برنامه جهانی غذا کمک‌هایش را در افغانستان به نصف کاهش داد

افغانستان در معرض بالاترین خطر قحطی در بیش از دو دهه گذشته قرار دارد

کامیون های برنامه جهانی غذا (WFP) در حال تحویل کمک‌های بشردوستانه برای مردم زلزله زده در استان خوست - AHMAD SAHEL ARMAN / AFP

برنامه جهانی غذای سازمان ملل (WFP) کمک‌هایش را در افغانستان در ماه اسفند به نصف کاهش داد و درخواست کمک مالی فوری جهانی برای جبران هزینه کمبود بودجه در روند عملیات رفع گرسنگی فزاینده در افغانستان کرد.

پیش از این نیز، این آژانس به تازگی تاکید کرده بود که افغانستان در معرض بالاترین خطر قحطی در یک ربع قرن قرار دارد. به گفته‌ برنامه جهانی غذا با توجه به محدودیت‌های بودجه، دست‌کم چهار میلیون انسان نیازمند در ماه مارس(اسفند) در افغانستان تنها نیمی از کمک‌ها را دریافت خواهند کرد. 

این آژانس روز جمعه، ۱۷مارس، درخواست کمک مالی فوری برای عملیات خود در افغانستان کرد، کشوری که به گفته این سازمان از زمان تسلط طالبان خانواده ها با بحران‌های پی‌هم، از جمله گرسنگی فزاینده مبارزه می‌کنند.

در اعلامیه این آژانس آمده است: «ذخایر مواد غذایی‌اش قبل از موعد برداشت بعدی در ماه می/ خرداد تمام شده است و این سخت‌ترین زمان سال برای خانواده‌های روستایی است.»

به گفته برنامه جهانی غذا،‌ کاهش کمک‌هایش در حالی اعلام می‌شود که افغان‌های آسیب‌پذیر زمستان سختی را پشت می‌گذرانند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

آژانس غذای سازمان ملل همچنین اعلام کرده بود برای کمک رسانی به ۱۳ میلیون نفر در ماه آوریل/ فروردین به ۹۳ میلیون دلار و برای شش ماه آینده به ۸۰۰ میلیون دلار بودجه نیاز است.

به گفته این نهاد بین المللی، برای میلیون‌ها نفر در افغانستان، کمک‌های غذایی این آژانس «آخرین راه نجات» محسوب می‌شود.

در اعلامیه‌ای که روز جمعه منتشر شد آمده که از آگوست ۲۰۲۲، از هر ۱۰ خانواده افغان، ۹ خانواده قادر به تهیه غذای کافی نیستند که بالاترین میزان در جهان است. اعلامیه افزوده که نزدیک به ۲۰ میلیون افغان نمی‌دانند که وعده غذایی بعدی شان از کجا می‌آید و شش میلیون نفر از آنها یک قدم با قحطی فاصله دارند.

سطح سوء تغذیه حاد در افغانستان رو به افزایش است و به گفته این سازمان دو سوم جمعیت - بیش از ۲۸ میلیون نفر - در سال ۲۰۲۳ به کمک‌های بشردوستانه نیاز دارند که تقریباً سه برابر سال ۲۰۲۱ است.

به اساس گفته‌های برنامه جهانی غذا به دلیل افزایش سرسام‌آور قیمت مواد غذایی، در حال اجرای یکی از بزرگ‌ترین عملیات این سازمان در افغانستان است. این آژانس گفت که به دنبال بحران اوکراین قیمت مواد غذایی، سوخت و هزینه انتقال به افغانستان افزایش سرسام‌آوری داشته است.

سازمان ملل نیز به تازگی در گزارش جدید خود اعلام کرده است که امنیت غذایی در افغانستان به مرحله فاجعه رسیده و نزدیک به ۲۰ میلیون نفر از جمعیت این کشور با گرسنگی شدید مواجه استند.

بیشتر از جهان