تلاش برای دسترسی آسان‌تر به قرص‌های سقط جنین

پزشکان می‌گویند باید به زنان اجازه مصرف قرص‌های سقط جنین را در خانه هم داد

 پزشکان می‌گویند باید کاری کرد که دسترسی زنان به داروهای سقط جنین در روزهای اول بارداری آسان شود-Getty

پزشکان صاحب‌نظر گفته‌اند زنان باید اجازه مصرف قرص‌های سقط جنین را در محیط گرم و نرم خانه خود داشته باشند و لازم نباشد به پزشک مراجعه کنند.

در بخشی از گزارش جدید دانشکده سلطنتی تخصصی زنان و زایمان، با عنوان «آنچه برای سلامت زنان مفید است»، متخصصین این دانشکده از سازمان سلامت و خدمات اجتماعی خواسته‌اند در قواعد مصرف داروهای سقط جنین تجدید نظر کند.

هدف این گزارش حذف موانع دسترسی زنان به خدمات سلامت با استفاده بیشتر از فن‌آوری‌هایی مانند دورپزشکی است. پزشکان در این گزارش پیشنهاد داده‌اند ترتیبی داده شود که زنان بتوانند پس از گفت‌وگو با پزشک از راه‌هایی مانند اسکایپ یا فیس‌تایم، قرص‌های سقط جنین را مصرف کنند.

هم‌اکنون زنان اجازه دارند داروی ثانویه سقط جنین در اوایل بارداری، یعنی میزوپروستول، را در خانه خود مصرف کنند. اما پزشکان دانشکده سلطنتی تخصصی زنان و زایمان خواستار وضع قانون مشابه برای مصرف داروی اولیه سقط، یعنی میفپریستون هستند. 

پروفسور لزلی رگان، رئیس این دانشکده، گفت سازمان سلامت و خدمات اجتماعی با صدور مجوز مصرف میزوپروستول در سال ۲۰۱۸ وضعیت سلامت زنان را در مقوله سقط جنین بسیار بهتر کرد. او گفت با این اقدام مهم، زنان دیگر مجبور نیستند «رنج یا شرم خونریزی یا شکم‌درد» را در راه بیمارستان به خانه تحمل کنند.

رگان توضیح داد: «در سال ۲۰۱۹ موسسه ملی سلامت و مراقبت‌های عالی (Nice) برای آسان‌تر شدن مراقبت‌های مربوط به سقط جنین پیشنهاد داد امکان مشاوره از طریق اینترنت و تلفن بیشتر فراهم شود.

«سازمان سلامت و خدمات اجتماعی برای حمایت از این راه حل مؤثر و جدید باید به زنان اجازه دهد پس از اینکه وضعیت‌شان ارزیابی شد، میفپریستون را نیز در محیط گرم و نرم و مناسب خانه خود مصرف کنند.

«با این کار وضعیت زنان از لحاظ دسترسی به امکانات سقط جنین در اوایل بارداری، مخصوصاً برای کسانی که در مناطق روستایی زندگی می‌کنند یا باید از فرزندشان مراقبت کنند، بهتر می‌شود.»

در گزارش این دانشکده هم‌چنین آمده تعریفی که در حال حاضر از «در خانه» وجود دارد محدودکننده است و باید گسترده‌تر شود. یعنی با این تعریف ممکن است زنانی را که نشانی منزل‌شان ثابت نیست واجد شرایط مصرف داروهای سقط جنین در خارج از مرکز درمانی ندانند.

 هم‌چنین دراین گزارش آمده دولت بریتانیا و دولت‌های تابع آن «باید قوانینی تصویب کنند و مناطقی را که در آن‌ها دسترسی به خدمات سقط جنین وجود دارد معرفی کنند» تا زنان در رفت و آمد به این مراکز اذیت و آزار نبینند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

بنا بر نظرسنجی دانشکده سلطنتی تخصصی زنان و زایمان از ۳ هزار زن که در این گزارش آمده، دسترسی به خدمات اولیه جلوگیری از بارداری، سقط جنین و یائسگی برای بسیاری از زنان دشوار است.

از هر ۱۰ زن تقریباً ۴ نفر (۳۷ درصد) گفته‌اند در محله خود به خدمات جلوگیری از بارداری دسترسی ندارند و ۶۰ درصد گفته‌اند نمی‌توانند در محله خود از خدمات بارداری ناخواسته، از جمله خدمات سقط جنین بهره ببرند.

به همین ترتیب کمی بیش از یک سوم (۳۴ درصد) از این زنان گفته‌اند آخرین نوبت آزمایش پاپ اسمیر خود را نداده‌اند و ۵۸ درصد نیز احساس می‌کنند در رابطه با یائسگی خدمات کافی در محله‌شان ارائه نمی‌شود.

پزشکان این دانشکده گفته‌اند باید مراکزی برای ارائه خدمات تک‌مرحله‌ای سلامت به زنان ایجاد شود تا نیازهای بهداشتی و سلامتی زنان را در یک مکان و با یک بار مراجعه برطرف کنند.

آنان افزوده‌اند این مراکز باید عصرها و آخر هفته‌ها هم باز باشند تا زنان و دختران بیشتر به آن‌ها دسترسی داشته باشند.

آماری که در گزارش این دانشکده آمده نشان می‌دهد در سال ۲۰۱۸ در انگلستان و ولز ۲۰۰ هزار و ۶۰۸ مورد سقط جنین انجام شده که این رقم نسبت به سال پیش از آن، چهار درصد افزایش داشته و بالاترین میزان سقط جنینی است که تا به حال در این کشورها ثبت شده.

© The Independent

بیشتر از زندگی