ادامه مذاکرات سران چین و روسیه در مسکو؛ سفر نخست‌وزیر ژاپن به اوکراین

سه موضوع به احتمال زیاد مورد بحث سران دو کشور قرار خواهد گرفت: اوکراین، روابط اقتصادی و تجارت

دیدار ولادیمیر پوتین و شی جین پینگ روسای جمهور روسیه و چین در مسکو- ۲۱ مارس ۲۰۲۳-MIKHAIL TERESHCHENKO / SPUTNIK / AFP

به گزارش خبرگزاری تاس، شی جین‌پینگ، رئیس جمهوری چین، روز سه‌شنبه ۲۱ مارس (اول فروردین) برای دور دوم مذاکرات با ولادیمیر پوتین، همتای روس خود، وارد کاخ کرملین در مسکو شد. گفت‌وگوهای روز سه‌شنبه میان دو رهبر جلسه‌ای رسمی‌تر از روز گذشته محسوب می‌شود.

پیش از آغاز مذاکرات، ولادیمیر پوتین از رهبر چین که او را «دوست عزیز» خوانده بود، دوباره استقبال باشکوهی کرد. شی جین‌پینگ و ولادیمیر پوتین به احتمال زیاد گفت‌وگویی طولانی خواهند داشت. جزئیات این گفت‌وگو هنوز منتشر نشده است، اما بخش‌هایی از آن به احتمال زیاد به‌اطلاع عموم خواهد رسید.

به نظر می‌رسد این دو رهبر درحال برنامه‌ریزی برای تقویت روابط پکن و مسکو باشند، چراکه هر دو کشور به‌طور فزاینده‌ای با کشورهای غربی در تنش‌اند. پوتین به شی گفت مسکو آماده است به کسب‌وکارهای چینی کمک کند تا جایگزین کسب‌وکارهای غربی شوند که پس از جنگ در اوکراین، روسیه را ترک کرده‌اند. او افزود: «من معتقدم که همکاری‌های چندجانبه و سودمند ما به‌نفع مردم دو کشور ادامه خواهد یافت.» 

بر اساس گزارش رویترز و تلویزیون دولتی روسیه، شی به همتای روس خود گفت که چین و روسیه «باید همکاری نزدیکی برای رسیدن به اهداف جدید داشته باشند».

سه موضوع به احتمال زیاد مورد بحث سران دو کشور قرار خواهد گرفت: اوکراین، روابط اقتصادی و تجارت.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین، گفته است جنگ اوکراین و پیشنهاد طرح صلح  چین برای پایان‌دادن به آن، روز گذشته در نشست رهبران دو کشور مورد بحث قرار گرفت. او جزئیات بیشتری از این مذاکرات ارائه نداد. 

در زمینه روابط اقتصادی، نه‌تنها روسیه یک منبع نفت برای اقتصاد عظیم چین محسوب می‌شود، بلکه علاوه‌بر آن، پکن مسکو را به‌عنوان شریکی دربرابر آمریکا می‌بیند. شی پیش از این وعده داده بود که چین می‌خواهد «به اولویت مشارکت راهبردی خود با مسکو ادامه دهد».

حمایت چین از روسیه درحال‌حاضر بر محور فناوری و تجارت استوار است. کی‌یف نگران است که ممکن است این روابط تبدیل به کمک نظامی چین به روسیه، ازجمله درمورد تحویل گلوله‌های توپخانه، شود. دولت‌های غربی بارها به چين درمورد تامين اسلحه برای روسيه هشدار داده‌اند.

به گزارش رویترز، رئیس جمهوری چین به همتای روس خود گفته است که چین و روسیه باید همکاری‌های خود را گسترش دهند تا بتوانند «همکاری عملی» را جلو ببرند.

به گزارش تلویزیون هنگ‌کنگ، شی در مذاکرات رسمی در مسکو به پوتین گفت: «نتایج زودهنگام همکاری ما آشکار است و همکاری‌ها گسترش پیدا می‌کنند.»

هم‌زمان با مذاکرات شی جین‌پینگ و ولادیمیر پوتین در کرملین، دبیرکل ناتو به چين هشدار داد که از تامين سلاح‌های مرگبار برای روسيه اجتناب کند. ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو، گفت: «چین نباید کمک‌های مرگبار به روسیه ارائه دهد.» او افزود: «اگر چین این کار را انجام دهد، درواقع از یک جنگ غیرقانونی حمایت می‌کند.»

به گزارش بی‌بی‌سی، هفته گذشته دیمیترو کولبا، وزیر امور خارجه اوکراین، با همتای چینی خود صحبت کرد. او به خبرنگار بی‌بی‌سی گفت: «فکر نمی‌کنم که چین آماده مسلح‌کردن روسیه باشد.» او افزود که گمان می‌کند چین با دیدار شی از مسکو می‌خواست به جهانیان نشان دهد که «روسیه تنها نیست». اما او همچنین اشاره کرد که روسیه حمایت کامل چین را که می‌خواست به‌دست نیاورده است. از نگاه تحلیل‌گران، اوکراین درحال کش‌دادن این بازی است. کولبا این وضعیت را «بسیار پیچیده» توصیف کرده است.

اوکراین می‌داند که هر زمان این جنگ به پایان برسد، چین ممکن است بازیکن کلیدی در کمک به تضمین صلح و بازسازی اوکراین باشد. بنابراین کی‌یف در حال تماشا، انتظار و نگه‌داشتن کارت‌های دیپلماتیک خود است.

در همين حال، هم‌زمان با سفر رهبر چین به مسکو، نخست‌وزير ژاپن به کی‌یف، پایتخت اوکراین، رفته است.

فومیو کیشیدا، نخست‌وزیر ژاپن، از شهر بوچا در اوکراین بازدید کرده است. تصاویر نشان می‌دهد که مقامات نظامی این شهر اورا در بازدیدش همراهی کرده‌اند. قرار است او با ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهوری اوکراین، در کی‌یف ملاقات و در میانه جنگ با روسیه، حمایت و همبستگی خود را با آن کشور اعلام کند.

 

بیشتر از جهان