هشدار واگنر به وزیر دفاع روسیه درباره حمله قریب‌الوقوع اوکراین

گروه واگنر به فرمانده ارتش روسیه درباره حمله قریب‌الوقوع اوکراین هشدار داد

گروه شبه نظامی خصوصی واگنر غیر‌مستقیم به ارتش روسیه وابسته است‌ــ AFP

یوگنی پریگوژین، مدیر و یکی از سهامداران اصلی شرکت امنیتی واگنر و از نزدیکان ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه، روز دوشنبه با ارسال نامه‌ای سرگشاده و غیرمعمول، به سرگئی شویگو، وزیر دفاع روسیه، هشدار داد که هدف اوکراین از حمله «در مقیاس گسترده»، قطع ارتباط جنگجویان واگنر با نیروهای عادی ارتش روسیه است.

منظور او از این جنگجویان گروه شبه‌نظامی خصوصی واگنر است که به‌طور غیر‌مستقیم به ارتش روسیه وابسته‌ است و با استخدام داوطلبان، در جنگ‌های نیابتی مشارکت می‌کند.

به گزارش الجزیره و بنا به ادعای یوگنی پریگوژین، این حمله «در مقیاس گسترده» برای اواخر مارس یا اوایل آوریل برنامه‌ریزی شده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

مدیر واگنر در ادامه، از وزیر دفاع روسیه می‌خواهد برای جلوگیری از قطع ارتباط سازمان نظامی خصوصی واگنر با نیروهای اصلی ارتش روسیه، «تمام اقدام‌های لازم» را انجام دهد؛ آنچه به باور واگنر، به پیامدهای منفی برای «عملیات ویژه نظامی» یا ادامه جنگ در اواکراین منجر خواهد شد.

گرچه پریگوژین پیش از این بارها از وزیر دفاع روسیه به دلیل نحوه هدایت جنگ اوکراین انتقاد کرده، این نخستین بار است که چنین نامه‌ای را منتشر می‌کند.

گمانه‌زنی‌ها حاکی از آن است که اقدام غیرمعمول مدیر واگنر دو هدف احتمالی را دنبال می‌کند: به اشتباه انداختن فرماندهان اوکراینی و اینکه اگر اوکراین در عملیات موردادعا موفق ظاهر شود، کاسه‌کوزه‌ها را سر شویگو بشکنند و نه پریگوژین.

مدیر واگنر ادعا کرد که جزئیات طرح حمله اوکراین را در اختیار دارد و آن را همراه با پیشنهادهایش برای مقابله با این حمله، به وزیر دفاع ارائه خواهد کرد. با این‌ حال، او به این موضوع اشاره نکرد که چطور از عملیات اوکراین و مقاصد آن باخبر شده است.

یوگنی پریگوژین همچنین ادعا می‌کند که نیروهای واگنر در حال حاضر ۷۰ درصد شهر باخموت اوکراین را تحت کنترل دارند؛ شهری که نیروهای روسیه از تابستان تاکنون طولانی‌ترین و خونین‌ترین نبرد را برای تصرف آن به راه انداختند.

او همچنین در اظهار‌نظری دیگر، ادعا کرد که به «احتمال زیاد»، شهر بلگورود در جنوب روسیه یکی از اهداف حمله آتی اوکراین باشد. با این حال او هیچ مدرکی در دفاع از مدعای خود ارائه نداد.

بی‌تردید شرایط آب‌وهوایی و زمستان اروپای شرقی پیشروی طرفین درگیر در منطقه را دشوار کرده است و به گفته یکی از فرماندهان اوکراینی، هر دو طرف منتظر بهبود اوضاع جوی‌اند.

بیشتر از جهان