مادر کیان پیرفلک سناریوی جدید حکومت را ناکام کرد: نمی‌پذیرم همشهریانم را قاتل معرفی کنید

مادر کیان خطاب به ماشین سرکوب و اعتراف‌گیری اجباری جمهوری اسلامی گفت: چرا می‌خواهید طایفه‌ها را به جان هم بیندازید

زینب مولایی‌راد، مادر کیان پیرفلک، روز شنبه، ۲۷ اسفندماه، با انتشار تصویری از بهمن بهمنی، جوان معترض بازداشت‌شده در ایذه، و با اشاره به اعتصاب غذای او در اعتراض به فشار دستگاه‌های امنیتی جمهوری اسلامی برای اخذ اعترافات اجباری، انتساب هرگونه اتهامی به این جوان ایذه‌ای را رد کرد و غیرقابل پذیرش خواند. موضع‌گیری قاطع زینب مولایی‌راد در عمل سومین سناریوسازی جمهوری اسلامی درباره کشتار ۲۵ آبان ایذه را نیز فاش کرد و ناکام گذاشت.

در کشتار ایذه دست‌کم ۷ نفر، ازجمله کیان پیرفلک ۹ ساله و همچنین میلاد سعیدیان‌جو، رضا شریعتی و سپهر مقصودی، با شلیک نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی کشته شدند.

بهمن بهمنی که اکنون مادر کیان پیرفلک او را برادر خود خوانده و انتساب هرگونه اتهامی به او را رد کرده است، از بستگان هادی بهمنی، معترضی ۱۷ساله‌ای است که شب ۲۹ تیرماه ۱۴۰۰ درجریان اعتراض‌ها به بحران آب در شهر ایذه با شلیک نیروهای سرکوبگر جمهوری اسلامی کشته شد.

بهمن بهمنی در جریان خیزش سراسری اخیر به‌دلیل شرکت در تظاهرات بازداشت شد، اما در ادامه، دستگاه‌های امنیتی درصدد اخذ اعترافات اجباری و انتساب کشته‌شدن کیان پیرفلک به او برآمدند و گزارش‌ها حاکی از آن است که بهمن بهمنی از دو هفته پیش در اعتراض به فشار نیروهای امنیتی برای اخذ اعتراف اجباری، اعتصاب غذا کرده است.

در چنین شرایطی زینب مولایی‌راد، مادر کیان پیرفلک، روز شنبه، ۲۷ اسفندماه، ضمن حمایت از بهمن بهمنی، هرگونه اتهامی به او را رد کرد و خطاب به دستگاه‌های امنیتی جمهوری اسلامی نوشت: «بهمن برادر من است. من مادر کیان پیرفلک هستم و هرکس از همشهریانم را که به‌عنوان قاتل معرفی کنید، هرگز نمی‌پذیرم.»

مادر کیان پیرفلک در ادامه با تاکید بر اینکه بهمن بهمنی و کیان پیرفلک «هر دو ازیک طایفه و برادرند»، نوشت که «برادرکشی نداریم». او در ادامه، ماشین سرکوب و اعتراف‌گیری اجباری جمهوری اسلامی را خطاب قرار داد و افزود: «چرا می‌خواهید طایفه‌ها را به جان هم بیندازید. مجاهد، حسین، محمود و الان هم بهمن. چند نفر را می‌خواهید معرفی کنید، یک اشاره به اصل‌کاری‌ها بکنید، جای دوری نمی‌رود.»

زینب مولایی‌راد در ادامه به صحبت‌های متناقض و ادعاهای مختلف مقام‌های حکومتی پس از کشتار ۲۵ آبان در شهر ایذه اشاره کرد و ازجمله نوشت که مقام‌های حکومتی «دو ساعت بعد از کشتار کیان و تعداد دیگری از مردم در ایذه»، ادعا کرده بودند که این «حمله تروریستی» بوده و «تروریست‌ها را سر مرز ماکو که ۲۴ ساعت با ایذه فاصله دارد» دستگیر کرده‌اند.

اشاره مادر کیان پیرفلک به سخنان مقام‌های امنیتی جمهوری اسلامی در اولین ساعت‌های پس از کشتار ایذه است. دو روز بعد از این کشتار، در ۲۷ آبان‌ماه، محسن رضایی، فرمانده اسبق سپاه پاسداران و معاون فعلی ابراهیم رئیسی، در جلسه شورای تامین ایذه مدعی شد که «عاملان کشتار ایذه» در «مرز ماکو» بازداشت شده‌اند، مرزی که وجود خارجی ندارد. رضایی در همان جلسه شورای تامین گفته بود: «دو تا سه نفر از عوامل حادثه تروریستی ایذه درحال فرار از کشور از مرز ماکو دستگیر شدند و درحال بازگشت به‌سمت اهواز هستند.»

خبرگزاری‌های تسنیم و فارس، وابسته به سپاه پاسداران، نیز مدعی شدند که کشتن کیان پیرفلک و کشتار ایذه به‌دست «تروریست‌های وابسته به داعش» انجام شده است.

