عطا محمد نور: هیچ امری مهم‌تر از شکل‌گیری یک صف واحد در برابر طالبان نیست

«در افغانستان گروهی مسلط شده که با توسل به جنایت، نقض حقوق‌بشر، سرکوب زنان و دختران و سلطه‌گری، این کشور را برای مردم جهنم کرده است»

عطا محمد نور، استاندار پیشین استان بلخ، درحال مصاحبه‌ای در محل اقامت خود در کابل (پنجم اوت ۲۰۱۵)- SHAH MARAI/ AFP

عطامحمد نور، استاندار پیشین بلخ و رهبر حزب جمعیت اسلامی افغانستان، می‌گوید در شرایطی که زندگی به کام مردم در افغانستان تلخ شده است، هیچ امری مهم‌تر از شکل‌گیری یک صف واحد دربرابر طالبان نیست.

نور که روز شنبه (۱۸ مارس) در یک نشست مجازی در برنامه‌ای با عنوان «هفته رادمردان تاریخ» صحبت می‌کرد، تاکید کرد که در افغانستان گروهی مسلط شده که با توسل به جنایت، نقض حقوق‌بشر، سرکوب زنان و دختران و سلطه‌گرایی، این کشور را برای مردم جهنم کرده است.

او گفت: «در روزگار کنونی، گروهی بر سرزمین ما مسلط شدند که جز توسل به جنایت، نقض حقوق بشر، سرکوب زنان و دختران، ضرب‌وشتم مردم به نام های مختلف، هویت‌زدایی و فربه‌کردن تنش‌های قومی، زبانی و مذهبی، سرزمین ما را به جهنم تبدیل کرده‌است.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

استاندار پیشین بلخ افزود گروه طالبان چنان فضای اختناقی را خلق کرده‌اند که مردم برای رهایی از چنین وضعیتی، لحظه‌شماری می‌کنند: «در کنار گسترش فقر، بیکار و گرسنگی، محرومیت دختران و زنان از کار و هم‌چنان اعمال آپارتاید جنسیتی، فضای خفقانی را حاکم کردند.»

در این نشست مجازی که با حضور رهبران سیاسی و شماری از مقام‌های حکومت پیشین افغانستان برگزار شد، عطامحمد نور تاکید کرد که برای ایجاد صف ضدطالبانی آماده هرنوع قربانی است. او گفت: « در چنین وضعیتی، هیچ امری مهم‌تر از شکل‌گیری صف واحد مخالفان سیاسی طالبان و پیروان خط فکری ضدطالبانی نیست. این صف باید شکل بگیرد و من بار دیگر تکرار می‌کنم که در این راه از هر نوع فداکاری بدون هیچ امتیازی، دریغ نمی‌کنم.»

پس‌از این نشست مجازیِ رهبران سیاسی و مقام‌های حکومت پیشین افغانستان، قرار است این رهبران روز یکشنبه (۱۹ مارس) یک طرح تازه سیاسی برای گذار افغانستان از وضعیت کنونی با عنوان «طرح نجات افغانستان از بحران» ارائه کنند.

این طرح را مجموعه‌ای از رهبران افغانستان در قالب شورایی به‌نام «شورای مقاومت ملی برای نجات افغانستان» تصویب کرده‌اند و در آن بر راه‌اندازی روند مذاکره با طالبان برای عبور از بحران کنونی افغانستان تاکید شده است. در طرح این شورا همچنین آمده است که اگر طالبان به درخواست‌ها برای راه‌اندازی مذاکره و حل بحران افغانستان توجه نکنند، باید مقاومت مسلحانه علیه این گروه به سراسر کشور گسترش یابد.