دیدار شی و پوتین؛ کرملین جویای حمایت بیشتر چین است

شی جین پینگ معتقد است که پوتین در انتخابات ریاست جمهوری سال آینده از حمایت مردم روسیه برخوردار خواهد بود

استقبال ولادیمیر پوتین از شی جین‌پینگ در کاخ کرملین در - Sputnik/Sergei Karpukhin/Pool via REUTERS

به گزارش رسانه‌ها، ولاديمير پوتين به شی جین پینگ گفته است که به پيشنهادهای چين برای حل منازعه اوکراين توجه دارد. پوتین همچنین گفته است که او و شی جین پینگ در طول سفر رئیس جمهوری چین به مسکو از «فرصت بحث در مورد این موضوع» برخوردار خواهند بود.  

تلویزیون دولتی روسیه گزارشی از نشست این دو رهبر در کرملین پخش کرد. در این گزارش ویدیویی، پوتین به همتای چینی خود می‌گوید: «دوست عزیز، به روسیه خوش آمدید.»

او همچنین خطاب به هیات چینی می‌گوید: «می‌دانم که شما و تمام دوستان چینی ما نگاهی عادلانه و متعادل به اکثریت مسائل امروزه بین‌المللی دارید.» 

شی جین پینگ نیز خطاب به پوتین می‌گوید: «بر اثر رهبری نیرومند شما، روسیه در سال‌های اخیر پیشرفت‌های چشمگیری در دستیابی به رفاه داشته است.» او می‌افزاید: «مطمئنم که مردم روسیه محکم از تلاش‌های شما حمایت می‌کنند.»

به گزارش شبکه خبری بی‌بی‌سی،‌ شی جین پینگ معتقد است که پوتین در انتخابات ریاست جمهوری سال آینده از حمایت مردم روسیه برخوردار خواهد بود. 

این دیدار در زمان بسیار حساسی صورت می‌گیرد؛ زمانی که کرملین جویای حمایت بیشتر چین در درگیری روسیه با اوکراین است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

با اين حال، اظهارات مکتوب رئيس جمهوری چین و همتای روسی‌اش که صبح امروز در رسانه‌های دولتی دو کشور منتشر شدند، حاکی از چند تفاوت در اهداف پکن و مسکو است.

پوتین می‌کوشد نشان دهد که چین حامی روسیه است. او می‌خواهد این دیدار را به منزله تایید کامل شی جین پینگ از تهاجم روسیه به اوکراین وانمود کند. با اين حال، رهبر چین با دو هدف به اين ديدار آمده است. 

در حالیکه هزینه همکاری با روسیه به روشنی از مزایای همکاری با این کشور بیشتر است، باید به یاد داشت که دلایل چین برای حفظ روابط خوب با کرملین، فراتر از جنگ روسیه در اوکراین است. از همه مهم‌تر، این دو کشور مرز ۴۳۰۰ کیلومتری دارند که تقریبا معادل مساحت اروپا است. مرز دقیق این دو کشور تا ابتدای این قرن تعیین نشده بود. بنابراین، پکن می‌خواهد این رابطه را پایدار نگه دارد.  

افزون بر این، شی به‌تازگی به پیروزی سیاسی در میانجیگری بین ایران و عربستان سعودی برای از سرگیری روابط دیپلماتیک دست یافته است. او احتمالا می‌خواهد از این فرصت برای میانجیگری بین روسیه و اوکراین نیز استفاده کند. با این حال، با توجه به روابط نزدیک چین و روسیه، هر گونه تلاش پکن در زمینه میانجیگری، برای اوکراینی‌ها بی‌معنی به نظر می‌رسد.

مجله تایم در مورد این دیدار می‌نویسد: «به نظر نمی‌رسد که اوکراین اولویت تمرکز شی باشد.» در یادداشت ۱۸۰۰ کلمه‌ای که به قلم شی در یک روزنامه روسی منتشر شد، کلمه «اوکراین» تنها سه بار در دو پاراگراف آمده است. او فضای بسیار بیشتری از یادداشتش را به گسترش روابط و تجارت دوجانبه بین چین و روسیه اختصاص داد. حجم تجارت دو کشور در سال گذشته میلادی به ۱۹۰ میلیارد دلار افزایش یافته است. البته واقعیت این است که این امر تا حد زیادی به نیاز روسیه به فرار از پیامدهای تحریم‌های غرب مربوط است.

پوتین از سال ۲۰۰۰ قدرت را در جایگاه ریاست جمهوری تصاحب کرده است. پیش از ریاست جمهوری مجدد در سال ۲۰۱۲، او چهار سال در مسند نخست‌وزیر کار کرد. در بیش از دو دهه گذشته، او چهره سیاسی غالب روسیه بوده است.

بیشتر از جهان