انتشار فهرست شادترین کشورهای جهان؛ ایران در رتبه ۱۱۰

فنلاند برای ششمین سال متوالی در صدر فهرست شادترین کشورهای جهان است

فرانسه در گزارش امسال از بین ۲۰ کشور برتر خارج شد و جای خود را به لیتوانی داد- Canva

گزارش «شادی جهانی» که به برترین کشورها از نظر شاد بودن شهروندان آن‌ها می‌پردازد، منتشر شد. بر اساس این گزارش، فنلاند برای ششمین سال متوالی در صدر فهرست کشورهای شاد قرار گرفت و ایران در پایین جدول، رتبه ۱۱۰ را به خود اختصاص داد.

این گزارش که حاصل نظرسنجی از شهروندان بیش از ۱۵۰ کشور جهان است، شادترین کشورها را شناسایی می‌کند و به عواملی می‌پردازد که به خوشحالی و سعادت شهروندان آن مناطق منجر شده است. 

به گزارش سی‌ان‌ان، جان هلیول، از نویسندگان گزارش شادی جهانی، درباره آمار به‌دست‌آمده که از نظرسنجی‌های مختلف برای تهیه این گزارش، گفت: «معیارهای شادی جهانی در سه سال همه‌گیری کووید-۱۹، تغییر نکرده و با سال‌های قبل از همه‌گیری مطابق است. بررسی‌های ما نشان می‌دهد که کمک به دیگران، به ویژه غریبه‌ها، که در ۲۰۲۱ به طرز چشمگیری افزایش یافته بود، در ۲۰۲۲ و پس از آن نیز همچنان بالا ماند.»

او درمورد نتایج تحقیقاتشان پیرامون شادی جهانی گفت: «حتی در طول سال‌های سخت ناشی از شیوع کرونا، احساسات مثبت دو برابر احساسات منفی، و حمایت اجتماعی دو برابر بیشتر از احساس تنهایی بوده است.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در فهرست منتشرشده درباره شادترین کشورها در سال ۲۰۲۳ که عمدتا بر اساس ارزیابی‌های موسسه گالوپ انجام شده است، فنلاند همچنان شادترین کشور جهان است. این کشور شمال اروپا و دیگر همسایگان شادش، از جمله دانمارک، ایسلند، سوئد و نروژ، همه در معیارهایی مشترک‌اند: امید به زندگی، سرانه تولید ناخالص داخلی، حمایت اجتماعی، فساد کم، سخاوت و مراقبت مردم از یکدیگر، و نیز آزادی در تصمیم‌گیری‌های کلیدی زندگی. این ویژگی‌ها، نشان می‌دهد که نگاه کل‌نگر به رفاه همه اجزای یک جامعه، باعث رضایت بیشتر شهروندان و افزایش احساس شادی در آنان می‌شود.

در تازه‌ترین گزارش جهانی، شادترین کشورهای جهان در سال ۲۰۲۳ عبارتند از فنلاند، دانمارک، ایسلند، اسرائیل،هلند، سوئد، نروژ، سوئیس، لوکزامبورگ، نیوزلند، اتریش، استرالیا، کانادا، ایرلند، ایالات متحده آمریکا، آلمان،بلژیک، جمهوری چک، انگلستان، لیتوانی.

اسرائیل امسال از رتبه نهم خود در سال گذشته به رتبه چهارم صعود کرده است و در حالیکه اغلب کشورهای این فهرست به صورت مشترک در مجموعه «۲۰ کشور برتر» ظاهر می‌شوند، امسال لیتوانی جای فرانسه را گرفته است. این کشور حوزه بالتیک، طی شش سال گذشته پیوسته صعود کرده و جایگاهش را از رتبه ۵۲ در ۲۰۱۷، به رتبه ۲۰ در فهرست شادترین کشورهای سال ۲۰۲۳ رسانده است. سایر کشورهای حوزه بالتیک، از جمله استونی (رتبه ۳۱) و لتونی (رتبه ۴۱) نیز در این رتبه‌بندی صعود کرده‌اند.

فرانسه در گزارش امسال از فهرست ۲۰ کشور برتر خارج شد و در جایگاه ۲۱ قرار گرفت. در انتهای این فهرست، افغانستان در رتبه ۱۳۷ قرار دارد و لبنان یک پله بالاتر، در رتبه ۱۳۶ جای گرفته است.

گزارش شادی جهانی به روسیه و اوکراین نیز، پس از یک سال درگیری بین این دو کشور، پرداخته است. 

آخرین بررسی‌ها نشان می‌دهد که وضعیت رفاه اجتماعی در اوکراین ضربه سنگینی خورده است، اما با وجود رنج و آسیب‌های فراوان، در این کشور حس همدلی، هدف مشترک و خیرخواهی در سطوح بالا دیده می‌شود.

‌نظرسنجی‌های انجام‌گرفته همچنین نشان می‌دهد که اعتماد به دولت‌ها در هر دو کشور اوکراین و روسیه افزایش یافته است، اما این میزان در اوکراین بسیار بیشتر از روسیه بوده است. در رده‌بندی شادترین کشورهای امسال، روسیه در رتبه ۷۰، و اوکراین در رتبه ۹۲ قرار گرفته‌ است.

بیشتر از جهان