بازداشت ده‌ها تن از هواداران عمران ‌خان؛ «جان من در خطر است»

پلیس پاکستان نخست‌وزیر پیشین، ۱۷ تن از دستیاران و شمار زیادی از هوادارانش را به اقدام تروریستی متهم کرد

هواداران حزب تحریک انصاف پاکستان 18 مارس به حمایت عمران‌خان، نخست‌وزیر پیشین در اسلام‌آباد دست به اعتراض زدند-Farooq NAEEM / AF

عمران‌ خان، نخست‌وزیر پیشین پاکستان، دوشنبه، ۲۰ مارس (۲۹ اسفند)، در پیامی ویدیویی از دادستان کل این کشور خواست که برای کاهش خطر جانی، به او اجازه دهد به صورت مجازی در دادگاه حضور یابد. 

او گفت: «جان من در خطر است، چرا باید در دادگاه حاضر شوم؟»

همزمان، حزب تحریک انصاف پاکستان به رهبری عمران‌ خان برای برگزاری راهپیمایی در لاهور آماده می‌شود. 

بلال کامیانا، مسئول انتظامی لاهور، به رویترز گفت که ده‌ها تن از هواداران حزب تحریک انصاف به‌دلیل حمله به نیروهای پلیس و آتش ‌زدن خودروهای نظامی، بازداشت شده‌اند.

او افزود که تلاش برای بازداشت هواداران دیگر این حزب در پیوند با اتهام فعالیت تروریستی، جریان دارد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

پلیس پاکستان یکشنبه، ۱۹ مارس (۲۸ اسفند)، عمران‌خان و ۱۷ تن از دستیاران و شمار زیادی از هوادارانش را به اقدام تروریستی متهم کرد.

 این اتهامات پس از درگیری هواداران عمران خان با پلیس در اقامتگاه او در شهر لاهور مطرح شده است و شامل ممانعت افسران پلیس از انجام وظیفه، حمله به پلیس، زخمی کردن افسران و تهدید جان آن‌ها است. 

هواداران حزب تحریک انصاف پاکستان به رهبری عمران ‌خان، شنبه، ۱۸ مارس (۲۷ اسفند)، با پلیس درگیر شدند. پلیس با استناد به حکم دادگاه قصد داشت نخست‌وزیر پیشین پاکستان را بازداشت کند، اما هواداران او مانع این کار شدند. پلیس ضدشورش پاکستان با باتوم و گاز اشک‌آور کوشید تجمع‌کنندگان را متفرق کند، اما هواداران عمران خان بمب‌های دستی آتش‌زا و سنگ به سمت افسران پرتاب کردند.

به گزارش رسانه‌های پاکستانی، بیش از ۵۰ نیروی پلیس در جریان این درگیری مجروح شدند و یک ایست بازرسی پلیس و چندین خودرو و موتورسیکلت به آتش کشیده شد. 

عمران خان به فروختن هدایای دولتی دریافتی در دوران نخست‌وزیری و پنهان کردن دارایی خود متهم است، اما او این اتهام‌ها را بی‌‌اساس می‌داند.

عمران‌ خان پیش از روی آوردن به سیاست، ستاره پیشین تیم کریکت پاکستان بود. او در آوریل ۲۰۲۲ از مجلس پاکستان رای عدم‌اعتماد گرفت و از مسندش برکنار شد، اما ادعا کرد که برکناری‌اش از مسند نخست‌وزیری غیرقانونی، و ناشی از توطئه شهباز شریف و ایالات متحده آمریکا است. شریف و ایالات متحده این اتهام را رد کرده‌اند.

در جریان عملیات پلیس، عمران‌ خان در خانه حضور نداشت و در حال سفر به اسلام‌آباد، پایتخت پاکستان، بود. قاضی دادگاه به‌ دلیل غیبت خان، جلسه محاکمه او را به ۳۰ مارس موکول کرد. 

عمران‌خان در یک پیام ویدیویی، پلیس را برای غیبت خود در دادگاه مقصر دانست و ادعا کرد که پلیس به کاروان او و حامیانش گاز اشک‌‌آور شلیک کرده و به همین دلیل، او نتوانسته است وسیله نقلیه خود را ترک کند.

او گفت که مخالفانش قصد دارند که او را زندانی کنند یا بکشند. 

بیشتر از جهان