جهانی در زمینه ردیابی ویروس حمایت و در آن شرکت کرده است و به این کار ادامه خواهد داد.» او گفت جامعه علمی بین‌المللی نیز باید «تحقیقات خود را در مورد ویروس با دیگر مناطق جهان و چین» به‌اشتراک بگذارد.