بریتانیا پس از افشاگری ایندیپندنت، از متقاضیان افغان عذرخواهی کرد

بریتانیا به متقاضیان طرح اسکان مجدد در بریتانیا اعلام کرد مدارک شناسایی آنان از جمله گواهی تولد و سند ازدواج باید به زبان انگلیسی ترجمه شوند و مهر تایید ادارات دولتی تحت کنترل طالبان را داشته باشد

نیروهای سنتکام، نیروهای ائتلاف بریتانیا در حال کمک به یک کودک هنگام عملیات تخلیه در فرودگاه نظامی کابل، ۲۰ اوت ۲۰۲۱ - VICTOR MANCILLA / US CENTRAL COMMAND PUBLIC AFFAIRS / AFP

وزارت دفاع بریتانیا که از همکاران افغان خود برای انتقال به این کشور مدارک تایید‌شده ادارات طالبان را خواسته بود، عذرخواهی کرد.

بر اساس گزارش ایندیپندنت، این وزارتخانه از مترجم‌های پیشین نیروهای بریتانیایی و پناهجویان خواسته بود اسناد هویتی‌ دارای تاییدیه ادارات تحت کنترل طالبان را برای آنان ارسال کنند.

در این گزارش ایندیپندنت آمده بود که بریتانیا به متقاضیان طرح اسکان مجدد در بریتانیا اعلام کرده است که مدارک شناسایی آنان از جمله گواهی تولد و سند ازدواج باید به زبان انگلیسی ترجمه شود و مهر تایید ادارات دولتی تحت کنترل طالبان را داشته باشد.

وزارت دفاع بریتانیا ابتدا این موضوع را انکار می‌کرد اما در نهایت، یک سخنگوی آن به ایندیپندنت گفت: «این اشتباه را به‌سرعت تصحیح و دستورالعمل‌ها و فرایندهای داخلی خود را تقویت می‌کنیم تا این اتفاق دوباره تکرار نشود.»

این سخنگو تاکید کرد که آن‌ها بی‌هیچ قیدوشرطی عذرخواهی می‌کنند و به تلاش خستگی‌ناپذیر برای انتقال افراد واجدشرایط به مکان امن ادامه می‌دهند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

ایندیپندنت در گزارشش فاش کرد که دولت بریتانیا برای تخلیه همکاران محلی خود از افغانستان دستورالعمل‌هایی سختگیرانه مانند تایید مدارک در ادارات حکومت طالبان را وضع کرده که به خطر افتادن جان آنان را در پی داشته است. در این گزارش، به سرنوشت یک مترجم افغان اشاره شد که گواهی تولد فرزندانش را برای تایید به وزارت خارجه طالبان و بعد  سند ازدواجش را برای تایید به وزارت عدلیه طالبان برد، اما از آن زمان، پنهانی زندگی می‌کند و نمی‌تواند برای تامین معیشت خانواده‌اش کار کند.

قانون سختگیرانه‌ دیگر دولت بریتانیا برای انتقال متقاضیان افغان که در این گزارش به آن اشاره شده، ارائه مدارک به زبان انگلیسی است. ایندیپندنت در این مورد نوشت: «داشتن این مدارک یک شرط ضروری است و حتما باید ارائه شوند. آن‌ها باید به زبان انگلیسی باشند و مهر وزارت خارجه و سایر مهرهای ضروری وزارتخانه را داشته باشند.»

حکومت بریتانیا تعهد کرده است که حدود ۲۰ هزار تن از شهروندان واجد شرایط افغانستان را به این کشور منتقل کند.

بریتانیا در سال اول، پنج هزار نفر از شهروندان افغانستان را که واجد شرایط رفتن به بریتانیا باشند، به این کشور انتقال خواهد داد. تاکنون ۱۱ هزار و ۲۱۲ تن از شهروندان افغانستان تحت برنامه ای‌آر‌ای‌پی به بریتانیا منتقل شده‌اند. بر اساس اطلاعات وزارت کشور بریتانیا، شش هزار و ۲۰۰ شهروند افغانستان از ماه ژوییه تا سپتامبر ۲۰۲۱ طی این برنامه، به بریتانیا رفتند.

بیشتر از جهان