اولین حضور علنی رئیس‌ جمهوری روسیه پس‌از صدور حکم جلبش؛ پوتین وارد کریمه شد

فرماندار سواستوپول گفت که دیدار پوتین غیرمنتظره بوده است

ولادیمیر پوتین به همراه میخائیل رازوژایف فرماندار سواستوپل و کلانشهر تیخون- Sputnik/Russian Presidential Press Office/Kremlin via REUTERS

ولادیمیر پوتین، رئیس‌ جمهوری روسیه، روز شنبه، ۱۸ مارس (۲۷ اسفندماه)، به‌منظور گرامیداشت نهمین سالروز الحاق شبه‌جزیره کریمه به خاک روسیه، بدون اطلاع قبلی وارد منطقه کریمه شد. کریمه بخشی از خاک اوکراین است که روسیه در سال ۲۰۱۴ آن را اشغال و پس از برگزاری یک همه‌پرسی، آن را به خاک خود الحاق کرد. 

پوتین در نخستین حضور علنی خود پس‌از صدور حکم دستگیری‌اش در دیوان بین‌المللی کیفری لاهه، مورد استقبال میخائل رازووژایف، فرماندار سواستوپول، قرار گرفت. او در ضمن، از یک مرکز کودکان که تازه افتتاح شده بود و یک مدرسه هنری بازدید کرد. فرماندار سواستوپول گفت که دیدار پوتین غیرمنتظره بوده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

اغلب کشورهای جهان همچنان کریمه را بخشی از خاک اوکراین می‌دانند، اما برخی کشورها نیز الحاق آن به روسیه را پذیرفته‌اند، ازجمله بلاروس، ارمنستان، کوبا، نیکاراگوئه، بولیوی، سوریه و کره شمالی. رئیس‌ جمهوری وقت افغانستان، حامد کرزای، هم در سال ۲۰۱۴ اعلام کرده بود که پیوستن کریمه به روسیه را به رسمیت می‌شناسد.

رسانه‌های دولتی روسیه فیلم‌هایی از حضور پوتین در کریمه منتشر کردند، اما صحبت‌های جدیدی از او مخابره نشده است. پوتین متهم است که با انتقال صدها کودک از اوکراین به روسیه، مرتکب جنایت جنگی شده است. او هنوز واکنشی رسمی به حکم دیوان بین‌المللی کیفری لاهه نشان نداده است، اما سخنگویش گفت سوال‌هایی که دیوان مطرح کرده، «برآشفته‌کننده و غیرقابل قبول» و حکم جلب صادره از این دیوان «مردود و باطل» است. 

روسیه سال گذشته، ۹ سال پس از اشغال کریمه، با آغاز جنگ وسیعی علیه اوکراین، بخش‌های گسترده‌ای از خاک شرق و جنوب‌شرقی این کشور را اشغال کرد. مسکو در ۳۰ سپتامبر سال گذشته اعلام کرد چهار استان لوهانسک، دونتسک، زاپوریژیا و خرسون در اوکراین را نیز به خاک خود الحاق می‌کند، هرچند بیشتر خاک این استان‌ها در اختیار دولت و نیروهای اوکراین است. در برخی از نواحی تحت اختیار روسیه همه‌پرسی‌هایی انجام شد که اکثریت عظیم جامعه جهانی آن‌ها را نپذیرفته‌اند. در ماه اکتبر سال ۲۰۲۲ میلادی، در مجمع عمومی سازمان ملل متحد قطعنامه‌ای - با ۱۴۳ رای موافق و تنها ۱۰ رای مخالف - در محکومیت این همه‌پرسی‌ها تصویب شد. 

 

بیشتر از جهان