توافق مسکو و کی‌یف برای صادرات غلات اوکراین از دریای سیاه تمدید شد

در تیرماه گذشته، پس از گفت‌وگوهای فشرده میان نمایندگان روسیه، اوکراین، ترکیه و سازمان ملل، امکان ازسرگیری صادرات غلات اوکراین از طریق دریای سیاه فراهم شد

انتظار کشتی‌های تجاری از جمله کشتی‌هایی که بخشی از معامله غلات دریای سیاه‌اند برای عبور از تنگه بسفر در استانبول- REUTERS/Umit Bektas

توافق روسیه و اوکراین برای صادرات غلات از طریق بنادر دریای سیاه که قرار بود روز شنبه مهلتش پایان یابد، پس از چند روز مذاکره در نهایت با میانجیگری سازمان ملل و دولت ترکیه، بار دیگر تمدید شد.

در تیرماه گذشته، پس از دو ماه گفت‌وگوهای فشرده میان نمایندگان روسیه، اوکراین، ترکیه و سازمان ملل، امکان از سرگیری صادرات غلات اوکراین، از سه بندر بزرگ این کشور، در کناره‌های دریای سیاه فراهم شد.

این توافق در آذرماه گذشته، برای ۱۲۰ روز تمدید شده بود و روز شنبه ۲۷ اسفندماه آخرین روز اعتبارش بود.

خبرگزاری رویترز روز شنبه ۱۸ مارس (۲۷ اسفندماه) در گزارشی به‌نقل از رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهوری ترکیه، نوشت: «امروز قرار بود اعتبار توافق کریدور غلات میان روسیه و اوکراین به‌پایان برسد. اما در نتیجه مذاکره با دو طرف، این قرارداد بار دیگر تمدید شد.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

بعد از تهاجم نظامی روسیه به اوکراین در زمستان سال پیش، بهای غلات و مواد غذایی در جهان به‌شدت بالا رفت.

روسیه و اوکراین هر دو از تولید‌کنندگان و صادرکنندگان اصلی غلات و کودهای کشاورزی در جهان به‌شمار می‌روند.

آغاز درگیری‌ها در اوکراین، امکان کاشت، برداشت و انتقال محصولات کشاورزی در اوکراین را با مشکلات جدی روبرو کرده است. از طرف دیگر، روسیه با محاصره نظامی بنادر اوکراین، جلوی صادرات غلات از این کشور به بسیاری از کشورهای دیگر را گرفت.

در آذرماه گذشته، ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهوری اوکراین، در کی‌یف میزبان یک نشست بین‌المللی درباره امنیت غذا در جهان بود. زلنسکی در این نشست، مقام‌های کرملین را متهم کرد که با محاصره بندرهای اوکراین، جلوی صادرات مواد غذایی را گرفته و جهان را در آستانه قحطی قرار داده است.

برخی از کشورهای آفریقایی، مانند سومالی، تا ۹۰ درصد نیاز داخلی خود به غلات را از طریق واردات تامین می‌کنند. در طول یک سال گذشته، با بالا رفتن بهای جهانی کود و غلات، نگرانی از تشدید بحران امنیت غذایی در جهان افزایش یافت.

بیشتر از جهان