بازداشت، محرومیت و شلاق؛ سهم معلمان از ۱۴۰۱

شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان از احضار سه معلم به اجرای احکام در رشت خبر داد

تصویر از دیدار جمعی از فعالان صنفی معلمان، فعالان کارگری و بازنشستگان با خانواده رسول بداقی، معلم زندانی - Telegram/@kashowra

جامعه معلمان و فرهنگیان در یک‌سال گذشته همه توانش را برای احقاق حقوق صنفی خود گذاشت و از سوی دیگر، هم‌زمان با اعتراضات سراسری در کنار مردم ایستاد و از آن‌ها حمایت کرد. فشارهای امنیتی بر فعالان معلمان در روزهای آخر سال نیز پایان نیافته است. شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان از فشار حراست و هیئت‌‌های تخلفات اداری بر فعالان صنفی خبر داده است.

بر اساس این گزارش، در مدت کوتاهی که قانون رتبه‌بندی با ایرادهای فراوان در حال اجرا است، حراست و هیئت تخلفات به‌صورت غیر‌قانونی از اجرای این قانون برای فعالان صنفی جلوگیری می‌کنند. در آخرین مورد آن یکی از فعالان صنفی اراک از این حق محروم شده است.

ایرج کاردان در‌مورد محرومیتش از حقوق صنفی می‌گوید که به علت فعالیت‌های صنفی از حق رتبه‌بندی محروم شده است. به گزارش کانال شورای صنفی، ایرج کاردان با اشاره به این موضوع گفت: «بنده دبیر مقطع متوسطه ناحیه یک شهرستان اراک با ۲۹ سال سابقه کار و با مدرک فوق لیسانس و مدرک اعطایی دکتری به خاطر ایثارگری و با داشتن تالیف کتاب و مقاله و همچنین فعالیت در تمامی شوراها و امتیاز ۱۰۰ در ارزشیابی در چندین سال متوالی و تدریس در کلاس‌های ضمن خدمت، فقط و فقط به‌دلیل فعالیت صنفی از رتبه‌بندی محروم شده‌ام.»

او همچنین اعلام کرد که برای پیگیری حقوق صنفی خود به اداره کل آموزش‌و‌پرورش استان مرکزی نیز مراجعه کرده و هیچ نتیجه‌ای نگرفته است.

شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان ایران همچنین اعلام کرد که شعبه پنجم اجرای احکام دادگاه انقلاب رشت در ادامه فشارها بر فعالان صنفی برای اجرای یک سال حبس عزیز قاسم‌زاده، محمود صدیقی‌پور و انوش عادلی، با صدور ابلاغیه‌ای برای وثیقه‌گذار خواسته است تا «ظرف مدت یک‌ماه» نامبردگان را به اجرای احکام معرفی نماید. در این ابلاغیه همچنین آمده است که «در صورت عدم مراجعه وجه‌الوثاقه به نفع دولت ضبط خواهد شد».

بر این اساس، این سه فعال صنفی از تاریخ ۱۷ فروردین ۱۴۰۲ برای تحمل یک سال حبس باید خود را به زندان لاکان رشت معرفی کنند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

شورای هماهنگی ضمن محکوم کردن این اتفاق و فشار به فعالان صنفی، اعلام کرد که «استمرار این فشارها را نه‌تنها مانع کنشگری نمی‌داند، بلکه آن را یکی از عوامل مهم تداوم مطالبه‌گری و انسجام مطالبه‌گران در مسیر کنشگری صنفی ارزیابی می‌کند».

شورای هماهنگی همچنین از ادامه بازداشت غیرقانونی مختار اسدی خبر داد. این فعال صنفی معلمان از تاریخ ۱۶ اسفند به‌دلیل شرکت در تجمع اعتراضی معلمان به «مسموم‌سازی دانش‌آموزان» و «فروش مدارس دولتی» در بازداشت و بلاتکلیفی به سر می‌برد.

از سوی دیگر، در احکام صادره برای برخی از فعالان صنفی معلمان حکم شلاق نیز وجود داشته است. محمد مستوفی، یکی از معلمان اخراجی از شهر کنگاور، با اشاره به صدور احکام شلاق برای معلمان با انتشار ویدیویی اعتراض خود را نشان داد و با بغض گفت: «در کشورهای دموکراتیک دنیا به اسب شلاق بزنی جریمه دارد، در کشور ما به معلم که گفته حقوق اندکی که به من می‌پردازید، کفاف زندگی مرا نمی‌دهد شلاق می‌زنند.»

در همین راستا پیش از این اعلام شده بود که سید محمدکریم زمانی، از معلمان بازنشسته کردستان، به ١٦سال زندان، شلاق و ٢ ماه مستخدمی در پایگاه بسیج محکوم شده است. مسعود، دیگر فعال صنفی معلمان نیز به یک‌سال زندان و ۷۴ ضربه شلاق محکوم شده است. حمید رحمتی، معلم دیگری‌ است که در سال جاری به علت در دست داشتن یک پلاکارد با مضمون امنیت بازداشت شده بود، او نیز به ۳۶ ماه حبس، ۷۴ ضربه شلاق و جزای نقدی محکوم شده است.

کانون صنفی فرهنگیان الیگودرز نیز در اطلاعیه‌ای به مناسبت فرا رسیدن نوروز، علاوه بر مشکلات صنفی، به خیزش سراسری ایرانیان اشاره کرد. فرهنگیان الیگودرز در این اطلاعیه با بیان اینکه در سالی که گذشت شاهد رویدادهای تلخ بسیاری بوده‌ایم، نوشت: «جمعی از دانش‌آموزان و جوانان که هزاران آرزو در سینه داشتند به علت حضور در خیابان به خاک وخون غلتیدند و خانواده‌های آن‌ها عزادار شدند، برای آن‌ها فرارسیدن بهار، رویش سبزه، آواز پرندگان و شکفتن شکوفه‌ها، نمی‌تواند تسلی‌بخش رنج و اندوه بی‌شمارشان باشد.»

آن‌ها در این بیانیه به بازداشت و صدور احکام سنگین برای جوانان و فعالان صنفی، کاهش شدید ارزش پول ملی و کوچک شدن سبد خانوار ایرانی اشاره کردند و با اشاره به اجرای ناقص قانون رتبه‌بندی و همسان‌سازی حقوق بازنشستگان نوشتند: «اجرای ناقص طرح رتبه‌بندی و اجرا نشدن همسان‌سازی حقوق بازنشستگان هم نتوانست رنج معیشتی فرهنگیان شاغل و بازنشسته را تسکین دهد.»