پس از چند سال سردی روابط، اردوغان و سیسی برنامه دیدار گذاشتند

اردوغان پیش‌تر گفته بود هرگز حاضر نیست با کسی به‌مانند سیسی صحبت کند

دیدار رجب طیب اردوغان، با عبدالفتاح السیسی، در حاشیه بازی‌های جام‌ جهانی قطر- Handout / Press Office of the Presidency of Turkey / AFP

در نهایت، پس از یک دهه سردی روابط میان دولت‌های ترکیه و مصر، روز شنبه وزیر خارجه ترکیه اعلام کرد رجب طیب اردوغان و عبدالفتاح السیسی، روسای جمهوری ترکیه و مصر قرار است با هم دیدار داشته باشند.

روابط ترکیه و مصر پس از سقوط دولت اسلامگرای محمد مرسی، رئیس‌جمهوری سابق مصر، روی به سردی گذاشت. در آن مقطع، رجب طیب اردوغان گفته بود هرگز حاضر نیست با کسی به‌مانند عبدالفتاح السیسی صحبت کند.

با این حال، در ماه نوامبر گذشته، اردوغان و سیسی در قطر، در حاشیه رقابت‌های جام‌ جهانی فوتبال مردان، با یکدیگر دست دادند، رخدادی که ریاست‌‌جمهوری مصر آن را سرآغاز دور تازه‌ای از روابط قاهره و آنکارا خواند.

پس از زلزله مرگ‌بار ماه گذشته ترکیه، هم روسای جمهوری دو کشور تلفنی با هم گفت‌وگو کردند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

خبرگزاری رویترز روز شنبه ۱۸ مارس (۲۷ اسفندماه) در گزارشی به‌نقل از مولود چاووش اوغلو، وزیر خارجه ترکیه، نوشت: «آنکارا خواهان احیای روابط دیپلماتیک میان دو کشور در بالاترین سطح است.»

چاووش اوغلو که در کنار سامح شکری، همتای مصری خود، در قاهره صحبت می‌کرد درباره چشم‌انداز روابط ترکیه و مصر گفت: «ممکن است در آینده با هم اختلاف‌نظر داشته باشیم، اما هر کاری که لازم باشد انجام خواهیم داد تا دوباره روابط قطع نشود.»

چاووش اوغلو به زمان دقیق دیدار برنامه‌ریزی‌شده روسای جمهوری ترکیه و مصر اشاره‌ای نکرد و تنها گفت پس از برگزاری انتخابات خواهد بود. انتخابات ریاست‌جمهوری ترکیه قرار است در ۱۴ ماه می برگزار شود.

داده‌های اقتصادی نشان می‌دهد که هرچند روابط سیاسی و دیپلماتیک ترکیه و مصر در یک دهه گذشته سرد بوده است، اما مبادلات تجاری هرگز متوقف نشدند. در سال ۲۰۲۲، ترکیه همچنان بزرگ‌ترین واردکننده محصولات از مصر به ارزش چهار میلیارد دلار بود.

بیشتر از جهان