یکی از فرماندهان «جنبش جهاد اسلامی» در سوریه کشته شد

اسرائیل در سال‌های اخیر صدها حمله به اهدافی در بخش‌های تحت کنترل دولت سوریه انجام داده است

رژه اعضای جنبش جهاد اسلامی فلسطین در خیابان‌های غزه، ۵ ژانویه ۲۰۲۲-Mahmud hams / AFP

یکی از فرماندهان گروه شبه‌نظامی فلسطینی «جنبش جهاد اسلامی»، یکشنبه، ۱۹ مارس (۲۸ اسفند)، در سوریه کشته شد. جهاد اسلامی این حادثه را «ترور به دست ماموران اسرائیلی» توصیف کرد.

به گزارش اسوشیتدپرس، گردان‌های قدس، شاخه نظامی گروه جهاد اسلامی، در بیانیه‌ای اعلام کرد «علی رمزی الاسود»، ۳۱ ساله، صبح یکشنبه در حومه دمشق «در یک ترور ناجوانمردانه با گلوله‌هایی که ردپای دشمن صهیونیستی را نشان می‌دهند، به شهادت رسید». از علی رمزی الاسود به منزله یکی از فرماندهان «سرایا القدس»، شاخه نظامی جنبش جهاد اسلامی، یاد شده است.

هنوز هیچ بیانیه‌ای از طرف اسرائیل درباره ترور ادعایی یکشنبه منتشر نشده است.

جنبش جهاد اسلامی در بیانیه خود اعلام کرد خانواده الاسود در ۱۹۴۸ از شهر حیفا آواره، و در اردوگاه پناهندگان در سوریه مستقر شدند و علی رمزی الاسود در جوانی به این سازمان پیوست.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

سال ۲۰۱۹، هواپیماهای جنگی اسرائیل خانه اکرم العجوری، از اعضای رهبری جنبش جهاد اسلامی را که در تبعید بود، بمباران کردند. العجوری در این حمله آسیب ندید، اما پسرش «معاذ» کشته شد.

ماه گذشته، حمله‌های هوایی به مناطق مسکونی در دمشق که به گفته مقام‌های سوری به کشته‌شدن دست‌کم پنج نفر منجر شد، به اسرائیل نسبت داده شد. یک مقام جنبش جهاد اسلامی در بیانیه‌ای به اسرائیل هشدار داد که این جنبش «به هرگونه سوء‌قصد علیه رهبران مقاومت، بدون تاخیر پاسخ قاطع خواهد داد».

جنبش حماس نیز یکشنبه در بیانیه‌ای، ترور علی رمزی الاسود را محکوم کرد و آن را «یک جنایت تازه» خواند که «هرگز نمی‌تواند مردم ما را از ادامه راه مقاومت و آزادسازی اراضی و بازگشت به خانه‌هایشان منصرف کند».

رسانه‌های دولتی سوریه هفته گذشته، ۱۲ مارس (۲۱ اسفند)، اعلام کردند که اسرائیل طی حمله‌ای هوایی، یک انبار تسلیحات را در شمال غرب سوریه هدف قرار داده است.

رامی عبدالرحمن، رئیس دیده‌بان حقوق بشر سوریه، به خبرگزاری فرانسه گفت: «در حمله‌های اسرائیل، یک انبار تسلیحات متعلق به نیروهای طرفدار ایران [واقع در منطقه‌ای] بین استان‌های طرطوس و حماه، هدف گرفته شد. در این حمله، دو تن از نیروهای هوادار ایران کشته، و سه نظامی سوری زخمی شدند.»

رویترز نیز به نقل از منابع محلی گزارش داد که اسرائیل به مناطقی در استان حماه سوریه و شهر ساحلی طرطوس چندین موشک شلیک کرده است.

اسرائیل در سال‌های اخیر صدها حمله به اهدافی در بخش‌های تحت کنترل دولت سوریه انجام داده است؛ از جمله حمله‌هایی به فرودگاه‌های دمشق و حلب، اما به‌ندرت این حمله‌ها را تایید، یا درباره آن‌ها صحبت کرده است.

بیشتر از جهان