سرپرست وزارت خارجه طالبان: داعش در افغانستان وجود ندارد

متقی می‌گوید که داعش و گروهای مخالف در افغانستان وجود ندارند و اگر حادثه‌ای رخ می‌دهد، از خارج سازماندهی می‌شود

امیرخان متقی، سرپرست وزارت خارجه طالبان، در یک گردهمایی به‌مناسبت اولین سالگرد بازگشت این گروه به قدرت (۱۵ اوت ۲۰۲۲)- AHMAD SAHEL ARMAN/ AFP

امیرخان متقی، سرپرست وزارت خارجه طالبان، پس از انتشار صحبت‌های یک ژنرال آمریکایی درمورد خطرات احتمالی داعش در شش ماه آینده برای آمریکا، ادعا کرد که داعش در افغانستان وجود ندارد.

متقی روز شنبه (۲۷ اسفند) در مصاحبه با تلویزیون ملی تحت کنترل طالبان تاکید کرد که گروه داعش بیش‌ازپیش در افغانستان سرکوب شده است و اکثر «تروریست‌»های کشته‌شده در درگیری‌های اخیر با نیروهای طالبان، «خارجی‌ها» بودند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

او افزود: «داعش و گروه‌های مخالف در افغانستان وجود ندارند. اگر حادثه‌ای رخ می‌دهد، از خارج سازماندهی می‌شود.»

این سخنان سرپرست وزارت خارجه‌ طالبان درست یک روز پس از آن بیان شد که این گروه از عملیات علیه یک مخفی‌گاه داعش در شهر مزارشریف واقع‌در شمال افغانستان خبر داد. سخنگوی طالبان گفت که در این عملیات «تعدادی از آن‌ها [اعضای داعش] کشته و یک عضو طالبان زخمی شده است». هنوز اطلاعاتی درباره آمار دقیق کشته‌شدگان در دست نیست.

ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی طالبان، هم در توییتی نوشت که این عملیات جمعه ۲۶ اسفند در نواحی پنجم، ششم و هشتم شهر مزارشریف اجرا شد. مجاهد این عملیات را کوبنده خواند و نوشت که تعدادی از اعضای داعش کشته شده‌اند و مهمات آنان به‌‌دست طالبان افتاده است. او اعلام کرد که در این عملیات، یک عضو طالبان نیز زخمی شده است.

با این حال، سرپرست وزارت خارجه‌ طالبان سخنان مایکل کوریلا، رئیس ستاد مرکزی آمریکا در خاورمیانه (سنتکام)، درمورد افزایش تهدید داعش از خاک افغانستان را رد کرد. او گفت: «اظهارات در این مورد مغرضانه است. از داخل مرزهای ما هیچ خطری برای هیچ کشوری وجود ندارد. امنیت اکنون در افغانستان نسبت به ۲۰ سال گذشته بهتر شده است. کسی که چنین حرفی می‌زند، یا آگاهی ندارد یا مغرضانه حرف می‌زند.»

فرمانده ستاد مرکزی ایالات متحده آمریکا (سنتکام) به‌تازگی اعلام کرد که شاخه‌ خراسان گروه داعش تا شش ماه آینده توان حمله به منافع آمریکا و کشور‌های غربی را خواهد یافت.

ژنرال مایکل کوریلا گفت: «تخمین فرماندهی من این است که شاخه‌ خراسان داعش می‌تواند در کمتر از شش ماه عملیاتی علیه منافع ایالات متحده آمریکا یا سایر کشورهای غربی انجام دهد؛ بدون اینکه از قبل هشداری داده باشد.»

بیشتر از جهان