دبیرکل ناتو: اکثر اعضای ائتلاف به تعهدهای مالی خود عمل نمی‌کنند

کماکان ایالات متحده بزرگ‌ترین تامین‌کننده مالی ناتو است و حدود ۷۰ درصد از مخارج این پیمان نظامی را پرداخت می‌کند

ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو، در نشست مطبوعاتی ۲۱ مارس ۲۰۲۳ در بروکسل - Kenzo TRIBOUILLARD / AFP

داده‌های سالانه پیمان نظامی آتلانتیک شمالی (ناتو) نشان می‌دهد تنها شمار اندکی از کشورهای عضو این سازمان نظامی، به تعهدهای مالی خود، در تامین بودجه‌ها و منابع اقتصادی این سازمان نظامی، عمل کرده‌اند.

این در حالی است که جنگ در اوکراین کماکان ادامه دارد و نگرانی‌ها از همکاری‌های نظامی چین و روسیه نیز افزایش یافته است.

خبرگزاری بلومبرگ روز سه‌شنبه ۲۱ مارس (اول فروردین) در گزارشی نوشت از مجموع ۳۰ کشور عضو ناتو، تنها ایالات متحده، بریتانیا، لهستان، استونی، یونان، لتونی و لیتوانی به تعهدات مالی خود پایبند بوده‌اند.

بر اساس توافق‌های داخلی ناتو، دولت‌های عضو این سازمان نظامی باید دو درصد از ارزش تولید ناخالص داخلی کشورشان را صرف هزینه‌های نظامی ناتو کنند.

ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو، روز سه‌شنبه در یک نشست رسانه‌ای در بروکسل گفت: «در حالی که من از تمامی پیشرفت‌هایی که به‌دست آمده استقبال می‌کنم، اما روشن است که ما باید کارهای بیشتری انجام دهیم و این کارها هم باید سریع‌تر انجام شود.»

هرچند آلمان، در جایگاه قوی‌ترین اقتصاد اروپا، علاوه بر بودجه سالانه نظامی، یک صندوق ویژه به‌ارزش ۱۰۰ میلیارد یورو (معادل ۱۰۸ میلیارد دلار) ایجاد کرده است، اما به مانند چند سال گذشته، به تعهدهای مالی خود در برابر اعضا ناتو عمل نکرده است.

بلومبرگ به‌نقل از کارشناسان نظامی نوشت: «احتمالا سال جاری میلادی نیز آلمان به وعده‌های مالی خود در برابر دیگر اعضای ناتو عمل نمی‌کند.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

اطلاعات مالی دولت فدرال آلمان نشان می‌دهد این کشور سال گذشته میلادی حدود ۱.۴۹ درصد از تولید ناخالص داخلی خود را صرف هزینه‌های نظامی ناتو کرده است. این رقم در سال ۲۰۲۱ حدود ۱.۴۵ درصد بود.

با این حال، پیش‌بینی می‌شود دولت فدرال آلمان بتواند طی پنج سال آینده، به هدف تعیین‌شده برای تامین منابع مالی ناتو، به ارزش دو درصد از تولید ناخالص داخلی، دست یابد.

داده‌های مالی گزارش سالانه پیمان نظامی ناتو نشان می‌دهد کماکان ایالات متحده بزرگ‌ترین تامین‌کننده مالی ناتو است و حدود ۷۰ درصد از مخارج این پیمان نظامی را پرداخت می‌کند.

اگر اعضای ائتلاف نظامی ناتو بخواهند به اهدافی که سال پیش در نشست مادرید تعیین شد دست یابند، لازم است منابع مالی و بودجه‌های این سازمان نظامی، به‌طور قابل ملاحظه‌ای، افزایش یابد.

در ژوئن سال پیش، اعضای ناتو برای ایجاد یک نیروی مشترک نظامی تازه توافق کردند. سازوکار این نیروی جدید به‌گونه‌ای است این ائتلاف نظامی، همواره ۳۰۰ هزار سرباز در حالت آماده‌باش خواهد داشت.

بیشتر از جهان