بازداشت ده‌ها تن از حامیان عمران خان

پلیس روز شنبه در یورشی به اقامتگاه عمران خان در لاهور با حامیانش درگیر شد

نیروهای انتظامی خانه عمران خان را مورد تجسس کامل قرار دادند-Aamir QURESHI / AFP

در حالی که حکم دستگیری عمران خان، نخست‌وزیر سابق پاکستان، تعلیق شده است، درگیری پلیس با هوادارانش در لاهور به دستگیری ۶۱ نفر و آسیب دیدن حداقل سه نفر از نیروهای انتظامی منجر شد. وکیل خان روز شنبه در گفت‌وگو با شبکه «الجزیره» از لغو حکم دستگیری خان خبر داد. فیصل فرید چودوری گفت جلسه دادگاه در اسلام‌آباد، پایتخت پاکستان، خاتمه یافته اما خان، که با اتهام‌هایی در زمینه فساد اقتصادی روبرو است، می‌بایست در جلسه بعدی که در روز ۳۰ مارس برگزار می‌شود، حاضر شود. روز جمعه نیز دادگاهی در پاکستان اعلام کرده بود که حکم جلب خان تعلیق شده است تا او بتواند بدون دستگیری برای شرکت در جلسه دادگاه به اسلام‌آباد سفر کند. احتمالا منظور چودوری از «لغو» حکم همین «تعلیق» آن بوده است.

در عین حال، روز شنبه پلیس پاکستان به اقامتگاه خان در لاهور یورش برد و ۶۱ نفر را در پی شلیک گاز اشک‌آور و درگیری بین حامیان خان و نیروهای انتظامی دستگیر کرد.

طبق آنچه شاهدان عینی در لاهور به خبرگزاری  آسوشیتدپرس گفتند، نیروهای پلیس کوشیدند با شلیک گاز اشک‌آور حامیان خان را پراکنده کنند و آن‌ها را تا چندین منزل در محله «زمان پارک» دنبال کردند.

سهیل سوخرا، افسر ارشد پلیس که این عملیات را رهبری می‌کرد، به آسوشیتدپرس گفت نیروهای پلیس کوشیدند حصاری را که اعضای حزب «تحریک انصاف» (جنبش عدالت) دور خانه خان کشیده بودند، از میان بردارند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

خان خود در خانه حضور نداشت و برای حضور در دادگاه به اسلام‌آباد، پایتخت پاکستان، رفته بود. اتهام رسمی متوجه او این است که هدایای دولتی را در زمان نخست‌وزیری خود فروخته و دارایی‌های خود را پنهان کرده است.

سوخرا گفت حامیان خان با باتوم به مقابله با نیروهای پلیس پرداختند و به سمت این نیروها سنگ و کوکتل مولوتوف پرتاب کردند. یک نفر از پشت بام منزل بام به روی نیروهای انتظامی آتش گشود. حداقل سه نیروی پلیس در این درگیری‌ها زخمی شدند.

پلیس می‌گوید در اقامتگاه خان علاوه بر کوکتل مولوتوف و باتوم، اسلحه‌های اتوماتیک پیدا کرده است. در ضمن، دخمه‌های پنهانی نیز در این خانه پیدا شده‌اند.

رانا ثناالله خان، وزیر کشور پاکستان، گفت نیروهای انتظامی خانه عمران خان را مورد تجسس کامل قرار می‌دهند. دکتر عثمان انور، رئیس پلیس ایالت پنجاب، نیز از پیدا شدن اسلحه‌هایی همچون کلاشینکف و مقادیر زیادی گلوله در اقامتگاه خان خبر داد.

چودوری مدعی شد که در حالی که ماشین خان قصد داشت وارد محوطه دادگاه در اسلام‌آباد شود، نیروهای پلیس می‌کوشیدند جلوی ورود او را بگیرند و با هوادارانش برخوردی خشونت‌آمیز داشتند.

بیشتر از جهان