اما زینب مولایی‌راد، مادر کیان پیرفلک، روز جمعه، ۲۷ آبان‌ماه، در حضور هزاران نفر از شهروندان ایذه، هنگام خاکسپاری فرزند ۹ساله‌اش به‌صراحت تبلیغات دروغین جمهوری اسلامی مبنی‌بر کشته‌شدن کیان به‌دست «تروریست»‌ها را رد کرد و گفت فرزندش را لباس‌شخصی‌هایی کشتند که در جوار نیروی‌های انتظامی مستقر بودند.

مادر کیان پیرفلک در همان مراسم گفت: «همان کسانی کیان را به بیمارستان هلال‌احمر بردند که او را کشتند»؛ مردم معترض نیز در مراسم خاکسپاری کیان پیرفلک، سپاه پاسداران و بسیج را عامل قتل این کودک ۹ساله و کشتار تعداد دیگری از مردم ایذه خواندند و شعار «بسیجی، سپاهی، داعش ما شمایی» سردادند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

پس از آن بود که صحبت‌های مقام‌های امنیتی و انتظامی شهر ایذه و استان خوزستان و محسن رضایی درباره «بازداشت عاملان» کشتار ۲۵ آبان‌ماه، در مرزهایی با فاصله نزدیک به ۲۴ساعت از ایذه، تکرار نشد و آن‌ها سناریوهای دیگری را برای انتساب کشتار مردم ایذه به‌دست دیگر معترضان بازداشت‌شده، در پیش گرفتند.

مقام‌های حکومتی وقتی با واکنش‌های گسترده داخلی و جهانی به کشتار مردم ایذه مواجه شدند، در سناریویی دیگر، حمله نیروهای سرکوبگر به روستای پَرسوراخ شهر ایذه را اجرا کردند و مدعی شدند آن کشتار کار نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی نبوده و معترضانی چون «حسین سعیدی، محمود احمدی و مجاهد کورکور» در آن دخالت داشته‌اند.

نیروهای سرکوبگر جمهوری اسلامی در همان حمله، اقدام به کشتن حسین سعیدی و محمود احمدی کردند و پیکر آن‌ها را نیز هیچ‌گاه به خانواده‌هایشان تحویل ندادند و پس از آن مقام‌های حکومتی با تحت فشار قرار دادن مجاهد کورکور درصدد اخذ اعترافات اجباری از او برآمدند، اما این ادعای مقام‌های حکومتی با واکنش تند مردم ایذه مواجه شد و خانواده‌های کشته‌شدگان ایذه ادعای مقام‌های حکومتی را رد کردند.

مهرداد پیرفلک، عموی کیان پیرفلک، نیز در واکنش به دومین سناریو امنیتی جمهوری اسلامی، در صفحه اینستاگرامش نوشت: «همان‌طور که قبلا توسط خانواده با توجه به شواهد میدانی به اشکال گوناگون مطرح شد، هویت شلیک‌‌کنندگان به ماشین میثم پیرفلک در ۲۵ آبان‌ماه، برای ما، مردم نجیب ایذه و همه وجدان‌های بیدار کاملا واضح، مشخص و غیرقابل تغییر است. ما تحت هیچ شرایطی روایت‌های جعلی و غیرواقعی از قتل جاویدنام کیان و مجروح‌شدن میثم پیرفلک را نمی‌پذیریم.»

عموی کیان پیرفلک با تاکید بر «نقش سیاسی-اجتماعی قوم بختیاری در تحولات دو سده اخیر ایران»، خطاب به مسئولان تصمیم‌گیر، افزود: «اعلام می‌داریم ما هیچ‌گونه شکایتی از اسامی مطرح‌شده در رسانه‌های رسمی و شهروندان ایذه‌ای بازداشت‌شده نداریم و انتساب عملیات‌های تروریستی و خرابکارانه به قوم اصیل، نجیب، وطن‌دوست و آزادی‌خواه بختیاری را دور از‌‌‌ شان و جایگاه این قوم بزرگ می‌دانیم.»

مهرداد پیرفلک خطاب به مقام‌های جمهوری اسلامی نوشت: «اگر اراده‌ای برای معرفی قاتلین واقعی کیان پیرفلک در مسئولان مربوطه باشد، ما استقبال می‌کنیم؛ در غیر این صورت، پیشاپیش رضایت خود را نسبت‌به تمام کسانی که از میان مردم ایذه با جعل روایت حادثه به‌عنوان قاتل کیان پیرفلک معرفی شوند، اعلام می‌داریم.»

مردم ایذه نیز تاکنون در مراسم مختلف، ازجمله چهلم «میلاد سعیدیان‌جو، رضا شریعتی و سپهر مقصودی»، سه تن از معترضان کشته‌شده در تجمع‌های اعتراضی ۲۵ آبان‌ماه این شهر، سناریو دستگاه‌های امنیتی جمهوری اسلامی را رد کردند و در شعارهای خود، «حسن سعیدی، محمود احمدی و مجاهد کورکور» را «سرداران بختیاری» خواندند.

خانواده‌های دیگر کشته‌شدگان ایذه نیز بارها سناریوهای دستگاه‌های امنیتی جمهوری اسلامی با هدف سرپوش‌گذاشتن بر کشتار کیان پیرفلک، میلاد سعیدیان‌جو، رضا شریعتی و سپهر مقصودی و دیگر کشته‌شدگان ایذه را رد کرده‌اند.