شادباش نوروزی جو بایدن‌:‌ دنیا بدون فرهنگ ایران چیزی کم داشت   

کاخ سفید روز دوشنبه و ساعتی قبل از تحویل سال میزبان میهمانی نوروز بود

جو بایدن و بانوی اول آمریکا میزبان میهمانی نوروزی کاخ سفید در روز دوشنبه بودند- Official White House Photo by Cameron Smith

جو بایدن، رئیس ‌جمهوری، و جیل بایدن، بانوی اول ایالات متحده آمریکا، در پیامی به مناسبت نوروز، فرارسیدن سال نوو خورشیدی را تبریک گفتند. 

در این پیام که در وبسایت کاخ سفید منتشر شد، آمده است: «برای همه کسانی که در ایالات متحده آمریکا و جهان، از خاورمیانه تا جنوب و مرکز آسیا، قفقاز و اروپا نوروز را جشن می‌گیرند، آرزوهای خوش داریم.» 

این پیام می‌افزاید:‌ «در جشن نوروز همه عزیزان سر سفره هفت‌سین، به سالی که گذشت و امیدهای خود در سال پیش رو می‌اندیشند… نوروز امسال برای بسیاری از خانواده‌ها زمان دشواری است، زمانی که بیش از همیشه به امید نیاز دارند؛ از جمله زنان ایرانی که برای حقوق بشر و آزادی‌های بنیادین‌ خود می‌جنگند.»

پیام ریاست جمهوری آمریکا در ادامه وعده می‌دهد که «آمریکا در کنار زنان و تمامی شهروندان ایرانی که با عزم و شجاعتشان الهام‌بخش جهان شدند، می‌ایستد»، و می‌افزاید: «ما و متحدانمان همچنان مقام‌های ایرانی را به دلیل حمله به مردم ایران پاسخگو خواهیم کرد.»

در ادامه پیام چهل‌وششمین رئیس‌ جمهوری آمریکا آمده است: «همچنانکه به استقبال بهار و فرصت‌هایش برای رشد می‌رویم، در کاخ سفید هفت‌سینی چیده‌ایم تا نشانی از امیدهایمان برای سال جدید باشد.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در این پیام همچنین در ستایش جامعه متکثر و متنوع ایالات متحده آمریکا آمده است: «در گرامیداشت سنت‌های متعلق به جوامع متنوعی که نسل به نسل ملت ما را قدرتمندتر می‌کنند، به شهروندان آمریکایی می‌پیوندیم.» 

این پیام در پایان، سال نو صلح‌آمیز و پربرکتی آرزو می‌کند. 

کاخ سفید دوشنبه، ۲۰ مارس (۲۹ اسفند)، ساعاتی پیش از تحویل سال، میزبان جشن نوروزی بود و در آن جو بایدن، رئیس جمهوری، و جیل بایدن، بانوی اول آمریکا، همراه با یاسمن مقبلی، فضانورد ایرانی-آمریکایی، وارد سالن شدند و برای حاضران سخنرانی کردند. 

جو بایدن ضمن ستایش جنبش اعتراضی مردم ایران، بیانیه رسمی خود به مناسبت نوروز را قرائت کرد و گفت به بسیاری از سرزمین‌هایی که نوروز را جشن می‌گیرند، از اربیل تا باکو، سفر کرده است. او گفت: «دنیا بدون فرهنگ ایران چیزی کم داشت.»

یاسمن مقبلی‌، فضانورد ایرانی‌تبار ناسا، فرمانده ماموریت اعزام فضاپیمای اسپیس‌ایکس به ایستگاه فضایی است و قرار است در ماموریت آرتمیس به ماه سفر کند. 

این مراسم با پخش ترانه «برای» شروین حاجی‌پور آغاز شد. جیل بایدن، بانوی اول ایالات متحده آمریکا، گفت: «نخستین بار که ترانه «برای» را شنیدم تحت‌تاثیر واژه‌ها و شجاعت زنان ایران قرار گرفتم و خوشحالم که در فوریه، افتخار اعلام خبر اختصاص جایزه گرمی به شروین را داشتم.» ‌او سپس خطاب به زنان ایرانی گفت: «ندای شما در دل‌های ما نواخته می‌شود. مبارزه شما را می‌بینیم و در کنارتان می‌ایستیم. شما تنها نیستید.»

سپس صهبا مطلبی، نوازنده و آهنگساز ایرانی-آمریکایی و برنده جایزه گرمی، تار نواخت، و رعنا منصور، خواننده و آهنگساز ایرانی-آمریکایی، نیز ترانه «برای»‌ را به زبان انگلیسی اجرا کرد.