معترضان برای سومین بار کنسولگری ایران در نجف را به آتش کشیدند

العربیه گزارش داده که قاسم سلیمانی پس از اعلام استعفای عبدالمهدی به عراق سفر کرده است

معترضان در حال به آتش کشیدن کنسولگری ایران در نجف،۲۷ نوامبر ۲۰۱۹/Haidar HAMDANI / AFP

چهارشنبه هفته گذشته، معترضان عراقی در اعتراض به دخالت‌های جمهوری اسلامی در امور داخلی عراق، کنسولگری ایران در نجف را به طور کامل به آتش کشیدند.

سخنگوی وزارت امور خارجه ایران ضمن محکومیت این اقدام، از دولت عراق خواست که با عاملان حمله به طور قاطع و تاثیرگذار برخورد کند. در جریان سرکوب معترضان عراقی پس از این حمله ۴۵ نفر کشته شدند و در نتیجه آن فرماندار ناصریه و برخی مقامات محلی برکنار شدند. پس از این حمله بود که عادل عبدالمهدی، نخست‌وزیر عراق نیز اعلام کرد از سمت خود کنار می‌رود.

اما در حالی که مجلس عراق در روز یکشنبه این هفته استعفای عادل عبدالمهدی را پذیرفت، معترضان عراقی بار دیگر به کنسولگری ایران در نجف حمله کردند.

مقامات تهران نسبت به این حمله واکنشی نشان ندادند. به گفته مقامات تهران عاملان حمله‌ها از سوی دشمن تحریک شد‌ه‌اند تا به منافع ایران در عراق حمله کنند.

اما با گذشت یک هفته از نخستین حمله به کنسولگری ایران در نجف، این کنسولگری شامگاه سه‌شنبه برای سومین بار به آتش کشیده شده است.

به گزارش آسوشیتدپرس، معترضان برای سومین بار کنسولگری ایران را به آتش کشیده‌اند و این درحالی است که مقامات عراق در حال مذاکره برای انتخاب نخست‌وزیر جدید هستند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

مردم معترض عراق از نهم مهرماه در اعتراض به فساد گسترده حکومتی، وضعیت وخیم اقتصادی، بیکاری و کمبود خدمات و امکانات به خیابان‌ها آمدند. از همان روزهای نخست اعتراض‌ها، شعارهایی علیه مقامات جمهوری اسلامی و دخالت آنها در امور داخلی عراق از سوی جمعیت معترض سر داده می‌شد و تصاویر مقامات ارشد جمهوری اسلامی به آتش کشیده می‌شد.

با گذشت دو ماه از این اعتراض‌ها، کنسولگری ایران در کربلا و نجف بارها مورد حمله قرار گرفت و معترضان خواستار پایان دخالت‌های جمهوری اسلامی در امور داخلی کشورشان هستند.

روزنامه نیویورک‌تایمز و خبرگزاری رویترز در هفته‌های گذشته گزارش‌های جداگانه‌ای از عمق نفوذ جمهوری اسلامی در عراق و لابی سردار قاسم سلیمانی ، فرمانده نیروی قدس برای حفظ عادل عبدالمهدی در قدرت منتشر کرده بودند. برخی گزارش‌ها حاکی نیز حاکی از آن است که تک‌تیراندازهایی که به طور مستقیم به سر و سینه معترضان عراقی شلیک می‌کردند با گروه‌های شبه‌نظامی تحت حمایت جمهوری اسلامی از جمله حشد‌الشعبی در ارتباط بوده‌اند. ایران اتهام  دخالت در امور داخلی عراق و ارتباط با سرکوب معترضان عراقی را رد می‌کند .

العربیه سه روز پیش نیز در گزارشی مدعی شده بود که قاسم سلیمانی بار دیگر پس از اعلام استعفای عادل عبدالمهدی به عراق سفر کرده است. خبرگزاری فرانسه نیز به نقل نوشته که او برای تعیین جانشین عبدالمهدی به عراق رفته و یکی از روحانیون بانفوذ حزب‌الله لبنان نیز او را همراهی کرده است. 

در جریان اعتراض‌های دوماهه در عراق بیش از ۴۰۰ نفر کشته و هزاران نفر زخمی و بازداشت شده‌اند و ومعترضان می‌گویند تا زمانی که رژیم سرنگون نشود در خیابان می‌مانند. 

بیشتر از