رهبران کوزوو و صربستان مذاکرات عادی‌سازی روابط را ادامه می‌دهند  

کوزوو در سال ۲۰۰۸ اعلام استقلال کرد با این وجود، قانون اساسی صربستان آن را بخشی از قلمرو جدایی‌ناپذیر خود می‌داند

جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، (چپ) و میروسلاو لاجاک، نماینده ویژه اتحادیه اروپا برای مذاکرات کوزوو-بلگراد، در مذاکرات شرکت دارند- ARMEND NIMANI / AFP

آلبین کورتی، نخست‌وزیر کوزوو، و الکساندر ووچیچ، رئیس‌جمهوری صربستان، روز شنبه وارد مقدونیه شمالی شدند تا در دور تازه‌ مذاکرات با مقام‌های اتحادیه اروپا درباره اجرای توافق عادی‌سازی روابط بین بلگراد و پریشتینا شرکت کنند. 

رهبران دو کشور پس از ملاقات جداگانه با جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، و سپس نشست سه‌جانبه، قرار است در یک نشست خبری شرکت کنند. 

کورتی قبل از این دیدارها که در شهر کنار دریاچه اوهرید در مقدونیه شمالی برگزار می‌شود، درباره مذاکرات ابراز خوشبینی کرد. 

نخست‌وزیر کوزوو گفت:‌ «من با یک هدف متعالی و حسن نیت به اینجا آمدم و اطمینان دارم که مذاکره درباره آنچه قبلا توافق شده بود، ادامه خواهد یافت و به این ترتیب، توافق نهایی درباره عادی‌سازی مناسبات انجام خواهد گرفت.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

کوزوو و صربستان ماه گذشته در بروکسل بر سر عادی‌سازی روابط پس از نزدیک به ۱۰ سال مذاکرات با میانجیگری اتحادیه اروپا به توافق رسیدند. با این حال، توافق بر سر ضمیمه اجرایی این طرح هنوز حاصل نشده و رهبران کشورها در مذاکرات روز شنبه درباره آن گفت‌وگو می‌کنند. 

جوزپ بورل در توییتی نوشت: «امروز چشم اتحادیه اروپا و بالکان غربی به اوهرید دوخته شده است.»

کوزوو در سال ۲۰۰۸ اعلام استقلال کرد. با این وجود، قانون اساسی صربستان آن را بخشی از قلمرو جدایی‌ناپذیر خود می‌داند. بلگراد و پریشتینا برای دستیابی به هدف استراتژیک خود یعنی پیوستن به اتحادیه اروپا باید مناسبات دوجانبه خود را اصلاح کنند.

گبریل اسکوبار، دیپلمات ارشد ایالات متحده در غرب بالکان که در مذاکرات اوهرید حضور دارد، به شبکه خبری آرتی‌وی۲۱ مستقر در پریشتینا گفت: «مایلم هشدار بدهم که ممکن است به توافق نهایی دست نیابیم.» او افزود: «ما برای نهایی کردن مسئله ضمیمه دانستن کوزوو کار خواهیم کرد و انتظار دارم پیشرفت زیادی حاصل شود.»

پیمان آتلانتیک شمالی، ناتو، در سال ۱۹۹۹ در واکنش به اقدام نیروهای صرب در اخراج اکثریت آلبانیایی از کوزوو که پس از آن بلگراد تسلط بر استان جنوبی‌اش را از دست داد، صربستان را بمباران کرد. 

بیشتر از جهان